شهادت ۲محیط‌بان در منطقه حفاظت شده گنو واقع در ارتفاعات استان هرمزگان، نشان داد که قوانین موجود برای حمایت از مدافعان انفال کافی نیست.

محمد دهقاني و پرويز هرمزي ساعت 12پنجشنبه گذشته حين انجام ماموريت با شكارچيان متخلف درگير شده و به شهادت رسيدند و بدين‌ترتيب شمار شهداي محيط‌بان به 116نفر رسيد.

رئيس كميسيون كشاورزي، آب و منابع طبيعي مجلس شوراي اسلامي در پي شهادت اين دو محيط بان با اشاره به ضرورت برخورد قاطع با قاتلان تأكيد كرد: جرايم متجاوزان به محيط‌زيست به قدري بايد افزايش يابد كه هزينه سنگيني براي متخلفان داشته باشد.

علي‌محمد شاعري در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اينكه از مسئولان امنيتي و قضايي كشور و استان هرمزگان درخواست مي‌كنيم نسبت به شناسايي قاتلان محيط‌بانان هرمزگاني اقدام جدي كنند و گزارش اقدامات را به اطلاع ملت ايران برسانند، تصريح كرد: 116نفر از محيط‌بانان تاكنون به شهادت رسيده‌ و تعداد زيادي هم در دفاع از حريم محيط‌زيست كشور جانباز شده‌اند؛ اين تعداد شهيد و جانباز نشان مي‌دهد كه مسئولان كشور بايد با برنامه‌ريزي كامل از محيط‌بانان حمايت كنند.

  • 2پيشنهاد براي حمايت از محيط‌بانان

وي افزود: با توجه به شرايط كنوني محيط بانان چند پيشنهاد مي‌توان ارائه كرد؛ اول اينكه مجازات قاتلان به شديدترين شكل صورت گيرد تا درس عبرتي براي متخلفان باشد و دوم اينكه امكانات و تجهيزات كامل براي محيط‌بانان فراهم كنيم و عمليات مراقبتي و حمايت از آنها را بالا ببريم. به گفته شاعري، افزايش پايش و سيستم‌هاي كنترل هوشمند در مناطق حفاظت‌شده ضرورت دارد و سيستم‌هاي هوشمند به پيگيري حوادث ناگوار كمك مي‌كند.

رئيس كميسيون كشاورزي، آب و منابع طبيعي مجلس با اشاره به وضعيت نامناسب معيشتي محيط‌بانان هم گفت: دولت لايحه افزايش حقوق و حمايت از محيط‌بانان و جنگل‌بانان را تنظيم كند و در قالب يك لايحه جامع به كميسيون كشاورزي، آب و منابع طبيعي ارائه دهد تا خارج از نوبت در دستور كار اين كميسيون قرار گيرد. اين دومحيط‌بان، پنجشنبه گذشته در درگيري با شكارچيان متخلف در شكارگاه تنگه گچ و سياتك گنو واقع در استان هرمزگان به شهادت رسيدند. محمد دهقاني 35ساله و از نيروهاي پيماني با 12سال سابقه كار و پرويز هرمزي 54ساله و از نيروهاي قراردادي با 23سال سابقه خدمت بوده است.

  • افزايش جرايم هم مانع شكار غيرمجاز نشد

شهادت 2محيط‌بان هرمزگاني مهر تأييدي بر نادرست بودن سياست‌هاي سازمان حفاظت محيط‌زيست در حوزه شكار و حيات‌وحش است. محيط‌بانان هرمزگاني در حالي به شهادت رسيدند كه جرايم نقدي شكار غيرمجاز بنا به مصوبه جلسه شوراي‌عالي محيط‌زيست مورخ 29دي‌ماه 93به ميزان قابل توجهي افزايش يافته است. براساس اين مصوبه، جريمه شكار غيرمجاز هر راس قوچ و ميش وحشي، يا كل و بز يا آهو و جبير 10ميليون تومان است همچنان كه جريمه شكار پلنگ 80 و يوزپلنگ 100ميليون تومان است اما به‌رغم افزايش جريمه‌ها، نه تعداد شكار علفخواران حيات‌وحش كاهش يافته و نه از شكار گونه‌هاي گوشتخواري نظير پلنگ و يوز كاسته شده كه در مواردي نتيجه معكوس هم داشته است.

طرفداران شكار قانونمند مي‌گويند حفاظت از آخرين بازمانده‌هاي حيات وحش در گرو تغيير سياست سازمان حفاظت محيط‌زيست در زمينه شكار و صيد است به باور اين افراد منع شكار نتيجه عكس دارد. طرفداران شكار قانونمند همواره خواستار برگزاري جلسات هم‌انديشي با مسئولان محيط‌زيست طبيعي و حوزه حيات‌وحش بوده‌اند اما طي همه اين سال‌ها تنها يك جلسه با حضور 40طرفدار شكار قانونمند در تاريخ يازدهم تيرماه‌92 به ميزباني دكتر احمدعلي كيخا، معاون وقت محيط‌زيست طبيعي سازمان حفاظت محيط‌زيست در سالن سرو پارك پرديسان برگزار شد و از آن پس اين جلسات مسكوت ماند. جلساتي كه تداوم آن مي‌توانست گره از برخي مشكلات شكار غيرمجاز باز كند.

کد خبر 338104

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha