سه‌شنبه ۱ تیر ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۹
۰ نفر

انتشار برخی آمار رسمی از اوضاع نامساعد صنعت در حالی ادامه دارد که دیروز سخنگوی دولت و معاون اول رئیس‌جمهور با رد فاجعه‌بار بودن وضع صنایع کشور حتی از وضعیت مطلوب تولید لوازم خانگی در کشور خبر داده و ریشه ارائه این تصویرها از وضعیت بخش صنعت و معدن را سیاه‌نمایی برخی افراد قلمداد کردند.

صنعت

محمدباقر نوبخت در جمع نمايندگان مجلس اعلام كرد: «‌چنين نيست كه بگوييم صنعت فاجعه است، بلكه بخش توليد و صنعت با مشكل تزريق منابع مواجه است و لذا بايد ساختار منابع بانكي اصلاح شود تا بتوان به واحدهاي توليدي در سراسر كشور كمك كرد.»

علاوه بر سخنگوي دولت روز گذشته معاون اول رئيس‌جمهور نيز در توصيف وضعيت صنايع كشور به‌ويژه در بخش لوازم خانگي اعلام كرد: «وضعيت صنايع كشور را نبايد با نگاه به وضع برخي واحدهاي مشكل‌دار سنجيد و برخلاف برخي سياه‌نمايي‌ها وضع واحدهاي توليدي لوازم خانگي خوب است.» اسحاق جهانگيري پس از بازديد از چند واحد صنعتي در پاكدشت در جمع خبرنگاران تأكيد كرد، از 3واحد بزرگ صنعتي كه در يكي از بزرگ‌ترين شهرك‌هاي صنعتي كشور بازديد كردم و 2واحد در بخش لوازم خانگي فعال هستند، وضع توليد خوب، بهره‌وري بالا و بازار پرطرفدارشان، نشان مي‌دهد اوضاع آنطور كه برخي‌ها مي‌خواهند سياه‌نمايي كنند نيست.

وي افزود: در روزهاي اخير با توجه به مسائلي كه براي يك نام تجاري در حوزه لوازم خانگي پيش آمد برخي تلاش كردند اينگونه نشان دهند كه واحدهاي صنعتي كشور با مشكل روبه‌روست اما در اين بازديد مشخص شد كه واحدهاي توليد‌كننده لوازم خانگي با وجود واردات و قاچاق وضعيت خوبي دارند. جهانگيري افزود: البته برخي مشكلات هم وجود دارد كه نيازمند حمايت دولت از اين واحدهاست تا ظرفيت توليد داخلي حفظ شود. خوشبختانه هر كدام از اين سه واحدي كه مورد بازديد قرار گرفت 400تا 700نفر نيروي فعال دارند و توليد خود را با قوت ادامه مي‌‌دهند.

اين ديدگاه‌هاي سخنگوي دولت و معاون اول رئيس‌جمهور در حالي مطرح مي‌شود كه براساس جديدترين آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت از وضعيت توليد كالاهاي منتخب صنعتي، صدور جواز تاسيس واحد توليدي و صدور مجوزهاي معدني نيز حال و روز بخش صنعت و معدن كشور در سال 94 نيز مطلوب نبوده و رشد منفي دامنگير اغلب اين زير‌بخش‌ها شده است.

  • روايت وزير از فاجعه صنعت

علاوه بر آمارهاي منفي بخش صنعت و معدن، روايت وزير صنعت و توليد‌كنندگان كالاهاي صنعتي از شرايط توليد نيز بيانگر واقعيت‌هاي ديگري است. وزير صنعت، معدن و تجارت نيز روز سه‌شنبه 18خرداد‌ماه در نخستين هفته آغاز به‌كار مجلس دهم با ارائه گزارشي از وضعيت اين بخش حال و روز صنعت را فاجعه‌بار خواند و اعلام كرد: «رتبه ايران در فضاي كسب و كار جهاني يكي از نقاط ضعف ماست. در بين ۱۸۹ كشور در فضاي كسب و كار رتبه ۱۱۸ را داريم. در 3سال گذشته رتبه ما رو به بهبود بوده اما كماكان فضاي كسب و كار يكي از نقاط ضعف ماست. در عين حال به‌دليل كاهش سرمايه‌گذاري در بخش صنعت شاهد فاجعه هستيم.»

محمد‌رضا نعمت‌زاده با بيان اينكه از سال ۹۰ كاهش سرمايه‌گذاري داشتيم و در بخش صنعت و معدن ۴۱ درصد رشد منفي را شاهد بوديم، تأكيد كرد: «در سال ۹۲ معادل ۱۰ درصد رشد منفي داشتيم كه از سال ۹۳ اين رقم به ۱/۸درصد رسيد درحالي‌كه ما بايد ۲۰ تا ۲۵ درصد رشد مثبت داشته باشيم. كاهش سرمايه‌گذاري‌ها و روند رشد منفي در اين بخش، موجب شده تا فاجعه در بخش صنعت به‌دليل عدم‌سرمايه‌گذاري به‌وجود آيد.»

از سوي ديگر طي چند سال اخير واحد‌هاي مختلف صنعتي با كمتر از30تا 40درصد ظرفيت فعاليت كرده و اغلب اين واحدها نيمه‌تعطيل و تعطيل شده‌اند. به گفته علي يزداني، معاون وزير صنعت نيز در شهرك‌هاي صنعتي كشور ۳۷ هزار و ۳۵ واحد صنعتي وجود دارد و 34هزار و 528 واحد آن صنايع كوچك است كه از اين تعداد 7هزار و 58واحد متوقف هستند و 15درصد واحدهاي صنعتي در شهرك‌هاي صنعتي تعطيل هستند. همچنين اخيراً خبرهايي از تعطيلي خط توليد برخي كارخانه‌هاي صنعتي مانند ارج به‌عنوان نخستين توليد لوازم خانگي كشور يا پارس الكتريك منتشر اما توسط مديران و مسئولان تكذيب شد.

  • تعطيلي، اين بار كارخانه‌هاي‌ قند

تعطيلي كارخانه قند ورامين ناشي از صدور مجوزها و پروانه‌ها بيش از نياز كشور و مقطعي بوده و اين كارخانه به‌زودي آغاز به‌كار مي‌كند.دبير انجمن صنفي صنايع قندوشكر، با بيان اين مطلب اعلام كرد، تعطيلي كارخانه قند ورامين ناشي از مجوزها و پروانه‌هايي است كه در دولت قبل به‌صورت بي‌رويه و بيش از نياز كشور براي راه‌اندازي اين كارخانه‌ها صادر شده بود.

بهمن دانايي با اشاره به اينكه نياز سالانه كشور به قندوشكر حدود 2ميليون تن است به خبرگزاري ايسنا گفت: ظرفيت اسمي كارخانه‌هاي توليد اين محصول اعم از تصفيه شكر، نيشكري و چغندرقند بالغ بر 5ميليون تن است و اين ناشي از پروانه‌هاي بي‌رويه و بدون حساب و كتابي است كه براي احداث اين كارخانه‌ها و بدون نيازسنجي صادر شده است. به‌گفته وي كارخانه قند ورامين به‌دليل نبود شكر خام براي توليد تعطيل شده و براساس پيشنهادي كه به دولت داده شده به‌زودي راه‌اندازي مي‌شود.

جدول

کد خبر 337839

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha