دوشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۱
۰ نفر

با گذشت بیش از ۴۵ روز از ابلاغیه بانک مرکزی به بانک‌های عامل برای پرداخت ۱۰درصد تسهیلات بانکی بخش تولید به بنگاه‌های کوچک و متوسط که رقمی حدود ۱۶ هزار میلیارد تومان را شامل می‌شود، تنها ۲۶ واحد تولیدی موفق به دریافت این وام شده‌اند.

تولید

تازه‌ترين آمارها حكايت از طولاني شدن انتظار 36هزار بنگاه‌ توليدي متقاضي اين تسهيلات، بهانه‌گيري بانك‌ها و تداوم اختلاف نظر بانك مركزي و وزارت صنعت در مورد اجراي اين طرح دارد.

  • آمار بنگاه‌هاي در صف تسهيلات

براساس آخرين آمار‌ها از ابتداي آغاز طرح تأمين مالي بنگاه‌هاي توليدي كوچك، متوسط و طرح‌هاي نيمه تمام با پيشرفت بالاي 60درصد در راستاي اقتصاد مقاومتي تاكنون 36هزار واحد در سايت بهين‌ياب براي دريافت تسهيلات بانكي ثبت نام كرده‌اند. خبرگزاري تسنيم اعلام كرد؛

مطابق آخرين بررسي‌هاي به عمل آمده در كارگروه استاني رفع موانع توليد، از ميان اين حجم ثبت نام شده 10هزار و 125واحد در حوزه‌هاي صنعتي و كشاورزي حائز دريافت تسهيلات بوده و به شعب سرپرستي بانك‌ها معرفي شده‌اند. در شعب سرپرستي بانك‌ها در استان‌ها نيز بعد از ارزيابي واحدهاي متقاضي يك هزار و 733واحد به شعب بانكي براي دريافت تسهيلات معرفي شده‌اند كه از ميان آنها 135مورد به عقد قرارداد منتهي و 62واحد توليدي توانسته‌اند تسهيلات مورد نياز خود را در قالب اين طرح دريافت كنند.

  • انتظار صنعت

پرداخت تسهيلات 16هزار ميليارد توماني به توليد‌كنندگان وعده‌اي است كه وزير صنعت در سال گذشته با انتقاد از بي‌مهري نظام بانكي به توليد‌كنندگان و كاهش سهم بخش صنعت از تسهيلات بانكي بارها مطرح كرده بود. در نهايت پرداخت اين تسهيلات در قالب طرح جديد دولت با نام «تأمين مالي بنگاه‌هاي توليدي كوچك، متوسط و طرح‌هاي نيمه تمام با پيشرفت بالاي 60درصد در راستاي اقتصاد مقاومتي» قرار گرفت و مقرر شد براي راه‌اندازي واحدهاي نيمه تعطيل و ايجاد اشتغال، 16هزار ميليارد تومان تسهيلات در چارچوب برنامه‌هاي اقتصاد مقاومتي براي 7500واحد توليدي نيمه‌تعطيل در استان‌هاي مختلف درنظر گرفته شود.

متعاقب آن ولي‌الله سيف، رئيس‌كل بانك مركزي 17خرداد‌ماه امسال پس از جلسه‌اي 4ساعته با مديران عامل بانك‌ها، طي نامه‌اي به مديران عامل بانك‌ها و مؤسسات اعتباري خواستار اعطاي حداقل 10درصد تسهيلات بانكي به بنگاه‌هاي كوچك و متوسط براي ايجاد اشتغال، افزايش توليد و رونق اقتصادي شد. با وجود اين، كندي پرداخت تسهيلات به واحدهاي توليدي موجب گلايه توليد‌كنندگان و حتي دست‌اندركاران صنعت شده است. در اين شرايط چندي پيش علي‌اصغر زبردست، رئيس اتاق همدان اعلام كرد كه 16هزار ميليارد توماني كه دولت مصوب كرده تاكنون اجرايي نشده و ظاهرا دولت در حال تغيير روش پرداخت اين تسهيلات است.

  • شك در تأمين منابع تسهيلات

رئيس كميسيون صنايع اتاق ايران در اين زمينه با اشاره به بخشنامه بانك مركزي براي اختصاص 16هزار ميليارد توماني تسهيلات به بنگاه‌هاي اقتصادي به پايگاه خبري اتاق اعلام كرده است: اگر مشوق‌هاي پيشنهادي دولت عملياتي شود و منابع در اختيار بنگاه‌هاي كوچك و متوسط قرار بگيرد، حتما تأثير مثبت خود را بر آنها خواهد گذاشت البته ما شك داريم كه اصلا چنين پولي وجود داشته باشد. به گفته ابوالفضل روغني‌گلپايگاني، تنها مشكل بنگاه‌ها به كمبود تقاضا خلاصه نمي‌شود. وقتي بنگاهي دچار ضعف نقدينگي باشد، نمي‌تواند توليد مناسبي داشته باشد. آنچه در بازار موجب كاهش تقاضا شده بحث نقدينگي است.

  • انتقاد از كارشكني بانك‌ها

چندي پيش معاون امورصنايع وزير صنعت با بيان اينكه بانك‌ها به جاي كارشكني، وام صنعتگران را بدهند اعلام كرد: يكي از اولويت‌هاي تزريق وام‌هاي بانكي به بخش صنعت مربوط به طرح‌هاي با پيشرفت بالاي ۶۰ درصد است و اگر اين طرح‌ها تا شهريورماه تسهيلات نگرفته و راه نيفتند، قطعاً در نيمه دوم سال با نارسايي‌هايي روبه‌رو مي‌شويم.

محسن صالحي‌نيا در جلسه ستاد تسهيل و رفع موانع توليد در اردبيل تأكيد كرد: اصلاً عقلاني نيست كه بانك‌ها به بهانه‌هاي مختلف بخواهند واحدهاي توليدي را در پرداخت تسهيلات با نااميدي يا ناكامي روبه‌رو كنند و قرار است امسال در سطح كشور ۱۰ هزار واحد با پرداخت اين تسهيلات احيا شده و روي پاي خود بايستند.

به گفته وي، يكي از اولويت‌هاي تزريق منابع مربوط به طرح‌هاي با پيشرفت بالاي ۶۰ درصد است و همه ۱۲ بانك متولي در پرداخت تسهيلات، ‌رؤساي‌شان در حوزه معاون رئيس‌جمهور مكلف شدند بدون مانع خاص و حتي درخواست مبلغي از درخواست‌كنندگان اين تسهيلات را در قالب سرمايه در گردش پرداخت كنند. اما برخي بانك‌ها براي پرداخت نكردن تسهيلات به‌دليل وجود ماشين‌آلات فرسوده بهانه مي‌آورند اين در حالي است كه اصلا در هيچ بخشنامه‌اي به‌صورت ملي به بانك‌ها اعلام نشده كه به ماشين‌آلات كهنه در واحدهاي صنعتي تسهيلاتي پرداخت نشود يا در اين زمينه بخواهند مانعي به‌وجود آورند.

  • شرط بانك مركزي براي حمايت از توليد

رئيس‌كل بانك مركزي با تأكيد بر اينكه هدف نظام بانكي در سال1395 پشتيباني جدي‌تر از توليد و افزايش اشتغال است، گفت: محدوديتي براي نظام بانكي براي اعطاي تسهيلات 16هزار ميليارد توماني به 7500واحد اقتصادي وجود ندارد و بانك مركزي با بخشنامه‌اي، بانك‌ها را براي انجام اين كار مكلف كرده است.

ولي‌الله سيف با حضور در 2جلسه كارگروه تسهيل و رفع موانع توليد و شوراي گفت‌وگوي بخش خصوصي و دولتي استان آذربايجان غربي تأكيد كرد: ظرفيت منابع و تسهيلات شبكه بانكي محدود است و بايد دقت شود اين منابع به بخش‌هايي اختصاص يابد كه بيشترين اثربخشي را بر افزايش توليد و ايجاد اشتغال دارند. رئيس‌كل بانك مركزي با تأكيد بر نظارت دقيق بر نحوه اعطاي تسهيلات در بانك‌ها هشدار داد: بانك‌ها بايد اطمينان حاصل كنند كه بنگاه‌هاي گيرنده تسهيلات به مرحله توليد رسيده باشند و زمينه بروز سوءاستفاده گرفته شود.

کد خبر 341194

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha