یکشنبه ۶ تیر ۱۳۹۵ - ۰۵:۲۸
۰ نفر

شهادت ۳محیط‌بان در ۲روزپیاپی (پنجشنبه و جمعه گذشته)، علاقه‌مندان محیط‌زیست را بهت‌زده کرد.

محیط بان

محمد دهقاني 35ساله و پرويز هرمزي 54ساله در منطقه حفاظت شده هرمزگان و منوچهر شجاعي در پارك ملي بمو. اكنون شمار محيط‌بانان شهيد به 117نفر رسيده است.

آنطور كه مديركل محيط‌زيست فارس اعلام كرده است منوچهر شجاعي روز جمعه و درست يك روز پس از شهادت 2 محيط‌بان هرمزگاني، حين درگيري با شكارچيان مورد اصابت گلوله قرار مي‌گيرد و از ناحيه سينه و گلو مجروح و از روي صخره به پايين پرتاب مي‌شود. جراحات آن اندازه زياد است كه شجاعي تا نيمه شب جمعه بيشتر دوام نمي‌آورد. شكارچيان متخلف بازداشت شده‌اند اما محيط‌بانان ديگر زنده نيستند و خانواده هريك از آنها هم مثل خانواده 116 شهيد ديگر به ماتم نشسته‌اند. جزئيات دستگيري قاتلان محيط‌بان‌ها را در صفحه 29 بخوانيد.

  • زيرساخت‌هاي فرهنگي فراهم شود

نايب‌رئيس فراكسيون محيط‌‌زيست مجلس با تأكيد بر لزوم استفاده از ظرفيت‌‌هاي قانوني براي حمايت از محيط‌بانان و برخورد قاطع با شكارچيان گفت: زيرساخت‌هاي فرهنگي و آموزشي براي كاهش مخاطرات عليه محيط‌زيست و محيط‌بانان بايد فراهم شود.

عبدالكريم حسين‌‌زاده در گفت‌وگو با ايسنا با اشاره به كشته‌شدن 3 محيط‌بان در روزهاي گذشته توسط شكارچيان غيرقانوني گفت: برخوردهاي چكشي با چنين مسائلي شايد بتواند التيام كوتاه‌مدتي براي اين آلام باشد اما از وقوع اين جرايم در آينده پيشگيري نمي‌كند. ما بايد بررسي كنيم كه تاكنون چقدر در زمينه محيط‌زيست آموزش و فرهنگسازي صورت گرفته است؟

نماينده مردم نقده با تأكيد بر لزوم سرمايه‌گذاري بر آموزش مردم و شكارچيان و ايجاد آتش بس بين آنان با محيط‌زيست، ادامه داد: ما همچنين در بعد قانونگذاري بايد به‌نحوي قانونگذاري كنيم كه در بودجه‌هاي سنواتي و برنامه ششم اعتبارات را افزايش دهيم چراكه هرقدر براي حفظ محيط‌زيست و عوامل آن ازجمله محيط‌بانان سرمايه‌گذاري شود، در فرايند توسعه پايدار خود را نشان خواهد داد.

حسين‌زاده با اشاره به لزوم به‌كارگيري كارشناسان بين‌المللي براي كاهش مخاطرات عليه محيط‌زيست از راه علمي اضافه كرد: استفاده از تجارب دنيا در اين زمينه زمان را براي رسيدن به هدف كوتاه مي‌كند و به ايجاد صلح و آشتي بين شكارچيان با محيط‌زيست و تدوين روش‌هايي براي افزايش ضريب امنيت محيط‌بانان كمك خواهد كرد.

محمدرضا تابش، رئيس فراكسيون محيط‌زيست و توسعه پايدار مجلس هم در پي شهادت 3 نفر از محيط‌بانان هرمزگان و فارس خواستار تسريع قوه‌قضاييه براي رسيدگي و مجازات مجرمان دستگيرشده شد.

  • محيط‌بانان بي‌پناهند

مهندس هوشنگ ضيايي، استاد دانشگاه كه بيش از 30سال سابقه خدمت در سازمان حفاظت محيط‌زيست را در پيشينه كاري خود دارد در پاسخ به اين سؤال كه آيا افزايش جرايم شكار بازدارنده است؟ به همشهري گفت: افزايش جرايم شكار گرچه مثبت است اما در مواردي نتيجه عكس دارد.

او كه زماني مديركل محيط‌زيست استان فارس بوده با اشاره به شهادت محيط‌بان پارك ملي بمو افزود: وقتي شكارچي متخلف با محيط‌بان مواجه مي‌شود و مي‌بيند توان پرداخت جريمه سنگين شكار را ندارد به محيط‌بان شليك مي‌كند.

ضيايي ضمن انتقاد از وضعيت كنوني محيط بانان گفت: تا چندي قبل محيط‌بانان زير نظر سازمان حفاظت محيط زيست بودند در واقع محيط بانان هم بازوي حفاظتي بودند هم نيروي تحقيقاتي اما از وقتي محيط بانان زير نظر نيروي انتظامي قرارگرفتند نه ازمزاياي اين نيرو برخوردار شدند و نه از امكانات آنها. به طوري كه امروز يك محيط بان حتي اجازه بازرسي از يك خودرو را ندارد در حالي كه يك سرباز نيروي انتظامي مي تواند يك خودرو را بازرسي كند. وي افزود: نيروي انتظامي مي تواند با متخلفان برخورد كند و در صورت نياز به آنها شليك كند اما محيط بانان چنين اجازه‌اي را ندارند و براي يك بازرسي ساده نيازبه دستور مرجع قضايي دارند.

اين استاد دانشگاه، افزايش تعداد محيط‌بانان را يكي از راهكارهاي مؤثر دركاهش درگيري‌هاي خونين دانست و گفت:اگر تعداد محيط‌بانان زياد باشد و آنها به‌صورت گروهي با متخلفان مواجه شوند قطعا متخلفان جرأت تيراندازي نخواهند داشت.

ضيايي تأكيد كرد: مشكلي كه وجود دارد اين است كه مراجع قضايي از محيط‌بانان حمايت نمي‌كنند درحالي‌كه انتظار آن است كه دادگاه‌ها در برخورد با متخلفان قاطعيت به خرج بدهند و تنها به جريمه بسنده نكنند بلكه حبس را جايگزين جريمه كنند.

  • معضل استفاده از اسلحه را برطرف كنيد

دكتر اسماعيل كهرم، استاد حيات وحش و از منتقدان جدي شكار در اين‌باره به همشهري گفت: جمعيت كل جانوران قابل شكار كشور به‌جز گراز اكنون 110هزار راس برآورد مي‌شود كه اگر اجازه شكار بدهيم ظر ف 5الي 6سال اين تعداد به كلي نابود مي‌شوند به همين دليل سه سال است كه مجوزي براي شكار صادر نمي‌شود. مشاور رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست، تصريح كرد: مقوله محيط‌بان اما چيز ديگري است اينكه 3 محيط‌بان در 2 روز شهيد شدند اميدواريم اين واقعه غم انگيز منشا اقدامي جدي براي ارتقاي معيشت و تقويت محيط‌بانان شود. كهرم با اشاره به زندگي سخت محيط‌بانان گفت: اكنون آنچه ما لازم داريم در درجه اول حمايت از محيط‌بانان است. به اينها اسلحه مي‌دهند ولي وقتي با متخلفان درگير مي‌شوند و ناگزير به آنها شليك مي‌كنند در دادگاه آنها را به رسميت نمي‌شناسند اين درحالي است كه اگر يك پليس يا نيروي انتظامي حين ماموريت يك متخلف، دزد يا جاني را بكشد حتي يك ساعت هم او را بازداشت نمي‌كنند چون از او حمايت مي‌شود؛ اما محيط‌بان اسلحه و جواز حمل و به كارگيري آن را دارد ولي وقتي از اسلحه استفاده مي‌كند او را محاكمه مي‌كنند و براي او حكم زندان و قصاص هم صادر مي‌كنند. اين استاد دانشگاه تأكيد كرد: اگر نمي‌توانيد از محيط‌بان حمايت كنيد اسلحه را از او بگيريد چون خود اسلحه تهديد‌كننده است و متخلف وقتي با محيط‌بان مسلح رودرو مي‌شود شليك مي‌كند. در چنين شرايطي اگر محيط‌بان شليك كند دستگير و زنداني مي‌شود و اگر شليك نكند كشته مي‌شود اينها معضلاتي است كه بايد به‌صورت قانوني برطرف شود. كمبود نيروي محيط‌بان نكته ديگري بود كه كهرم به آن اشاره كرد و افزود: ما اكنون 2700 محيط‌بان داريم كه شماري از آنها در زندان هستند و شماري هم در آستانه بازنشستگي. سازمان محيط‌زيست بارها درخواست هزار محيط‌بان جديدرامطرح كرده اما هنوز به آن پاسخي داده نشده است.

کد خبر 338224

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha