دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۰
۰ نفر

ارائه گزارش حسابرس رسمی شورای اسلامی شهر تهران از تلفیق بودجه سال ۹۰ شهرداری تهران به دلیل اهمیت آن تنها دستور جلسه غیرعلنی دیروز شورای شهر تهران بود.

شورای شهر

در نهايت بررسي‌ها و دريافت نظرات و پيشنهادهاي اعضاي شوراي شهر تهران در اين رابطه به مصوبه‌اي قابل‌توجه منجر شد؛ مصوبه‌اي كه براساس بند اول آن شهرداري تهران مكلف شد ضمن پيگيري نارسايي‌هاي گزارش قرائت‌شده و مواردي كه قوانين و مقررات موضوعه در آنها رعايت نشده است آنها را اصلاح ‌ و درصورت وجود تخلف يا قصور مسئولان، آنها را به مراجع ذيصلاح معرفي كند و شوراي شهر تهران بر اين موضوع نظارت داشته باشد.

ديگر بند مصوبه به بهبود ساختار ارائه گزارش توسط حسابرس شوراي شهر تهران اختصاص داشت و بر همين اساس حسابرس مكلف شد هنگام بررسي صورت‌هاي مالي و درآمد و هزينه منتهي به پايان سال91 و همچنين در سال‌هاي آتي گزارشي مقايسه‌اي مبني بر اقدامات اصلاحي انجام شده همزمان با گزارش حسابرسي سال مربوطه را به شوراي شهر ارائه كند.
مهدي چمران، رئيس شوراي شهر تهران در جريان بررسي اين دستور جلسه، گفت: حسابرس شوراي شهر گزارشي از نقاط ضعف شهرداري ارائه كرده است و مديريت شهري بايد از اين موقعيت پيش آمده براي اصلاح امور خود استفاده كند. اقبال شاكري نيز اظهار كرد: اين گزارش، تنها حسابرسي نيست بلكه آسيب‌شناسي كاركرد مديريت شهري است.

به‌نظر وي اين گزارش مي‌تواند پايه‌ساز بهبود مديريت شهر شود. رحمت‌الله حافظي رئيس كميسيون سلامت، محيط‌زيست و خدمات شهري شورا هم بر لزوم بررسي بندبه‌بند اين گزارش و تعيين تكليف هريك تأكيد كرد. محسن سرخو، عضو ديگر نيز با بيان اينكه بررسي بند به بند موضوعات شكل بهتري از ارائه گزارش حسابرس بود، در قالب پيشنهادي اظهار داشت: شوراي شهر تهران مي‌تواند شهرداري تهران را مكلف به ارائه گزارش درخصوص بندهاي برطرف‌شده و برطرف‌نشده،‌كند و در ضمن، تخلفات مسئولان مرتبط را به دادگاه صالحه معرفي كند.

طلايي، نايب‌رئيس شوراي شهر تهران در همين خصوص خواستار بيان نظر حسابرس درخصوص موضوعات عنوان شده در حسابرسي، مبني بر نظر كارشناسي درخصوص تعيين مشكل شكلي يا محتوايي شد.احمد حكيمي‌پور نيز عضو ديگري بود كه بر لزوم جدا‌سازي‌ ايرادات شكلي از مشكلات مالي و تعيين تكليف بر همين اساس تأكيد كرد.در اين ميان رئيس كميسيون عمران و حمل‌ونقل شوراي شهر تهران بر اين نظر بود كه حسابرسي شهرداري تهران با توجه به وسعت از سخت‌ترين حسابرسي‌ها به‌شمار مي‌رود.

احمد دنيامالي با استناد به همين مسئله گفت: با توجه به حجم معاملات در شهرداري تهران دير رسيدن مدارك جهت ارائه به حسابرس موضوعي است كه دور از ذهن به‌نظر نمي‌رسد و همواره اين اسناد كامل نبوده است؛ ضمن اينكه برخي از بندهاي بيان شده نيز در جريان است.

محمد سالاري اما تأكيد كرد كه اصلاح مشكلات در 3حوزه ساختاري، مديريتي و اشتباهات و تخلفات فردي موجود در موضوعات مالي يكي از مطالبات جدي مردم شهر تهران است. وي كه رياست كميسيون معماري و شهرسازي شورا را برعهده دارد سپس پيشنهاد كرد تا براي جداسازي اين حوزه‌ها و تعيين تكليف آنها كميته‌اي متشكل از تمامي كميسيون‌هاي شوراي اسلامي شهر تهران تشكيل شود تا پس از شنيدن نظرات و گزارش‌هاي شهرداري تهران اين مشكلات را برطرف كرده يا تعيين تكليف كنند. اين موارد در حالي مطرح شد كه همتي، حسابرس رسمي شوراي شهر تهران درخصوص سؤالات مطرح شده از وي اعلام كرد: براساس اسنادي كه در اختيار حسابرس قرار گرفته هيچ‌گونه اختلاسي در شهرداري تهران رخ نداده است.

اينطور كه وي گفت بخشي از آنچه در گزارش آمده است مشكلات شكلي بوده و اين موضوعات در سال‌هاي آينده اصلاح شده است. همچنين به‌گفته وي انجام برخي از مشكلات نيز به‌خاطر عدم‌رعايت آيين‌نامه‌ها بوده است كه بايد مورد پيگيري قرار گيرد. وي در ادامه اظهار داشت: گزارش تلفيقي حالتي تدبيري دارد و مي‌توان پس از تعيين تكاليف و جايگاه آن در كميسيون براي تصويب به صحن شوراي شهر تهران بيايد.

قدرت گودرزي، معاون مالي شهردار تهران نيز در همين خصوص گفت: گزارش به‌دست آمده نتيجه شفافيت مالي در شهرداري است و هدف مديريت شهري از تهيه چنين گزارش‌هايي اصلاح روند خود بوده است. وي تأكيد كرد: گزارش‌هاي تلفيق هر چه به جلو پيش رفته است، وضعيت بهتري را نشان داده است. وي در پايان از ارائه گزارش تلفيق بودجه سال94 تا پايان سال‌جاري به شوراي اسلامي شهر تهران خبر داد.در نهايت ‌ اعضاي شوراي شهر تهران ‌طرحي را تصويب كردند كه براساس آن شهرداري مي‌بايست طي زمان 4ماهه متخلفان احتمالي در حوزه بودجه شهر را به مراجع ذي‌صلاح معرفي كند.

  • انتقاد به اصلاح قانون شوراها

اعضاي شورا در قالب طرحي دوفوريتي تصويب كردند كه يكي از خيابان‌ها يا ميادين اصلي پايتخت به نام «استاد حميد سبزواري» پدر شعر انقلاب نامگذاري شود. اين طرح كه پيشنهاد محمد سالاري، رئيس كميسيون شهرسازي و معماري شوراي شهر تهران بود با موافقت اعضا روبه‌رو شد تا كميسيون نامگذاري شوراي شهر تهران نسبت به جانمايي و نامگذاري يكي از معابر شهر تهران اقدام كند. روز گذشته اعضاي شوراي شهر تهران ضمن انتقاد به لايحه «اصلاحات قانون تشكيلات و وظايف شوراها» بر اصلاح اين لايحه در دولت تأكيد كردند.

علي صابري، عضو حقوقدان شوراي شهر تهران در تذكرات پيش از دستور جلسه به ابلاغ اين لايحه از سوي رئيس‌جمهور اشاره كرد و گفت: در يكي از مواد اين لايحه نام پرديس در كنار شوراي شهر تهران آمده است، كه اگر اين شهر شوراي مستقلي دارد، ذكر نام آن شهر در اين عنوان جايگاهي ندارد. وي تصريح كرد: اگر پرديس نيز جزئي از بخش‌هاي شهر تهران محسوب شود همان مشكلات مربوط به ري و شميرانات مجددا پديد مي‌آيد.

وي همچنين به قرار گرفتن فرمانداران در هيأت تطبيق اشاره كرد و گفت كه قانونگذار با اين اقدام به ابهامات قانون افزوده است. احمد دنيامالي، نماينده شوراي شهر تهران در كميسيون فرعي دولت نيز اشاراتي به جريان طي شده براي رسيدن لايحه اصلاح قانون شوراها به اين مرحله داشت و سپس اظهار كرد: يكي از موضوعات اين لايحه تعداد اعضاي شوراي اسلامي شهر است كه با توجه به مغايرت با قانون دچار چالش خواهد شد.

به گفته وي موضوع شغل محسوب شدن عضويت در شوراي شهرهاي بالاتر از 50هزار نفر موضوع ديگري است كه در اين لايحه گنجانده شده كه پيش از اين به‌صورت افتخاري بوده و شغل محسوب نمي‌شد. دنيامالي همچنين به اضافه شدن شرايط مدرك تحصيلي و دارا بودن تجربه براي عضويت در شوراها اشاره كرد و گفت: موضوع سابقه اجرايي نيز تعريف دقيقي ندارد و مي‌تواند مشكل‌ساز شود.احمد حكيمي‌پور، ديگر عضو شوراي شهر تهران بود كه ديروز در قالب تذكري بر لزوم عدم‌سياسي كردن مباحث كارشناسي شوراي شهر تأكيد كرد.

  • «شورا نيوز» تنها كانال اصلي شوراست

رئيس شوراي شهر تهران دويست و شصت و ششمين جلسه شورا را با تسليت گفتن درگذشت حميد سبزواري، پدر شعر انقلاب به مردم انقلابي به‌ويژه جامعه هنري و شاعران و خانواده اين مرحوم آغاز كرد. مهدي چمران در ادامه به نامگذاري كانالي خبري در شبكه مجازي تلگرام با عنوان و لوگوي شوراي اسلامي شهر تهران اشاره و ضمن تكذيب ارتباط اين گروه با شوراي شهر تهران، اعلام كرد: پرتال خبري شوراي اسلامي شهر تهران و كانال خبري «شورا نيوز» كه با مديريت اداره كل ارتباطات شوراي اسلامي شهر تهران فعاليت مي‌كند تنها منبع رسمي شوراي اسلامي شهر تهران است. وي همچنين با اشاره به درگذشت مادر ولي‌الله شجاع‌پوريان، عضو شوراي شهر تهران، مصيبت وارده را از سوي تمامي اعضاي شورا به وي تسليت گفت.

کد خبر 336825

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha