دوشنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۵ - ۰۲:۰۰
۰ نفر

درحالی‌که مردم عراق دلگرم از آزادی فلوجه چشم امید به بازپس‌گیری موصل دارند، تروریست‌ها دست به کشتاری تازه زده و یک شب خونین دیگر را در بغداد رقم زدند.

انفجار

در آخرين ساعات شنبه‌شب انفجار 2بمب در پايتخت عراق در 2‌محله شلوغ در شب‌هاي رمضان، حدود 180كشته و بيش از 300مجروح به جا گذاشت. آمار كشته‌هاي اين دو انفجار تا آخرين ساعات تهيه اين خبر همچنان رو به افزايش بود. مقامات عراقي شمار مجروحان را صدها نفر اعلام كرده‌اند.

انفجار اول توسط يك خودروي بمبگذاري‌شده در نزديكي يك رستوران در مركز خريد محله كراده روي داد. كراده در مركز بغداد و محل تجمع مردم در شب‌هاي رمضان است. اين شب‌ها ساكنان بغداد در كافه‌هاي اين محله شلوغ، مسابقات فوتبال جام اروپا را نگاه مي‌كردند. به همين دليل در ساعت انفجار بمب، اين محله از هميشه شلوغ‌تر بود.

انفجار دوم در منطقه شيعه‌نشين شمال بغداد روي داد. اين منطقه به نام الشعب هم از مناطق پررفت‌وآمد و داراي مراكز خريد بغداد است. عمده كشته‌شدگان و مجروحان مربوط به انفجار اول بودند. در ميان آنها ده‌ها كودك وجود دارند. گروه تروريستي داعش مسئوليت اين انفجارها را به‌عهده گرفته‌است.

حيدرالعبادي، نخست‌وزير عراق ساعاتي بعد از اين انفجارها به محل حملات رفت. عراقي‌هاي حاضر در اين محل عليه دولت و بي‌كفايتي نيروهاي امنيتي عراق در جلوگيري از وقوع چنين حملاتي شعار دادند و به سمت خودروهاي همراه نخست‌وزير سنگ پرتاب كردند.

در سال‌هاي اخير گروه تروريستي داعش هرگاه در عراق و سوريه در ميدان جنگ با شكست روبه‌رو شده و مناطق تحت‌اشغال خود را از دست داده، در مناطق شهري و مراكز تجمع مردم دست به حمله انتحاري زده ‌است. اكنون اين حملات مرگبار بغداد هم كه يك هفته بعد از آزادي فلوجه صورت مي‌گيرد، انتقام همين شكست است.

فلوجه در 70كيلومتري بغداد 2سال در اشغال داعش بود و تروريست‌ها از اين شهر براي حمله به بغداد و حومه آن استفاده مي‌كردند. مقامات عراقي ابراز اطمينان كرده‌اند با آزادي فلوجه وكنترل آن توسط ارتش عراق، حملات به بغداد كاهش يابد. با اين حال عوامل انتحاري داعش همچنان فعال هستند.

در فلوجه بسياري از خانه‌ها، مدارس، ساختمان‌هاي دولتي و حتي بيمارستان‌ها به محل انبار مواد منفجره و ساخت بمب‌هاي دست‌ساز تبديل شده‌ بود. خيابان‌ها و معابر اين شهر همچنان به‌دليل مين‌گذاري، كاملا امن نيست. با اين حال تدارك ارتش و نيروهاي امنيتي براي پاكسازي اين شهر و امن كردن آن در جريان است. عمليات پاكسازي مي‌تواند خطرات انفجارهاي مرگبار نظير شنبه‌شب را در بغداد كمتر كند.

  • آمادگي مالكي براي بازگشت به قدرت

نوري مالكي نخست‌وزير پيشين عراق و رئيس ائتلاف دولت قانون در مصاحبه‌اي با شبكه بي‌بي‌سي عربي گفته ‌است، اگر توافق سياسي از سوي گروه‌ها و فراكسيون‌هاي پارلمان وجود داشته‌باشد او آماده ‌است بار ديگر نخست‌وزير عراق شود. او در اين مصاحبه گفته‌ است، مشكل واقعي عراق نداشتن انسجام و هماهنگي است. انسجام واقعي ميان احزاب و فراكسيون‌ها چه شيعه و چه سني و چه كرد و مسيحي وجود ندارد. او درباره ارزيابي خود از عملكرد حيدرالعبادي نخست‌وزير عراق گفته ‌است، اداره حكومت هم‌اكنون داراي اشكالاتي است كه بسيار بزرگ و خطرناك هستند.

نوري مالكي جريان صدر به رهبري مقتدي‌صدر را به تخريب روند سياسي از طريق درخواست‌هايش و همچنين كشاندن هوادارانش به خيابان‌ها متهم كرد و گفت: تظاهرات از روز اول توسط جريان صدر صورت گرفت و بعد ديگران به اين تظاهرات پيوستند.

کد خبر 338991

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha