با حضور وزیر دادگستری درصحن علنی شورای شهرتهران بحث منشور حقوق شهروندی به‌عنوان یکی از شعارهای اصلی دولت یازدهم به‌صورت مشروح گزارش داده شد.

شورای شهر

در همين جلسه حجت‌الاسلام والمسلمين مصطفي پورمحمدي از شهرداري و شوراي اسلامي شهر تهران خواست تا نسبت به راه‌اندازي دفتر كلينيك‌هاي حقوق شهروندي اقدام كنند زيرا يكي از چالش‌هاي جدي جامعه امروز عدم رعايت حقوق و احترام به حقوق شهروندان است.

تأكيد وزير دادگستري اين بود كه مسئله حقوق شهروندي مسئله كل جامعه و كشور است و چون يكي از پايگاه‌هاي اساسي حقوق شهروندي شوراها و شهرداري‌هاست دراين باره دست ياري به سوي مديريت شهري دراز مي‌كنم. بنابراين گزارش سال گذشته در وزارت دادگستري معاونت حقوقي سبز راه‌اندازي شده و دفاتر حقوقي شهروندي نيز در داخل تمامي وزارتخانه‌ها و سازمان و نهادها قرار است شكل بگيرد.

وزير دادگستري از شوراها و شهرداري‌ها به‌عنوان نهادهايي كه در ارتقاي كمالات انساني و توجه به بعد اخلاقي، رواني و معنوي جامعه رسالت بزرگي دارند نام برد و گفت:‌ اساس جامعه حق‌مدار احترام به قانون است و مبناي قانون حق است هر قانوني خلاف حق باشد نمي‌پذيريم. به همين دليل نيز ما آماده‌ايم هم حقوق جامعه را شناخته و ضابطه مند كنيم و هم ناظر و مجري قانون باشيم چراكه جامعه ما ازاين نظر آسيب پذيرشده است.

وي درعين حال خود را يكي از معتقدين سرسخت مديريت واحد شهري اعلام و تأكيد كرد كه نصف مسئوليت‌هاي دولت بايد به شهرداري‌ها واگذار شود.گرچه از نظر پورمحمدي هنوز شوراها توانايي‌هاي تخصصي لازم در اين‌باره را ندارند اما نبايد كار را عقب انداخت. وي گفت: به همين دليل در قانون خدمات كشوري و نظام اداري كشور دراين باره مفصل بحث شده و درنظر داريم كه مديريت واحد شهري را به يك قانون دائم تبديل كنيم و بخش مهمي از وظايف دولت به شهرداري‌هاي واگذارشود زيرا شورا مسئول همه وظايف مربوط به اداره شهرهاست. وي باوجود همه اشكالات وارده به عملكرد شوراها اما تجربه شوراها در كشور را موفق ارزيابي كرد.

وزير دادگستري همچنين با ابرازتأسف بابت اينكه بيشترين حجم شكايات درمحاكم نيز از آن كشور ماست، گفت: سال 94حدود9ميليون پرونده طرح شكايت داشتيم و اين نشان مي‌دهد كه مشكلاتي نظير خشونت، دعوا، يقه‌گيري و اختلافات خيلي زيادشده تا جايي كه بسياري از وقت و انرژي كشور صرف رسيدگي به اين مسائل مي‌شود. اين درحالي است كه اگر مردم ياد بگيرند براي حل مسائل خود به اين دفاترمراجعه كنند حداقل 10درصد درگيري‌ها و كشمكش‌ها كاهش خواهد يافت و گره بسياري ازمشكلات باز خواهد شد. بخش ديگري از اظهارات پورمحمدي بر فرهنگ‌سازي و ترغيب جامعه به نظم ورعايت قانون ترافيك بود زيرا هم‌اكنون ايران با 260هزار مصدوم و 28هزار كشته در سال بالاترين آمار تصادفات جرحي و فوتي دردنيا را ازآن خود كرده است.

وي بابت اينكه با وجود اين همه خسارت مالي و جاني اما هنوز براي فرهنگ ترافيكي و كاهش خطاي انساني در ترافيك وقت گذاشته نمي‌شود انتقاد كرد و گفت:‌30درصد معلوليت‌ها ناشي از موتورسواراني است كه كلاه بر سرندارند. ضمن اينكه بخش عمده‌اي ترافيك شهري ناشي از لجبازي‌هاست آن هم در پايتخت ما كه قطب علمي كشور است و بيشترين آمار تحصيلكرده‌ها و دانشجويان را دراختيار دارد.

در شوراي شهر 2دستور جلسه مورد بررسي و تصويب قرار گرفت؛ يكي مربوط به يك فوريت «طرح الزام شهرداري تهران به ارائه لايحه دستورالعمل هويت‌سازي‌ و كدگذاري و شماره‌گذاري معابر» و ديگري «بررسي طرح الزام شهرداري تهران به تهيه و ارائه لايحه تفكيك ماموريت‌هاي فرهنگي، هنري، اجتماعي، ورزشي و تفريحي در شهرداري تهران» بود.

اين طرح به‌منظور جلوگيري از اسراف و صرفه جويي هزينه‌ها و افزايش بهره‌وري ماموريت‌ها و وظايف شهرداري در امور فرهنگي، ‌هنري، تفريحي و ورزشي بود. يكي از مهم‌ترين مباحثي كه ديروز اعضاي شوراي شهر درباره آن مذاكره كردند اين بود كه آيا اساسا كارهاي فرهنگي و اجتماعي از يكديگر قابل تفكيك است ياخير؟ اعضا همچنين بر سر شيوه اداره سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران كه به‌صورت هيأت امنايي اداره مي‌شود و مستقل از شهرداري است، انتقاد داشتند.

در نهايت مهدي چمران به‌عنوان رئيس شوراي شهر در جمع‌بندي نهايي 2پيشنهاد را مطرح كرد؛ نخست تأكيد بر ساماندهي فعاليت‌هاي فرهنگي، ورزشي، هنري، تفريحي و اجتماعي بين 2 مجموعه سازمان فرهنگي هنري و معاونت فرهنگي و اجتماعي شهرداري كه براي اطلاع از نحوه تحقق اين مهم هم بايد در 2نوبت سه‌ماهه گزارشي از سوي شهرداري به شوراي شهر ارائه شود و اعضا به اين پيشنهاد به ا تفاق رأي دادند.

پيشنهاد دوم مطرح شده از سوي چمران تشكيل كميته مشترك فرهنگي با مجلس، دفتر مقام معظم رهبري و شوراي شهر و شهرداري تهران بود، اما پيش از آن حتما از سوي مديريت شهري پيشنهادهاي روشن، شفاف و كارشناسي آماده باشد كه بتواند درصورت تشكيل اين جلسات مشترك آن را ارائه كرده و بر سر آن به تصميم واحد برسند كه اين پيشنهاد هم به تصويب رسيد.
از سوي ديگر ناصر اماني، معاون برنامه‌ريزي، توسعه شهري و امور شوراي شهرداري تهران، در جلسه ديروز توضيحاتي درباره اين طرح ارائه كرد.

وي گفت: شوراي‌عالي فرهنگي و اجتماعي شهرداري تهران بيش از يك‌سال است كه اقدامات خوبي در راستاي دغدغه دوستاني كه اين طرح را ارائه كرده‌اند انجام داده است. وي با اشاره به اينكه تفكيك مسائل فرهنگي و اجتماعي به‌صورت مطلق مقدور نيست، به مصوبه 2سال پيش شوراي شهر تهران كه واحدهاي شهرداري را ملزم به هزينه درصدي از اعتبارات خود در فعاليت‌هاي فرهنگي و اجتماعي مي‌كند، اشاره كرد. اماني سپس در تأييد اين مصوبه به برخي سازمان‌ها در حوزه‌هاي خدمات شهري و حمل‌ونقل و ترافيك اشاره كرد و گفت: اجراي صحيح ماموريت‌هاي اين سازمان‌ها در گرو انجام درست اقدامات فرهنگي و اجتماعي توسط خود آنان است .

وي همچنين با اشاره به اساسنامه مصوب سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران گفت كه اين اساسنامه مصوب مراجع بالاتر از شوراي شهر و شهرداري است و طبيعتا تغيير آن نيز توسط شهرداري مقدور نيست. به گفته وي اداره اماكن فرهنگي شهر تهران بايد توسط سازمان فرهنگي هنري صورت پذيرد و در اين راستا در سال، گذشته با همكاري معاونت اجتماعي و سازمان فرهنگي هنري بيش از 200كتابخانه و اماكن فرهنگي از حوزه اجتماعي به سازمان فرهنگي تحويل شده است. معاون شهردار تهران در بخش ديگري از سخنان خود به قانون مصوب مجلس شوراي اسلامي درخصوص سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران اشاره كرد و با قرائت عيني آن گفت: وفق اين قانون، شهرداري تهران موظف به متمركز كردن تمام فعاليت‌ها با ماهيت فرهنگي، هنري و ورزشي در سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران است.

  • 6 تذكر اعضاي شوراي شهر

ديروز 6نفر از اعضاي شوراي شهر پيش از بررسي دستورات جلسه به طرح تذكرات خود پرداختند. احمد دنيامالي، رئيس كميسيون عمران و حمل نقل از لزوم صرفه‌جويي درمصرف آب سخن گفت و خواستار دعوت مدير شبكه 5تلويزيون براي حضور در شوراي شهر شد. غلامرضا انصاري نيز در تذكري خواستار تغيير نام خيابان دانشگاه يا خيابان حجاب به نام مرحوم حميد سبزواري شاعر معاصر شد.

علي صابري، عضو كميسيون برنامه و بودجه هم با اشاره به اينكه ديروز طبق تقويم ميلادي روز جهاني انتقال خون بود، از فرصت استفاده كرد و گفت: در پرونده خون‌هاي آلوده هنوز هيچ اقدامي از سوي وزارت بهداشت صورت نگرفته است. به گفته وي، قرار بود در جلسه‌اي كه با حضور وزير بهداشت برگزار شد اين مسئله حل شود اما وضع بدتر شد.

الهه راستگو هم در تذكري خواستار آن شد تا رئيس راه‌آهن جمهوري اسلامي ايران با حضور در شوراي شهر تكليف مناطق 17و 18را روشن كند چون با انتقال خط راه‌آهن به زير زمين و كاهش آلودگي صوتي اما متأسفانه ساير معضلات و مشكلات ناشي از آن به قوت خود باقي است. وي همچنين با تغيير نام خيابان حجاب و دانشگاه به نام شاعر معاصر مرحوم حميد سبزواري مخالفت كرد و گفت: براي اين كار بايد جلسات كارشناسي برگزار شود نه اينكه ناگهاني و شكل احساسي نسبت به تغيير نام خيابان‌ها اقدام كنيم.

جدول

کد خبر 337101

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha