همشهری آنلاین: وزیر خارجه انگلیس می‌گوید لندن در جنگ عراق مسیر اشتباهی را پیش گرفته بود و همین موضوع موجب قدرت گرفتن گروه تروریستی داعش شده است.

hamound

فیلیپ هاموند روز پنج شنبه در کمیته امور خارجه مجلس عوام انگلیس گفت برکناری جمعی اعضای دولت صدام حسین پس از جنگ عراق اشتباهی فجیع بوده است و هم اکنون بسیاری از بعثی‌های دوره صدام، در پست‌های ارشد گروه تروریستی داعش هستند.

هاموند گفت: بسیاری از مشکلاتی که امروز در عراق مشاهده می‌کنیم، از تصمیم فجیع انحلال ارتش عراق و برنامه بعثی زدایی نشأت می‌گیرد.

وی افزود: این اشتباهی بزرگ در برنامه ریزی پس از جنگ بود. اگر ما مسیر دیگری را در پیش می‌گرفتیم، ممکن بود بتوانیم نتیجه متفاوتی ببینیم.

هاموند تصریح کرد: مشخص است که شماری از افسران پیشین بعثی، هسته حرفه‌ای (اصلی) داعش در سوریه و عراق را تشکیل دادند و به آن سازمان قابلیت نظامی دادند تا بتواند عملیات‌های خود را انجام دهد.

وی مدعی شد حیدر العبادی نخست وزیر عراق هم اکنون در تلاش است تا این سیاست را تغییر دهد و به برنامه‌های بعثی زدایی پایان دهد و بعثی‌ها را در جامعه مدنی ادغام کند، اما وی در این راه ناتوان است زیرا این موضوع به شکافی میان سنی-شیعه در عراق تبدیل شده است.

اظهارات هاموند درباره جنگ در عراق در حالی مطرح شد که کمیته حقیقت یاب نقش انگلیس در جنگ عراق موسوم به کمیته چیلکات که در سال 2009 با هدف بررسی درباره جنجالی ترین مداخله نظامی این کشور پس از جنگ جهانی دوم، تشکیل شد، روز چهارشنبه گزارشی 6 هزار صفحه‌ای خود درباره این موضوع را منتشر کرد.

در این گزارش به شدت از تصمیم دولت انگلیس برای مداخله نظامی در عراق انتقاد شده است و مبنای قانونی لندن برای مداخله نظامی در عراق را قابل پذیرش نمی‌داند.

همچنین در این گزارش با تأکید بر اینکه مبنای اطلاعات ارائه شده انگلیس برای این حمله «اطلاعاتی نادرست» بوده است، تصریح می کند که تمایل تونی بلر نخست وزیر پیشین انگلیس برای حمایت از جورج دابلیو بوش رئیس جمهوری پیشین امریکا، یکی از مهمترین فاکتورهای مداخله نظامی انگلیس در این تجاوز نظامی بوده است.

اگرچه هاموند حمله نظامی امریکا و انگلیس به عراق را اشتباه عنوان نکرد و در عوض مدعی شد که از این حمله می‌توان درس‌هایی آموخت.

همچنین این گزارش خاطر نشان می‌کند که «هیچ تهدید قریب الوقوعی» از سوی صدام در سال 2003 وجود نداشت.

این تجاوز نظامی عراق را به هرج و مرج کشاند و در نتیجه آن درگیری‌های مرگباری این کشور عربی را فرا گرفت که موجب به وجود آمدن گروه‌های تروریستی نظیر داعش در منطقه شد. در تجاوز نظامی امریکا و انگلیس به عراق همچنین بیش از یک میلیون عراقی کشته شدند.

کد خبر 339271

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha