علی‌ابراهیمی: جدیدترین آمار رسمی وزارت صنعت در حالی از پرداخت نزدیک به ۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات به ۶ هزار و ۷۰۰ واحد کوچک و متوسط تولیدی حکایت دارد که بخشنامه بانک مرکزی مبنی بر پرداخت ۱۶ هزار میلیارد تومان به این بنگاه‌ها و طرح‌های با پیشرفت فیزیکی بیش از ۶۰ درصد در دستور کار قرار دارد.

صنعت

با اين روند هنوز حدود 10هزار ميليارد تومان مطالبه تسهيلات توليد در اين بخش باقي مانده است. وزير صنعت تأكيد كرد كه تا پايان شهريورماه به بيش از 10هزار واحد مشمول اين تسهيلات تخصيص خواهد يافت. محمدرضا نعمت‌زاده در پاسخ به خبرنگار ما در مورد اينكه تا اتمام مهلت زماني پرداخت تسهيلات 16هزار ميليارد توماني به 7هزار و 500بنگاه كوچك و متوسط 15روز زمان باقي مانده گفت:

تا يكشنبه هفته جاري 6هزارو و 700بنگاه كوچك و متوسط موفق به دريافت اين تسهيلات شده‌اند و ميزان تسهيلات پرداختي به اين بنگاه‌ها نزديك به 6هزار ميليارد تومان بوده است. محمدرضا نعمت‌زاده افزود: با اين روند گرچه مقرر شده بود تا پايان شهريورماه پرداخت تسهيلات مذكور به 7هزار و 500بنگاه مشمول به اتمام برسد اما ان‌شاءالله اميدواريم تا پايان اين مهلت پرداخت تسهيلات 16هزار ميليارد توماني به بيش از 10هزار بنگاه كوچك و متوسط محقق شود.

وي در مورد كندي روند پرداخت تسهيلات به بنگاه‌هاي كوچك و متوسط استان تهران و اينكه تا‌كنون از بيش از 2هزار واحد صنعتي دچار مشكل تنها 30واحد توليدي اين تسهيلات را دريافت كرده‌اند، افزود: مشكل خاصي در اين زمينه وجود ندارد و واحدهاي صنعتي استان تهران نيز مي‌توانند همت كرده و اين تسهيلات را دريافت كنند.

اما در تهران به‌خاطر محدوديت120كيلومتري سرمايه‌گذاري، كمتر شاهد راه‌اندازي واحدهاي جديد كوچك و متوسط هستيم و اين واحدها بيشتر در استان‌ها و شهرستان‌ها هستند اما گفتيم كه واحدهاي توسعه‌اي نيز بتوانند از اين تسهيلات استفاده كنند، يعني واحدهاي موجود كوچك يا متوسط كه مي‌خواهند كار خود را توسعه دهند يا توسعه داده‌اند نيز بتوانند از اين تسهيلات بهره‌مند شوند.

  • فهرست جديد ممنوعيت واردات

وزير صنعت، معدن و تجارت همچنين در واكنش به گلايه توليد‌كنندگان مبني بر واردات تجهيزات نفت با وجود توليد داخل و رانت حاصل از آن اعلام كرد، شركت نفت پيگيري مي‌كند تا تجهيزات نفتي كه در داخل كشور توليد مي‌شود را از داخل كشور خريداري كنند. وزارت صنعت نيز سال گذشته فهرستي را به تصويب دولت رساند و واردات اينگونه قطعات توسط دستگاه‌هاي دولتي را ممنوع كرد.

نعمت‌زاده افزود: امسال هم فهرست جديدي مشتمل بر بيش از 200قلم از اينگونه تجهيزات را تهيه كرده كه امروز به دولت مي‌رود و به فهرست ممنوعيت‌هاي قبلي اضافه خواهد شد. بنابر اين هر چه توان داخل در ساخت اين قطعات افزايش پيدا مي‌كند، قطعا واردات آن را نيز براي دستگاه‌هاي دولتي ممنوع خواهيم كرد و بقيه را نيز با تعرفه‌ها كنترل مي‌كنيم. محمدرضا مقدم، معاون مهندسي، پژوهش و فناوري وزير نفت نيز اعلام كرد : فهرست بلند تأمين منابع دستگاه مركزي وزارت نفت از سوي وزير نفت، ابلاغ و در اين ابلاغيه تأكيد شده است كه پيمانكاران مهندسي، تأمين كالا، ساخت و اجرا(EPC) نيز بايد در تأمين كالاها و تجهيزات مورد نياز خود، اين فهرست را در اولويت قرار دهند.

  • رانت واردات و زمينگير شدن توليد داخل

دولت درحالي پرداخت تسهيلات 16هزار ميليارد توماني به بنگاه‌هاي كوچك و متوسط براي رونق توليد را هدفگذاري كرده كه ديروز توليد‌كنندگان داخلي تجهيزات و شيرآلات سر چاهي نفت از واردات بي‌رويه اين اقلام و رانت حاصل از آن گلايه كردند.

يك عضو انجمن سازندگان تجهيزات صنعت نفت ايران در بازديد معاون وزير نفت از شركت صنايع تجهيزات صنعت نفت ايران اعلام كرد، واردات كالاهاي صنعتي مشابه آنچه در داخل توليد مي‌شود يكي از مشكلات توليدكنندگان داخلي است و دولت نبايد اجازه بدهد اين اقلام از ديگر كشورها وارد شود. به گفته محمد خادمي، درحالي‌كه در مناقصات توليد‌كنندگان داخلي، تجهيزات سر چاهي صنعت نفت را با كيفيت بهتر و قيمت‌هاي كمتر از چيني‌ها ارائه مي‌كنند،

تعرفه 5درصدي واردات اين تجهيزات و رانت حاصل از آن موجب شده است تا پيمانكاران مهندسي، تأمين كالا، ساخت و اجراي شركت نفت(EPC) اين اقلام را با واردات تأمين كنند. اكنون در فازهاي 12، 14، 19، 20و 21پارس‌جنوبي كل اقلام مورد نياز به‌رغم توليد داخل، از طريق واردات تأمين مي‌شود.

کد خبر 345573

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha