شنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۶
۰ نفر

زمانی که رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه با همه حرف‌هایش علیه مسکو نامه رسمی عذرخواهی خود را برای ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه فرستاد خیلی‌ها فهمیدند که آنکارا مجبور به تغییر مواضع خود برای نجات از شرایط بحرانی شده است.

عربستان و ترکیه

اكنون پس از گذشت حدود دو هفته از فرستادن آن نامه، گزارش‌ها نشان مي‌دهد كه مقام‌هاي تركيه درباره كنار رفتن بشار اسد از قدرت هم راهشان را از كشورهاي عربي جدا كرده‌اند و ديگر پافشاري گذشته را درباره تغيير رژيم در سوريه ندارند. درحالي‌كه پيش از اين مقام‌هاي تركيه موضعي سرسختانه در همراهي با محور عربستان و قطر درباره بركناري بشار اسد از قدرت داشتند اكنون روزنامه الشرق الاوسط به نقل از منابع موثق در وزارت امور خارجه تركيه گزارش داده كه آنكارا قصد دارد تا با باقي ماندن بشار اسد براي يك مرحله موقت كوتاه كه از شش‌ماه فراتر نمي‌رود، موافقت كند و اين كار را با توافق با قدرت‌هاي بين‌المللي و در راس آنها روسيه و آمريكا انجام مي‌دهد.

مقام‌‌هاي تركيه پيش از اين همواره اصرار داشتند كه بركناري فوري بشار اسد از قدرت مسئله‌اي لازم و حتمي است. اكنون اما گذشت 5سال از ناآرامي‌هاي سوريه و نرسيدن آنكارا به هدفش، منافع ملي اين كشور را تحت‌تأثير قرار داده است. منابع آگاه اعلام كرده‌اند كه اين تغيير موضع جدي تركيه علاوه بر اين به‌خاطر احساس خطر از پيشروي‌هاي اخير نيروهاي كرد و احتمال تشكيل كشور يا منطقه خودمختار كردها در منطقه مرزي تركيه و سوريه است.

به گفته اين منابع تركيه قصد دارد تا در دوره شش ماهه احتمالي مسئله كردها را با كنار گذاشتن سوريه به سرانجام برساند. تركيه طي هفته‌ها و روزهاي گذشته حملات گسترده‌اي عليه مواضع نيروهاي كرد داشته است. نا‌امني‌ها و حملات در اين كشور اما به‌شدت افزايش پيدا كرده و حتي فرودگاه بين‌المللي استانبول هم شاهد حمله‌اي كم‌سابقه بود. اين منابع مدعي شدند كه روسيه خودش به ماندن اسد تا ابد پايبند نخواهد بود، اما تلاش مي‌كند كه منافع خود در سوريه را تضمين كند كه مي‌تواند بر سر آن با قدرت‌هاي بين‌المللي توافق كند.

  • مذاكرات روسيه و آمريكا درباره سوريه

تغيير موضع تركيه در حالي صورت گرفته كه مقام‌هاي واشنگتن هم در حال افزايش همكاري‌هاي خود با روسيه هستند. گزارش‌هاي اخير نشان مي‌دهد كه باراك اوباما، رئيس‌جمهور آمريكا تلاش دارد تا پيش از پايان دوران رياست‌جمهوري خود به هر شكلي مسئله گروه‌هاي تروريستي جبهه النصره و داعش را در سوريه و عراق حل و فصل كند. به همين‌خاطر او به روسيه پيشنهاد داده كه از حملات به گروه‌هايي كه واشنگتن آنها را ميانه‌رو مي‌خواند دست‌بردارد و در مقابل آمريكا به مسكو جهت بهبود حمله به گروه‌هاي تروريستي در سوريه كمك ‌كند. اين در حالي است كه روز گذشته بار ديگر گروه‌هاي تروريستي آتش‌بس اعلام شده در سوريه را نقض كرده و با شليك راكت‌ها به حلب جان ۳۴ نفر را گرفته و بيش از ۱۴۰ نفر را زخمي كردند.

اوباما و پوتين چهارشنبه هفته گذشته تماسي تلفني داشتند كه دو روايت از آن مطرح شده است. كرملين با اشاره به توافق دو طرف براي افزايش همكاري‌هاي نظامي در سوريه اعلام كرده كه پوتين در اين تماس از اوباما خواسته است تا براي تفكيك مخالفان ميانه‌رو از گروه‌ تروريستي جبهه النصره همكاري لازم صورت بگيرد. كاخ سفيد هم اعلام كرده كه اوباما از روسيه خواسته دمشق را در راستاي احترام به توافقنامه آتش‌بس و خودداري از حملات هوايي به پايگاه‌هاي مخالفان ميانه رو تحت فشار قرار دهد. مقام‌هاي فرانسوي اما اعتقاد دارند كه دولت آمريكا پرونده سوريه را به مسكو تحويل داده است و مذاكرات درباره موارد مورد اختلاف دو طرف به وسيله جان كري و سرگئي لاوروف، وزراي امور خارجه آمريكا و روسيه صورت مي‌گيرد.

با سوق پيدا كردن توافق‌ها به سمت باقي‌ماندن بشار اسد در دولت انتقالي و برگزاري انتخابات پس از اين دوره گزارش‌ها از سفر هيأت امنيتي ايتاليايي به رياست رئيس سازمان اطلاعات خارجي اين كشور به دمشق و بررسي عادي‌سازي‌ روابط ديپلماتيك ميان ايتاليا و سوريه و نيز لغو تحريم‌هاي اروپا خبر مي‌دهد؛ مسئله‌اي كه نشانه جديدي از عادي‌سازي شرايط براي سوريه به‌حساب مي‌آيد.

کد خبر 339418

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha