پنجشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۸:۵۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: محمدرضا نعمت‌زاده در سال ۱۳۲۴ در تبریز به دنیا آمد.

CHUNK + محمدرضا نعمت زاده

محمدرضا نعمت‌زاده متولد ۱۳۲۴ در تبریز  سیاستمدار، کارآفرین و مدیر ارشد اجرایی ایرانی است، که هم‌اکنون در دولت دوازدهم، به عنوان مشاور وزیر نفت (بیژن نامدار زنگنه) فعالیت می‌کند.

وی در تهران در مدرسه جامعه تعلیمات اسلامی به نام «سیدجعفری» و بعد در دبیرستان «فیاضی» تحصیل کرد. وی ۲ سال آخر را در دبیرستان علوی گذراند و فارغ‌التحصیل شد. تحصیلات دانشگاهی را به دلیل رشته‌ای که علاقه‌مند بود (مهندسی محیط زیست) ‌ در آمریکا گذراند و از دانشگاه برکلی لیسانس گرفت.

از همان ماه‌های آغازین بازگشت به ایران، جذب بخش خصوصی شد و حتی در دوره‌ای، معلم بود و مبحث موتور و مکانیک را در دبیرستان تدریس می‌کرد. سال‌های جوانی‌اش در کارخانه‌ای خانوادگی، مدیر فنی بود و تا اواخر سال ۱۳۵۶ همین کار را ادامه داد.

نزدیک انقلاب و با مختصر سابقه‌ای که در اعتراض‌ها و فعالیت‌های انقلابی داشت از اواخر سال ۱۳۵۶ به طور کامل به جریان انقلاب پیوست.

قبل از انقلاب با انجمن‌های اسلامی خارج کشور آشنا شد و فعالیت‌های سیاسی‌اش را آغاز ‌کرد. با شهید باهنر از طریق کارهای فرهنگی، کتب و جزوات و با هاشمی رفسنجانی و شهید رجایی در جریان اعتصابات صنعت نفت آشنا شد. در سال‌های تحصیل در آمریکا و با کمک چند نفر از دوستانش انجمن اسلامی غرب آمریکا را تاسیس کرد و تا زمانی که در آنجا بود مسؤولیتش را عهده‌دار شد.

او ۱۰ ماه در سال ۱۳۵۸ وزیر کار و بین سالهای ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۰ و سپس از ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۶ به ترتیب در دولت‌های شهید محمدعلی رجایی و آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی وزیر صنایع ایران بود.

نعمت زاده معاونت وزارت نفت در امور پتروشیمی در کابینه‌های خاتمی و معاونت وزارت نفت در امور پخش و پالایش را در کابینه احمدی نژاد بعهده داشته‌است.

نعمت زاده مرداد سال ۱۳۹۲ به عنوان گزینه دولت یازدهم برای تصدی وزارتخانه صنعت و معدن به مجلس شورای اسلامی معرفی شد و با کسب اکثریت آرا (اخذ شده: ۲۸۳/ موافق: ۱۹۹ رای؛ مخالف: ۶۰ رأی؛ ممتنع: ۲۴ رأی) از مجلس رای اعتماد گرفت و به عنوان وزیر صنعت مشغول به فعالیت شد.

وی از تاریخ ۲۴ مرداد ۱۳۹۲ تا ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ در دولت حسن روحانی مشغول به کار بود.

کد خبر 227159
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز