مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۵
۰ نفر

عباس ثابتی‌راد: بررسی آمارهای منتشر شده از سوی سازمان مدیریت پسماند شهر تهران نشان می‌دهد که طی ۷ سال گذشته، شهروندان تهرانی پسماند کمتری را تفکیک کرده‌اند، اما روند بازیافت پسماند تر توسط مدیریت شهری افزایش یافته است و در نهایت میزان تولید زباله‌های بیمارستانی نیز رو به رشد بود.

پسماند

در واقع طي 7سال گذشته، اگرچه رشدي 64درصدي در تفكيك پسماند را در همان سال اول اجراي طرح (سال 88) شاهد بوديم، اما طي سال‌هاي گذشته رشد منفي 20درصدي باعث شده كه تفكيك پسماند از مبدأ همچنان يكي از مشكلات جدي شهر تهران باشد. در عين حال شهرداري طي 7سال گذشته توانسته است رشدي 530درصدي در بازيافت پسماند‌تر و توليد كمپوست داشته باشد و در نهايت توليد پسماند بيمارستاني رشد 11.5درصدي در پايتخت داشته است.

به گزارش همشهري، آنچه در آمار منتشر شده از سوي سازمان پسماند ‌ اهميت دارد، تفكيك پسماند در ميان شهروندان در سال 88 است كه رشدي قابل توجه داشته است. بنا بر اين آمار، شهروندان تهراني در سال 87 تنها توانستند 638تن از زباله‌هاي خود را تفكيك كنند. تنها يك سال بعد ميزان تفكيك شهروندان تهراني به رقمي در حدود هزار و 49تن پسماند در روز رسيد. تفكيك پسماند بين سال‌هاي 87و 88 رشد64درصدي داشته است.

پس از آن سال هيچگاه تفكيك پسماند در شهر تهران به اين اندازه صورت نگرفت. يك سال بعد يعني در سال 89 ميزان زباله‌هاي تفكيك شده در شهر تهران به هزار و 141تن در روز رسيد كه تنها 8درصد رشد در تفكيك را شاهد بوديم. اما از سال 89 تاكنون شاهد نزول در تفكيك زباله در مبدأ هستيم. يعني از سال 90ميزان تفكيك در مبدا در شهر تهران رشدي منفي داشته است. در واقع در سال‌هاي 90، 92،91 و 93به‌ترتيب رشد 1-، 6-، 1- و 12- صورت گرفته است.

  • رشد دو برابري تفكيك پسماند

مرور آمارهاي سازمان مديريت پسماند بيانگر اين نكته است كه طي 6 ماه اول سال 1394 درصد جمع‌آوري پسماند خشك در شهر تهران رشد دوبرابري داشته است. براساس آمار سازمان مديريت پسماند جمع‌آوري پسماند در فروردين‌ماه سال‌ گذشته 7.3درصد بوده كه اين رقم در شهريور‌ماه 1394 به 14.3درصد رسيده است. در فروردين‌ماه سال‌1394 تقريبا 18هزار و 139تن پسماند خشك از سطح شهر تهران جمع‌آوري شده است. اين رقم در شهريور‌ماه سال گذشته به 31هزار و 176 تن رسيده‌است.در واقع در فروردين‌ماه پارسال روزانه 605تن زباله خشك در مبدأ تفكيك مي‌شد كه با اقدامات صورت گرفته در بخش‌هاي آموزشي و فرهنگي و جلب مشاركت شهروندان اين رقم به 1039تن در هر روز در شهريور‌ماه 1394 رسيده است.

  • افزايش بازيافت

تا سال 87 ميزان بازيافت پسماند شهر تهران محدود بود اما از سال 87 روند رو به رشدي داشت. در واقع با افتتاح كارخانه‌هاي متعدد بازيافت از پسماند شهري، علاوه بر افزايش درآمد مديريت شهري، بخش عمده‌اي از زباله‌هاي تهران بازيافت شد. در سال 87براساس آمارهاي منتشر شده ميزان كمپوست توليدي در كارخانه‌هاي توليد كمپوست تنها 925تن در ‌ماه بود اما اين رقم به‌تدريج افزايش يافت و هم‌اكنون شاهد توليد ماهانه 6هزار تن كمپوست هستيم.‌در واقع طي 7سال گذشته ميزان بازيافت زباله‌هاي‌ تر شهر تهران افزايش قابل توجهي داشته و از 925تن در سال 87 به 5هزار و 831تن در سال 94رسيده است؛ يعني رشدي 530درصدي. مي‌توان گفت كه شهرداري تهران نسبت به 7سال گذشته توانسته است 530درصد تفكيك بيشتر انجام ‌دهد.

  • افزايش پسماند بهداشتي

رشد توليد پسماند بهداشتي درحالي‌كه طي 7سال گذشته، موانع بسياري براي دفع بهداشتي آن مطرح بوده، نكته‌اي حائز اهميت است.در سال 78 متوسط توليد روزانه پسماند بهداشتي پايتخت 83تن بود. اين رقم در سال 88 افزايش يافت و به 84.5تن در روز رسيد. بعد از گذشت 6سال توليد پسماند بيمارستاني به 92.5تن در روز رسيده است. اين در حالي است كه با وجود توافقنامه‌ صورت گرفته بين شهرداري تهران و وزارت بهداشت، هنوز دفع بهداشتي اين زباله‌ها موضوعي بسيار مهم به‌نظر مي‌رسد. طي7سال گذشته نيز توليد زباله‌هاي بيمارستاني 11.5درصد افزايش داشته كه به‌نظر مي‌رسد اين روند ادامه داشته باشد.جدول

کد خبر 336699

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha