دیروز اعضای شورای شهر تهران در جلسه غیرعلنی خود، اساسنامه و آیین‌‌نامه اجرایی شرکت شهربان را در قالب ۲لایحه اصلاح کردند.

شورای شهرتهران

 بر اين اساس اعضا لايحه «اصلاحيه مواد 6 و10و30 اساسنامه شركت شهربان» و نيز لايحه «چگونگي جلوگيري از تخلفات ساختماني و تعامل شركت شهربان و حريم­‌بان با مناطق و نواحي شهرداري تهران» را بررسي كردند.

در جريان بررسي اين 2لايحه رئيس كميسيون معماري و شهرسازي گفت: شركت شهربان به­‌عنوان تأمين‌كننده نيرو براي جلوگيري از تخلفات ساخت‌وسازهاي غيرمجاز و حريم شهر است كه با دستور شهردار منطقه ورود مي­‌كنند؛ درحالي‌كه راسا نمي‌تواند در مورد تخلفات ساختماني كه مربوط به مباحث فني مي‌شود ورود كند.

محمد سالاري افزود: البته در مباحثي ازجمله تخلفات در حريم، ساماندهي دستفروشان و بساط‌گستران مي‌توانند مستقيم وارد عمل شوند ولي در مواقعي كه موضوع بحث تخلفات ساختماني پروانه­‌دار باشد بايد با هماهنگي شهرداري مناطق باشد. به موجب اين امر و به گفته سالاري هماهنگي با ساير مراجع قضايي و انتظامي يكي از مواردي بود كه در بند يك اساسنامه اين شركت اصلاح شد. گفتني است آموزش نيروي انساني به‌منظور اصلاح در نحوه برخورد، ساماندهي دستفروشان و بساط­‌گستران و حفظ كرامت انساني و همچنين عدم‌به‌­كارگيري محكومان قضايي كه در حوزه جزا محكوميت مؤثر داشتند از ديگر مواردي بود كه در آيين­‌نامه اجرايي اين شركت لحاظ شد. نكته مهم ديگري كه سالاري به آن اشاره كرد اين بود كه عاملان شركت شهربان در برخورد با متخلفان از حمايت قضايي برخوردار باشند.

مجتبي عبداللهي، معاون خدمات شهري شهردار تهران اما در تشريح اساسنامه و آيين­‌نامه تهيه شده براي شركت شهربان گفت: در اساسنامه جديد 2وظيفه به وظايف اين شركت اضافه شده مبني بر اينكه بتوانند با سدمعبر و شبه‌متكديان (افرادي كه در معابر شهر اقدام به فروش وسايل مي‌كنند و به محض مشاهده مأموران با مخفي كردن وسايل فروش، تبديل به متكدي مي‌‌شوند) برخورد قانوني انجام دهند. وي عنوان كرد كه نيروهاي شهربان موظفند درخصوص ساخت‌وسازهاي واقع در حريم و همچنين بدون­ پروانه راسا اقدام كنند، در ضمن در ساخت­‌وسازهاي داراي پروانه نيز تخلفات را به شهرداري گزارش داده و درصورت ارائه تكليف از سوي شهرداري اقدام به انجام ماموريت خود كنند.

اينطور كه عبداللهي گفت تمامي نيروهاي شهربان گزينش شده‌­اند و آن افرادي كه داراي برخورد مناسبي نبودند تعديل شدند و در طول خدمت نيز آموزش‌هاي لازم به آنها ارائه مي‌شود.

اما در جريان بررسي اين 2لايحه اعضاي شورا نيز نظرات خود را بيان كردند كه به شرح ذيل بيان مي‌شود. اسماعيل دوستي در اين رابطه گفت: ما بايد به‌دنبال كاهش دورهاي تسلسل در شهرداري باشيم و با اين مصوبات نقش شركت شهربان را در شهرداري كمرنگ مي­‌كنيم. وي عنوان كرد كه بافت­‌ هايي داخل حريم شهر تهران، مناطق و حتي محلات وجود دارد كه گرفتاري­‌شان بيشتر از حريم شهر است و بايد اين نقاط هم در اصلاحيه بيايد تا نيروهاي شهربان هم بر آنها نظارت داشته باشند. مهدي چمران، رئيس شوراي شهر تهران اما در واكنش به‌نظر دوستي گفت: شهربان معاونت شهرسازي نيست كه بخواهد تخلفات شهرسازي را تشخيص دهد؛ جلوگيري از عمليات‌‌هاي ساختماني بدون مجوز اشكالي براي شركت شهربان ندارد اما تخلفات ساختماني داراي پروانه بايد با احصاي معاونت شهرسازي مناطق باشد.

احمد دنيامالي كه رياست كميسيون عمران را برعهده دارد نيز با اشاره به برخوردارنبودن 119محيط‌بان شهيدشده از مصونيت قضايي گفت: حال مي­‌خواهيم عده­‌اي را براي جلوگيري از تخلفات به مقابله با متخلفان گسيل داريم؛ بنابراين بايد اين اقدام با هماهنگي ساير مراجع قضايي و انتظامي و با حمايت قضايي باشد. نايب‌رئيس شوراي شهر تهران هم گفت: شهربان مي‌تواند در مقام بازوي اجرايي شهرداري عمل كند ولي ابتدا بايد اينكه نوع تخلف و مسئوليت آن با چه نهادي است مشخص شود. مرتضي طلايي اضافه كرد: نبايد به موازات مديريت مركزي هر منطقه مديريت­‌هاي موازي ايجاد كنيم. چمران نيز با صحه گذاشتن بر اين نكته گفت: شهربان بايد هرجا كه شهرداري منطقه تخلفي را تشخيص مي­‌دهد از آن جلوگيري كند.

اما احمد حكيمي‌­پور نسبت به اين موضوع واكنش ديگري داشت. وي اظهار داشت: آيا شهرداري بايد براي اجراي هر وظيفه ذاتي‌اش يك شركت تاسيس كند؟ اين در حالي است كه گذر زمان نشان داده برون‌سپاري در شهرداري تهران نتوانسته در تحقق اهداف مثمر ثمر باشد. محسن سرخو نيز گفت: بايد افرادي در اين شركت به‌كار گرفته شوند كه صلاحيت اخلاقي داشته باشند تا مبادا چماق‌داران و قمه‌كشان به‌­كار گرفته شوند. به گفته وي بهتر است قشر ضعيف بساط­‌گستران و دستفروشان ساماندهي شوند و در قالب ايجاد روز بازارها به كسب ارتزاق بپردازند. احمد مسجدجامعي نيز بر اين نظر بود كه در اجراي قوانين و آيين­‌نامه‌ها نظير ساماندهي دستفروشان نبايد به شهروندان هتك حرمت و به امنيت رواني جامعه خدشه وارد شود. در انتها مهدي چمران، رئيس شوراي شهر تهران موارد مورد اشاره ازجمله آموزش نيروي انساني، به­‌كارگيري افراد صلاحيت‌­دار، حمايت قضايي مأموران شهربان و موارد ديگر را به‌عنوان موارد اصلاحي به رأي گذاشت كه با موافقت اعضاي شورا به تصويب رسيد.

  • تذكر درباره حقوق بشر آمريكايي

رئيس كميته فرهنگي شوراي اسلامي شهر تهران روز گذشته درباره نمايش پيام‌هاي ضد‌آمريكايي نيز تذكري را مطرح كرد كه مخاطب آن منتقدان اين طرح بود. مجتبي شاكري دراين باره گفت: متأسفانه عده‌اي در داخل كشور كمپين به راه مي‌اندازند تا آمريكا گل نخورد. وي ضمن نمايش تصاويري كه در روزهاي اخير روي بيلبوردهاي شهر به نمايش درآمده است، يادآور شد: از ميان 37نوع تصويري كه در فضاهاي تبليغاتي سطح شهر به نمايش درآمده، تصاويري كه با محتواي سرفصل‌هاي نقض حقوق بشر توسط آمريكا نظير كودتاي 28مرداد، تحريم‌هاي اقتصادي، تحريم‌هاي دارويي و جنايات عليه ملت يمن و... طراحي و به نمايش گذاشته شده، رويكرد خوبي است كه توسط سازمان زيباسازي اتخاذ شده است. شاكري تأكيد كرد مشخص نيست عده‌اي به چه قيمتي از آمريكا دفاع مي‌كنند و علاقه به مليت و سرزمين و كاركرد ايراني بودن آنها كجا رخ نشان مي‌دهد. شاكري تأكيد كرد: اقدام شهرداري تهران در اين زمينه، رفتاري است كه دولت بايد در اين شرايط انجام بدهد، ولي گره زدن آسيب‌هاي اجتماعي، بيكاري و... به شهرداري تهران كه خود پيشگام در رفع آسيب‌هاي اجتماعي است، نشاني غلط دادن به مخاطب است. احمد مسجدجامعي نيز در بخشي از سخنان خود در جلسه ديروز شوراي شهر با اشاره به موضوع بنرهاي حقوق بشر آمريكايي گفت: اختلاف ما با آمريكا اختلافي عميق و استراتژيك و بنياني است و با نگاه سطحي نبايد آنها را در ذهن‌ها تقليل داد و احيانا نتيجه عكس از آن گرفت.

کد خبر 339008

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha