همشهری آنلاین: بیلبورد جدیدی که قرار است از اوایل فصل پاییز در توکیو آغاز به کار کند می‌تواند به صورت خودکار سازنده و مدل خودروهایی که از کنارش عبور می‌کنند را شناسایی کند تا با استفاده از اطلاعاتی که به دست می‌آورد تبلیغات هدفمند پخش کند.

براساس گزارش CNN، پل ترنر مدير بازاريابي شركت كلوديان، كه با شركت ژاپني دنتسو در اين پروژه همكاري مي‌كند مي‌گويد اين بيلبورد مي‌تواند تبليغاني با اين محتوا پخش كند: شمايي كه در خودروي مرسدس نشسته‌اي، مي‌تواني به جاي مرسدس خودروي ايكس را براني.

دوربيني كه بالاي بيلبورد قرار دارد، بر تردد خودروهايي كه صدها‌متر پايين‌تر در بزرگراه‌ها در حركتند نظارت مي‌كند تا خودروها را شناسايي كرده و تبليغاتي متناسب با مدل خودروها را براي پنج ثانيه پخش مي‌كند. با هدف قرار دادن خودروهاي خاص توسط تبليغات خاص شركت‌ها مي‌توانند اثرگذاري تبليغات خود را افزايش دهند.

تبليغات هدفمند در حين وب‌گردي به امري عادي تبديل شده‌است اما اين رويكرد تاكنون در چنين سطح كلان‌تري مورد استفاده قرار نگرفته‌بود. اين رويكرد جديد كه يادآور فيلم علمي تخيلي گزارش اقليت است، يادآور اين نكته است كه چطور فناوري‌هاي ديجيتال و قابليت شخصي‌سازي آنها به شكلي فزاينده درحال نفوذپذيري به  زندگي روزمره انسان‌ها هستند.

اين دو شركت طرح پايلوتي را در ژاپن آغاز كرده‌اند و نتايج نشان مي‌دهد اين بيلبورد توانسته با دقت 94 درصد سازنده،‌ مدل و سال ساخت خودروهاي درحال عبور از بزرگراه را شناسايي كند. براي افزايش دقت اين بيلبورد شركت‌ها سيستمي رايانه‌اي را با نمايش دادن تصوير صدها هزار خودروي دست دوم كه از وب‌سايت فروش خودروهاي دست دوم به دست آمده‌بودند،‌ آموزش دادند. با نمايش تصاوير بيشتر به سيستم‌هاي رايانه‌اي شركت‌هاي دنتسو و كلوديان از يك خودروي خاص، اين سيستم توانست ويژگي‌هاي هر خودرو را با دقت بيشتري تشخيص دهد. اين روند با كمك نوعي از هوش مصنوعي كه يادگيري عميق ناميده مي‌شود انجام گرفته‌است.

اين سيستم درحال حاضر از قابليت تشخيص 200 خودروي متفاوت برخوردار است. يكي از چالش‌هاي اين سيستم انتخاب تبليغ متناسب با نوع خودروهايي است كه از زير تابلو عبور مي‌كنند. در حال حاضر تبليغات براساس نوع علاقه شركت‌هاي تبليغ كننده به نوع خاصي از خودروها انتخاب خواهند شد. براي مثال براي كاميون‌هاي ترانزيت تبليغات مرتبط با رستوران يا مسافرخانه‌ها پخش خواهد‌شد.

کد خبر 338432

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha