سه‌شنبه ۸ تیر ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۴
۰ نفر

شورای شهر تهران پس از ۳سال سرانجام رأی به افزایش بهای خدمات پسماندهای ویژه پزشکی، صنعتی و کشاورزی در شهر تهران داد.

شورای شهر

براين اساس هزينه جمع‌آوري و حمل پسماندهاي عمده پزشكي با بيش از يك مخزن 300ليتري مبلغ 3600ريال به ازاي هركيلوگرم، هزينه‌جمع‌آوري و حمل پسماندهاي صنعتي و كشاورزي مبلغ 1300ريال به ازاي هر كيلو گرم و هزينه جمع‌آوري وحمل پسماندهاي پزشكي بي‌خطر شده مبلغ 1700ريال به ازاي هركيلوگرم خواهد بود. همچنين تا زمان استقرار سيستم زباله سوز، بابت دفن بهداشتي پسماندهاي پزشكي در سلول‌هاي دفن بهداشتي مبلغ 4000ريال به ازاي هركيلو ‌ علاوه بر مبالغ مورد اشاره دريافت مي‌شود.

براساس مصوبه ديروز شوراي شهر پس از استقرار سيستم‌هاي زباله‌سوز مركزي بابت امحاي پسماندهاي ويژه كه توسط شهرداري تهران يا بخش خصوصي واجد شرايط امحا مي‌شود هزينه امحاي آن مبلغ 15000ريال به ازاي هركيلوگرم تعيين شده است.

به گفته محمد حقاني، رئيس كميته محيط‌زيست شوراي شهر، پسماندهاي پزشكي انواع مختلف عادي، عفوني، تيز و برنده، شيميايي و دارويي دارد. وي 100تن از 7هزار تن زباله توليدي روزانه شهر تهران را زباله‌هاي پزشكي دانست كه از اين ميزان نيز 17تا 18تن زباله‌هاي عفوني بسيار خطرناك هستند كه حتما بايد در همان مبدأ از ساير زباله‌ها تفكيك شوند. به گفته حقاني دراين باره توافقاتي نيز با وزارت بهداشت به‌دست آمده است. تأكيد حقاني اين بود كه تا پايان سال 96سيستم زباله‌سوز بيمارستاني راه‌اندازي شود.

نظر حسين جعفري، مديرعامل سازمان پسماند شهر تهران نيز اين بود كه به‌منظور ترغيب پيمانكاران بخش خصوصي به جمع‌آوري پسماندهاي صنعتي قيمت جمع‌آوري اينگونه پسماندها از 1300به 2000ريال افزايش يابد كه اعضاي شورا‌با آن موافقت نكردند.

  • از‌ روز قدس تا درگذشت فرزند شهيد دادمان

مهدي چمران، رئيس شورا‌ ديروز پيش از ترك جلسه به وقايع‌نگاري هفته پرداخت. وي با اشاره به در پيش بودن روز قدس و اينكه اين روز يكي از بزرگ‌ترين اتفاقات دنياي اسلام است، گفت: اميدواريم روزي برسد كه رهبر معظم انقلاب نمازجمعه را در قدس شريف به جا آورند. وي افزود: امروز روز مبارزه با سلاح‌هاي شيميايي و ميكروبي است و من به دوستان توصيه مي‌كنم حتما سري به موزه سلاح‌هاي شيميايي بزنند. چمران در ادامه خاطرنشان كرد:

روز پنجشنبه 10تير‌ماه مصادف با روز آزادي مهران است. البته 10تير‌ماه همچنين مصادف با روز صنعت و معدن و ‌ روز بزرگداشت صائب تبريزي است. مهدي چمران با بيان اينكه شهدا همواره چراغ راه ما بوده‌اند و همواره بايد ياد و نام آنان گرامي داشته شود، درگذشت فرزند شهيد دادمان را نيز تسليت گفت. اعضا طبق روال جلسات علني، تذكراتي را درباره مسائل شهري مطرح كردند و معاونان شهردار هم‌ به برخي از اين تذكرات پاسخ گفتند كه در جدول زير مي‌خوانيد.

جدول۲

جدول

دستور نخست جلسه ديروز شوراي شهر تهران اختصاص به ادامه بررسي لايحه توسعه و بهبود خدمات ايمني و آتش‌نشاني داشت. اهميت اين لايحه موجب شده بود تا بررسي آن در جلسه هفته گذشته يك هفته به تأخير بيفتد تا به‌صورت دقيق‌تر ازسوي كميسيون‌هاي ديگر شورا مورد بررسي قرار گيرد، اما درجلسه ديروز باز هم اعضا به اين نتيجه رسيدند كه ملاحظات معماري و تجهيزاتي مربوط به ساختمان‌هاي در حال ساخت و اينكه برخي از بندهاي اين لايحه مي‌تواند در پرونده‌هاي شهرسازي و ساخت‌وساز دخل و تصرف داشته باشد، اقتضا مي‌كند وقت بيشتري براي بررسي اين لايحه صرف شود. در نهايت مرتضي طلايي كه پس از ترك جلسه از سوي مهدي چمران، رياست جلسه شوراي شهر را بر عهده داشت 15روز به اعضا فرصت داد تا جلساتي در اين‌باره تشكيل دهند و نتايج بررسي‌هاي خود را به كميسيون سلامت و محيط‌زيست ارائه كنند و پس از آن در صحن براي تصويب نهايي ارائه شود.

ديروز همچنين لايحه احداث بيمارستان ويژه كاركنان شهرداري تهران يك‌بار با رأي اعضاي شوراي شهر تهران از دستور خارج شد و بار ديگر با درخواست رئيس جلسه از اعضا مجدد به دستور جلسه بازگشت. ماجرا از اين قرار بود كه عليرضا دبير وقتي نوبت به بررسي اين لايحه رسيد گفت: چون براي خريد بيمارستان رديف بودجه تعريف شده و كارهاي آن درحال انجام است ديگر نيازي به راي‌گيري در صحن نيست و بايد از دستور خارج شود. اين پيشنهاد با موافقت اعضا مواجه شد اما محمد سالاري، رئيس كميسيون معماري و شهرسازي خواستار روشن شدن ابعاد اين مسئله شد و گفت: ما مخالفتي با راه‌اندازي بيمارستان براي كاركنان شهرداري نداريم اما با چه مبلغي، با چه بودجه‌اي و كجا؟ درهرحال ابعاد اين لايحه به‌صورت روشن براي ما مشخص نيست، كسي تاكنون در صحن در اين‌باره صحبتي نكرده و نظر اعضا پرسيده نشده است. احمد حكيمي‌پور هم تأكيد كرد كه حتما اگر معامله‌اي قرار است صورت گيرد بايد در صحن به رأي گذاشته شود.

نظر حبيب كاشاني هم اين بود كه‌ بيمارستان كاركنان شهرداري بايد از استانداردهاي لازم و در خور ‌شأن كاركنان شهرداري برخوردار باشد. محمد حقاني اما بابت اينكه هنوز بودجه بيمارستان براي بررسي به صحن نيامده انتقاد كرد و گفت:‌ بيمارستان‌داري كار شهرداري نيست و بهتر است به جاي خريد و ساخت بيمارستان با بيمارستان‌هاي معتبر قرارداد بسته شود. رحمت‌الله حافظي هم معتقد بود كه اداره بيمارستان بايد به بخش خصوصي واگذارشود.

پرويز سروري، اسماعيل دوستي، محسن سرخو و غلامرضا انصاري هم تأكيد داشتند كه ارزش افزوده براي شهرداري تنها درصورت ساخت ميسر است نه خريد يك بيمارستان آماده. دراين باره ناصر اماني معاون برنامه‌ريزي و توسعه شهري با قرار گرفتن پشت تريبون ضمن تشكر از اعضاي شوراي شهر بابت موافقت با راه‌اندازي يك بيمارستان گفت:

ما همه نگراني‌هاي اعضاي شوراي شهر را درنظر داريم و اصلا برنامه‌اي براي خريد يك بيمارستان آماده نداريم، ضمن اينكه در راه‌اندازي اين بيمارستان تنها كاركنان شهرداري را مدنظر نداريم بلكه يكي از اهداف ما پذيرش مصدومين حوادث غيرمترقبه است. ما در حال برنامه‌ريزي براي ستاد مديريت بحران دراين بيمارستان هستيم چون معتقديم كه از اين بابت تهران با كمبود شديدي مواجه است و حتي آماده پذيرش جمعي 50مصدوم در بيمارستان‌ها نيست. به گفته اماني قرار است 40درصد سهام اين بيمارستان به پزشكان واگذارشود تا خودشان بيمارستان را اداره كنند.

  • پارك پرديسان؛ پارك محيط‌بان

بنابراين گزارش در صحن علني جلسه ديروز شوراي شهر شهادت 3محيط بان نيز مورد توجه قرار گرفت. با توجه به اين موضوع مرتضي طلايي كه رياست جلسه را برعهده داشت از كميته نامگذاري خواست با توجه به شهادت 3تن از محيط بانان كشور و انتظاري كه افكار عمومي از شوراي شهر تهران دارد براي پاسداشت آنها محلي به نام اين سه شهيد ثبت شود. در اين هنگام اسماعيل دوستي پيشنهاد تغيير نام پارك پرديسان به نام محيط‌بان را مطرح كرد كه قرار شد سريعا در كميته نامگذاري مورد بررسي قرار گيرد.

کد خبر 338492

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha