شنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۰
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: صفرعلی فیوج خنیاگر و راوی برجسته موسیقی گوداری منطقه کردکوی و گرگان روز جمعه ۱۱ تیرماه و بعد از گذشت چندماه بیماری در سن ۷۵ سالگی دار فانی را وداع گفت.

هوشنگ جاويد پژوهشگر برجسته  فرهنگ و فولکلور و موسیقی نواحی ایران ضمن اعلام این خبر به همشهری‌آنلاین گفت: من چند ماه قبل به منطقه کردکوی و گلستان آمده بودم و از وضعیت بیماری آقای فیوج مطلع شدم و حتی رایزنی‌هایی را نیز با برخی مسئولین در تهران انجام دادم که به وضعیت بیماری او رسیدگی کنند که متاسفانه به رغم برخی وعده‌هایی که دادند این کار به انجامی نرسید و سبب شد تا یکی از بهترین خنیاگران  و نوازندگان دوتار  منطقه را از دست بدهیم.

جاوید یکی از وجه ممیزه‌های صفرعلی فیوج را به ارتباط نزدیکش با پدرش مرتبط دانست و گفت: پدر مرحوم صفرعلی به نام یزدان فیوج نابینا بود اما به رغم این نقص عضو یکی از چهره‌های نامدار و برجسته منطقه در حفظ و انتفال برخی از روایت‌های حماسی و عاشقانه منطقه بود و به دلیل همین معلولیت چشمی پسرش صفرعلی همه‌گاه همراهش بود و از او روایت‌های بسیاری را یاد گرفت و در خاطر سپرد که متاسفانه برخی از این روایت‌ها با درگذشت ایشان عملا به خاک سپرده شد.

وی از قصه عباس مسکین و نیز برخی از روایت‌ها درباره «داوری‌ها»ی منطقه شاهرود  که در حافطه مرحوم یزدان فیوج بود یاد کرد و گفت: روی ملودی پدرش که یزدان ایجادکرده بود آقای عباس فیوج یک موسیقی  ساخت که بسیار شهرت پیدا کرد. البته من این فرصت را داشتم که خودم بخش‌هایی را از همین  «روایت‌های داوری» را  از صفرعلی ضبط کردم و باید تاسف خورد که مسئولین منطقه به وضعیت معیشیتی اش بی ‌توجه بودند.

جاوید گفت: در دوره‌ای چند جوان را تشویق کردم که با ایشان همراهی کرده و برخی از روایت‌ها و نوع خنیاگری و حتی دوتارنوازی‌اش را که بسیار خاص و مختص خود او بود بیاموزند که چند تای آز آنها این کار را کردند اما در هر صورت بخشی مهم از روایت‌های ایشان عملا امکان ثبت و ضبط نیافت و به دل خاک سپرده شد.

 به گفته جاوید مرحوم فیوج اوخر عمر به عفونت خاصی در بدن دچار شد و سعی کردم این توجه را به مسئولان مرکز و نیز منطقه بدهم که کاری برایش انجام دهند که نمی دانم به جایی رسید این توصیه‌ها یا نه تا اینکه روز جمعه ۱۱ تیرماه خبر درگذشتش را به من دادند.

همشهری‌آنلاین درگذشت این چهره برجسته موسیقی منطقه کردکوی و گرگان را به جامعه فرهنگی و هنری تسلیت می‌گوید.

کد خبر 338748

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha