همشهری آنلاین: رییس گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم ایران گفت: ضرورت دارد جامعه اسلامی به وصایا و مواعظ حضرت امیرالمومنین (ع) که در نهج‌البلاغه آمده توجه و به آن فکر کنند، تا این موعظه‌ها چراغی برای آنها باشد که اهل تفکر هستند.

mohaghegh damad

به گزارش فارس، آیت‌الله سیدمصطفی محقق داماد رئیس گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم به مناسبت ایام شهادت امیرالمومنین (ع) طی سخنانی با حضور اعضای فرهنگستان، مدیران و کارمندان در این فرهنگستان عنوان کرد: ابن سینا در «اشارات» موعظه را از لوازم تربیت می‌شمارد.

وی در ادامه اظهار داشت: انبیاء هم خود درخواست موعظه داشته‌اند. انسان به موعظه انبیاء و حکما و فلاسفه احتیاج دارد. بهترین شاهد برای موعظه حکمای بزرگ «رساله تفاحیه» سقراط است که بعضی آن را به ارسطو هم نسبت می‌دهند. سقراط در هنگام مرگ در حالی که سیب بو می‌کرده، به اطرافیانش موعظه می‌کرده و ملاصدرا به برخی از آنها در کتاب‌هایش اشاره کرده است.

رئیس گروه علوم اسلامی فرهنگستان علوم در ادامه به وصایای ائمه اطهار در هنگام مرگ اشاره کرد و تصریح کرد که این وصایا موعظه‌هایی است برای امت اسلامی و هنگامه‌ای است که یک دنیا درس برای تربیت بشر دارد. به عنوان مثال رسول اکرم (ص) چنین موعظه می‌کنند که آنچه امت اسلامی باید از آن بترسد فقر نیست، بلکه سوء تدبیر است و اگر امتی تدبیر و آینده نگری داشته باشد و سوء تدبیر و سوء مدیریت نداشته باشد این امت فقیر نخواهد شد.

آیت‌الله محقق داماد در ادامه به وصیت و موعظه حضرت امام علی (ع) اشاره کرد و اظهار داشت: وصیت امیرالمؤمنین یکی به فرزندان بوده و دیگری به همه انسان‌ها. وصایای امام به فرزندان نیز دو دسته بوده است که یکی همه فرزندان مخاطب بوده‌اند و دیگری امام حسن مجتبی (ع) و امام حسین (ع).

آیت الله محقق داماد در ادامه اظهار داشت: ضرورت دارد جامعه اسلامی به وصایا و مواعظ حضرت امیرالمومنین (ع) که در نهج‌البلاغه آمده توجه و به آن فکر کند، تا این موعظه‌ها چراغی برای آنها باشد که اهل تفکر هستند.

وی با اشاره به شهادت حضرت علی (ع) توسط ابن ملجم ملعون، اظهار داشت: دین را باید فهمید و نباید دچار کج‌اندیشی دینی بود، چرا که جاهلان دینی مثل ابن ملجم، جزء بدبخت‌ترین افراد هستند. ایمان، مبتنی بر معرفت است و با عقیده فرق دارد و حضرت علی (ع) را هیچ چیز جز عقیده ناشی از کژاندیشی دینی نمی‌تواند بکشد و امام علی توسط نیروی معتقد نادان به شهادت رسید.

محقق داماد در پایان سخنان خود ضمن اشاره بر منش و مدارای امام علی (ع) برای جزای ابن ملجم، اشاره کرد که این مدارا هم برای امت اسلامی پر از درس و اندرز است.

کد خبر 338311

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha