همشهری آنلاین: رئیس حوزۀ علمیۀ امام مهدی (عج) گفت: تفاوت مهمانی ما با مهمانی خدا در این است که ما با مادیات و خدا با معنویات پذیرایی می‌‎‎کند.

به گزارش تسنيم، آیت‎‌الله روح‎‌الله قرهی، رئیس حوزۀ علمیۀ امام مهدی (عج) بیان کرد: ماه رمضان علاوه بر یک مهمانی عمومی، مهمانی‎ای خصوصی‎ برای اولیاءالله است و تفاوت این مهمانی با مهمانی‌های ما انسان‌ها در این است که ما با مقولات مادی از یکدیگر پذیرایی می‎‌‌کنیم، در حالیکه خدا با معنویات و مقولات آسمانی پذیرایی می‎‌‎کند.

رئیس حوزۀ علمیۀ امام مهدی (عج) تصریح کرد: مقدمۀ بهره‎مندی هر چه بهتر از فضای رحمت روزها و شب‌های ماه رمضان و به ویژه شب‌های قیمتی قدر، این است که انسان‌ها خودشان را از گناه بشویند که بخش زیادی از این امر در ماه‎های گذشته؛ یعنی ماه رجب و شعبان انجام می‎‌شود، زیرا ماه رجب، ماه شستشوی از گناهان و ماه شعبان، ماه پوشیدن لباس تقواست که در نتیجه به مهمانی خدا کشیده می‎‌شود.

وی افزود: ماه رمضان اوجی به نام شب‌های قدر دارد، اصل این شب قدر از یک طرف به واسطۀ این است که انسان قدر خود را بداند و مواظبت و مراقبت لازم داشته باشد و از طرف دیگر، مقدرات یک سال انسان به دست حضرت مهدی (عج) تعیین می‎‌شود.

  • شب قدر، شب عطای بهترین‌ها

آیت‎‌الله قرهی دربارۀ اهمیت شب قدر گفت: اینکه خدا فرموده «لیلة القدر خیر من ألف شهرٍ» و نفرمود شب قدر مساوی با هزار ماه است، بدین جهت است که خدا می‎‌خواهد در فضای ویژه‎ای از سال، بهترین‌ها را به انسان‌ها عطا کند.

رئیس حوزۀ علمیۀ امام مهدی (عج) با بیان این مطلب که یکی از خصوصیات این شبها، احیای آن است، تصریح کرد: اهل‌‌ بیت (ع) در این شب‌ها هرگز نمی‎‎خوابیدند و حتی پیامبر (ص) در دهۀ پایانی ماه رمضان می‌‎فرمودند بستر مرا جمع کنید؛ چرا که زمان، زمان خواب نیست. احیای این شب نیز بر ما انسان‌ها تأکید شده، طوری که فرمودند، این شب را احیا کنید و نخوابید، شاید در لحظه‎‎‏ای که ملکی برای شما می‎‌آید و تقدیرات را می‎‌آورد، در خواب باشید و متوجه نشوید.

وی خاطرنشان کرد: خدا از طرفی دوست دارد بندگانش در یک شب ویژه رو به او آوردند، با او مناجات کنند و شبیه اولیاءش رفتار کنند، از طرف دیگر جمع بودن مؤمنین، دعا و راز و نیاز کردن آنان طبق روایات معصومین (ع) بسیار مورد توجه خداست، ضمن اینکه این رفتار جمعی، به اجابت نزدیک‌تر است.

  • شب قدر، شب اتصال به ولایت

آیت‎‌الله قرهی بیان کرد: شب قدر، شب اتصال به ولایت و فرصتی است که می‌توان به امام زمان (عج) اتصال یافت. در هر عصر و زمانی، امام زمان محور شب قدر است، همانطور که در زمان امام حسن مجتبی (ع)، ایشان امام زمان بودند، در زمان امام حسین (ع)، ایشان امام زمان بودند و تقدیرات و امورات را رقم می‎زدند.

رئیس حوزۀ علمیۀ امام مهدی (عج) تصریح کرد: بر اساس روایات تأکید شده منظور از «لیلة» در لیلةالقدر، حضرت زهراء (س) است، این نکته جالب است، در این صورت، جملۀ «و ما أدراک ما لیلةالقدر» چه جایگاهی پیدا می‎کند! به این معنا که عدم درک شب قدر، به معنای عدم درک فاطمه (س) است.

وی دربارۀ اینکه چطور ممکن است پیامبر که پدر حضرت زهراء (س) بوده است، او را درک نکند، خاطرنشان کرد: خدا پیامبر را چهل شب از خدیجه (س) دور می‎‌کند، میوه‎ای بهشتی به پیامبر (ص) داده می‎شود و ایشان میل می‎‌کنند، همگی اینها مقدماتی برای عطای حضرت زهراء (س) را به اوست. همچنین اهل بیت (ع) دربارۀ ایشان می‎‎‌فرمایند: هرگاه امری بر ما دشوار می‎‌شد، به مادرمان زهراء (س) متوسل می‎‎‌شدیم.

کد خبر 338473

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha