یکشنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۹
۰ نفر

یک‌روز قبل از آنکه رئیس‌جمهور در جلسه ستاد اقتصادی دولت از ویژگی‌های طرح اصلاح نظام بانکی با هدف تقویت بانک‌ها برای ارائه تسهیلات به بنگاه‌های تولیدی سخن بگوید، وزیر کابینه‌اش در مراسم روز صنعت، سهم اندک تولید از تسهیلات را مورد انتقاد قرار ‌داده بود.

روحانی

محمدرضا نعمت‌زاده از رويكرد بانك‌ها در پرداخت وام به بخش تجارت انتقاد كرده است. معاون اول رئيس‌جمهور نيز در مراسم افتتاح نمايشگاه بورس، بانك و بيمه از رونمايي طرح اصلاح نظام بانكي در نشست شنبه‌شب هيأت دولت خبرداد. اسحاق جهانگيري به همدردي با بانك‌ها پرداخت و از شرايط دشوار آنها سخن به ميان آورد. تغيير ساختار مالي كشور در جهت تأمين منابع توليد در حالي به صدر اظهارات مقامات دولتي تبديل شده كه طبق گفته وزير صنعت، با امكانات موجود نيز در پرداخت تسهيلات بانكي توجه چنداني به بخش توليد نشده است. دست توليدكنندگان از تسهيلات بانكي كوتاه‌تر شده است و طرح اصلاح نظام بانكي سياست كاهش نرخ سود بانكي را دنبال مي‌كند.

نظرسنجي و پژوهشي كه مركز پژوهش‌هاي مجلس انجام داده است نشان مي‌دهد كه براي فعالان اقتصادي دسترسي آسان به منابع بانكي اولويت بيشتري نسبت به نرخ سود آن دارد. آمارها نشان مي‌دهد كه سهم تسهيلات بخش خدمات در پايان فروردين امسال افزايش و سهم صنعت كاهش يافته است. بر اساس اظهارات محمدرضا نعمت‌زاده وزير صنعت، اين موضوع نشان‌دهنده رويكرد بانك‌ها به بخش توليد است. بر اين اساس شايد افزايش توان تسهيلات‌دهي بانك‌ها به اصلاح اين رويكرد كمك نكند.

  • محور اقتصاد

رئيس‌كل بانك مركزي در پايان جلسه ستاد اقتصادي دولت در جمع خبرنگاران با بيان اين خبر كه طرح اصلاح نظام بانكي و مالي كشور با تأييد و ابلاغ رسمي رئيس‌جمهور آغاز خواهد شد، گفت: اين طرح به‌منظور افزايش و ساماندهي تسهيلات اعطايي در نظام بانكي كشور اجرا مي‌شود.

ولي‌الله سيف با اشاره به اينكه بانك محور اقتصاد بوده و نظام بانكي بايد كارايي لازم را در تأمين مالي اقتصاد داشته باشد، افزود: به‌دنبال ايجاد شرايطي هستيم تا تعادل به اقتصاد بازگشته و نرخ كارمزد بانك‌ها و تأمين مالي در بازار مالي كشور متناسب با نرخ تورم تعديل شود كه در اين راستا دولت تصميم بزرگي در رابطه با پذيرش شفافيت و انضباط مالي اتخاذ كرده است.

سيف خاطرنشان كرد: نظام مالي كشور در گذشته به‌خاطر نوع نگاه دولت به‌تدريج با دارايي‌هاي منجمد مواجه شده كه موجب شده نظام بانكي نتواند از قدرت مالي خود در راستاي اعطاي تسهيلات استفاده كند.

  • طرح يكساله

معاون اول رئيس‌جمهور نيز در مراسم افتتاح نمايشگاه بورس، بانك و بيمه به طرح اصلاح نظام بانكي كه در جلسه هيأت وزيران رونمايي شد، اشاره كرد و گفت: طرح تحول نظام بانكي كاري يكساله است كه بايد براساس آن اتفاقاتي در نظام بانكي رخ دهد تا نظام بانكي قادر باشد به حركت خودش سرعت بيشتري بدهد و بتواند بخشي از مطالبات، مشكلات و مسائل اقتصادي كشور را پاسخ دهد. اسحاق جهانگيري افزود: مهم‌ترين وظيفه بانك‌ها تأمين مالي كوتاه‌مدت و ميان‌مدت فعاليت‌هاي اقتصادي، تأمين مالي بنگاه‌ها در فعاليت‌هاي كوچك و متوسط و تأمين سرمايه در گردش بنگاه‌هاي اقتصادي است.

معاون اول رئيس‌جمهور با بيان اينكه حتي بنگاه‌هاي بزرگ هم نيازمند اين هستند كه بانك‌ها به آنها كمك كنند، يادآور شد: در سال‌جاري كه بنگاه‌هاي كوچك و متوسط بايد به حركت وادار شوند انتظار ما از نظام بانكي اين است كه در اين مسير جدي عمل كند و يك نياز ضروري كشور است و حتما مديران بانك‌ها و مديران استاني بانك‌ها كمك كنند كه اين اتفاق بيفتد.

  • سهم اندك توليد از تسهيلات

در همين حال وزير صنعت، معدن و تجارت در همايش روز ملي صنعت و معدن گفت: عدم‌اختصاص و پرداخت سهم صنعت از تسهيلات محدود بانكي موجب شده تأمين مالي در اين بخش با مشكل مواجه شود. محمدرضا نعمت‌زاده ادامه داد: سهم صنعت از تسهيلات بانكي در دوره گذشته 37درصد بود كه در سال‌هاي اخير به 27درصد كاهش يافت كه با تلاش دولت به 30درصد رسيد.

نعمت‌زاده با اشاره به آمار بانك مركزي در مورد اعطاي تسهيلات در فروردين‌ماه امسال، گفت: سهم بخش صنعت از تسهيلات اعطايي در فروردين‌ماه به 25درصد كاهش يافته و در مقابل سهم بخش خدمات به 52درصد افزايش يافته است كه البته اميدواريم در ماه‌هاي بعد اين نسبت اصلاح شده باشد. بنگاه صنعتي نمي‌تواند تسهيلات با نرخ‌هاي غيررسمي دريافت كند و منابع بانكي به سمت ديگري رها مي‌شوند.

  • بسته مالي و پولي

رئيس‌جمهور شنبه‌شب در جلسه ستاد اقتصادي دولت از اجراي طرح تحول نظام بانكي به‌عنوان مهم‌ترين بسته مالي و پولي براي رونق اقتصادي كشور در سال ۹۵ خبر داد. حسن روحاني تقويت بانك‌ها براي ارائه تسهيلات به بنگاه‌هاي توليدي را هدف اصلي طرح اصلاح نظام بانكي دانست و اظهار داشت: پرداخت بدهي دولت به پيمانكاران از طريق اوراق بهادار، رونق اقتصادي را تضمين مي‌كند. روحاني با بيان اينكه طرح تحول نظام بانكي، آغاز فرايند مهمي در انضباط پولي، صورت مالي دولت و شفافيت و نظم‌دهي به بدهي‌هاي دولت است، گفت: به اين ترتيب پيچيدگي‌هاي قبلي اين سه عرصه، در مسير گشايش و تسهيل در امور مالي براي پشتيباني سريع از بخش‌هاي توليدي و اشتغال‌زا قرار خواهند گرفت.

کد خبر 339552

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha