وامی که قرار است به صنایع کوچک و متوسط داده شود تا از بار مشکلات فعلی رها شوند، با سود ۲۰ و ۲۲ درصد است اما در همان حال قرار است سود سپرده‌های مردمی از اول تیر‌ماه به ۱۵درصد کاهش پیدا کند. سود ۲۲درصدی وام تولید را محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت در برنامه تلویزیونی یکشنبه‌شب اعلام کرد و کاهش نرخ سود بانکی از ۱۸درصد فعلی به ۱۵درصد هم چند روز پیش از سوی مدیران چند بانک بزرگ خصوصی اعلام شد.

صنعت

به هرحال فعالان صنفي و مسئولان دولتي در حالي از ورشكستگي 30درصدي واحدهاي صنعتي و تملك ۱۵۰۰ واحد صنعتي توسط بانك‌ها به‌دليل بدهي خبر مي‌دهند كه ديروز وزير صنعت، معدن و تجارت با اشاره به آغاز پرداخت تسهيلات به اين بنگاه‌ها اعلام كرد، پرداخت تسهيلات موعود دولت براي نجات صنايع كوچك و متوسط با معرفي 400 واحد به بانك‌هاي عامل آغاز شده است.

محمدرضا نعمت‌زاده در يك برنامه تلويزيوني با بيان اينكه فعال‌سازي‌ صنايع كوچك و زير 100نفر مي‌تواند يكي از محرك‌هاي چرخه توليد داخل باشد. بر اين اساس قرار است 7500 واحد تأييد شده به‌عنوان‌هاي گوناگون تسهيلاتي جهت رشد و حركت توليد داخل دريافت كنند و اين واحدها براي برون‌رفت از ديوني مانند چك‌هاي برگشتي، عقب‌افتادگي بدهي‌هاي بانكي و بدهي‌هاي بيمه‌اي، به درخواست وزارت صنعت مي‌توانند از تسهيلات ويژه بانكي بهره‌مند شوند.

نعمت‌زاده افزود: سقف پرداخت تسهيلات براي واحدهاي كوچك يك ميليارد، واحدهاي متوسط 3ميليارد و طرح‌هاي با رشد بالاي 60درصد 2ميليارد تومان است بازپرداخت اين تسهيلات 2 ساله و با سود 20 و 22درصد است و همه بانك‌هاي دولتي و خصوصي بانك‌هاي عامل اين تسهيلات هستند.

  • تملك ۱۵۰۰ واحد صنعتي

وزير صنعت در حالي از آغاز پرداخت تسهيلات ويژه خبر داده كه مديرعامل سازمان صنايع كوچك و شهرك‌هاي صنعتي از تملك 1500واحد صنعتي توسط بانك‌ها به‌دليل بدهي اين واحدها و تعطيلي و نيمه كاره رها شدن بيشتر اين واحدها خبر داده و اعلام كرد، در كل كشور بيش از 1500‌واحد صنعتي توسط بانك‌ها تملك شده است كه 1100 واحد در داخل شهرك‌هاي و نواحي صنعتي هستند اما در بخشنامه ستاد اقتصاد مقاومتي كشور تأكيد شده است كه بانك‌ها مكلفند اين طرح‌ها را با منابع خود به بهره‌برداري برسانند.

محمدرضا مرتضوي، دبيركل خانه صنعت، معدن و تجارت نيز از مشكلات بسيار جدي ۳۰ درصد واحدهاي صنعتي و بنگاه‌هاي اقتصادي و در شرف ورشكستگي قرار گرفتن آنها خبر داده و اعلام كرد، 40درصد بقيه بنگاه‌ها نيزبا نصف ظرفيت خود كار مي‌كنند. بخشي از بنگاه‌ها به بانك‌ها بدهكارند و به‌علت شرايط ركود و خاص اقتصاد كشور در 5سال اخير بدون تقصير نتوانستند بدهي‌هاي خود را پرداخت كنند. همچنين عده‌اي از بنگاه‌ها موفق به تكميل و راه‌اندازي خطوط توليدشان شدند اما سرمايه در گردش ندارند و تعدادي از بنگاه‌ها هم به‌علت افزايش نرخ ارز‌ از هزار به 3 هزار تومان دچار مشكل شدند.

  • درخواست تعويق بدهي 7500واحد صنعتي

وزير صنعت، معدن و تجارت با اشاره به درخواست اين وزارتخانه براي تعويق بدهي واحدهاي صنعتي اعلام كرد، اخيرا وزارت صنعت از بانك مركزي خواسته است تا بدهي ۷۵۰۰ واحد صنعتي راكد را براي احياي آنها به‌مدت يك سال به تعويق اندازد. نعمت‌زاده تأكيد كرد، وزارت صنعت از بانك مركزي خواسته تا بدهي‌هاي اين واحدهاي كوچك را براي يك سال به تعويق بيندازد تا زمان تنفس كوتاه‌مدتي براي شروع دوباره و حركت محكم‌تري به صنايع كوچك داده شود.

امسال بايد 33طرح صنعتي و تجاري به بهره‌برداري برسد و اولويت دريافت اين تسهيلات با واحدهايي است كه براي اجراي طرح هايشان فقط مشكل مالي داشته و پس از مرتفع‌شدن آن در راه صادرات قرار مي‌گيرند. وي از تسهيلاتي براي نوسازي ماشين آلات صنعتي در بخش صنايع پايين دست خبر داد و افزود: تسهيلات بيمه‌اي صرفاً براي وثيقه است و آن واحدهاي صنفي كه قبلاًَ وثيقه‌هاي خود را استفاده كرده‌اند، مي‌توانند با بهره‌مندي از اين طرح، دوباره براي بانك‌هاي عامل وثيقه مورد نياز را استفاده كنند.

همچنين برخي واحدهاي صنفي به‌علت مشكلات مالي نمي‌توانند كالاهاي خود را عرضه كنند و اين ركود باعث كوچك‌سازي‌ واحدهاي صنفي مي‌شود، اما شوراي پول و اعتبار ترتيبي اتخاذ كرده تا اين بخش بتواند به‌صورت اقساط، كالاهاي خود را به فروش رسانده و به اين ترتيب از افزايش جمعيت بيكار جلوگيري شود.

کد خبر 337246

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha