همشهری‌آنلاین: چهار عامل اصلی مانع دستیابی به توافق آشتی ملی بین فتح و حماس شده که گفته می‌شود علت همه آنها محمود عباس بوده است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، یک پایگاه اینترنتی فلسطینی در گزارشی نوشت: جنبش فتح طی سال‌های اخیر نشان داده است در موضوع آشتی با جنبش مقاومت اسلامی فلسطین ( حماس ) جدی نیست و محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین از این مسئله به عنوان یک مانور سیاسی برای تحقق اهداف و منافع شخصی خود استفاده می‎کند.

به گزارش خبرگزاری قدس (قدسنا) به نقل از الرساله نت، بنابر گزارش این پایگاه اینترنتی،اين چهار عامل به اين شرح‌اند:

نخست این‌که اجرای توافق آشتی ملی به معنای آغاز روند تشکیل دولت وحدت ملی با حضور همه گروه‌های فلسطینی است که سهم مشارکت گروه‌های فلسطینی را در تصمیم ‌یری های سیاسی بالا می‎برد و به طور حتم موانعی را برای ادامه اجرای همکاری امنیتی تشکیلات خودگردان با ارتش اسرائیل ایجاد خواهد کرد.

دوم این‌که اجرای توافق آشتی ملی باعث اجرای سیاست‎هایی نظیر فعالیت مجدد سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف)، مجلس ملی و مجلس قانونگذاری فلسطین خواهد شد که از یکه‌تازی عباس در عرصه سیاسی می کاهد و تکروی وی را در موضوع مذاکرات سازش از بین خواهد برد.

سوم این‌که اجرای توافق آشتی ملی در شرایط فعلی باعث تقویت انتفاضه قدس خواهد شد و این در شرایطی است که محمود عباس و دستگاه‌های امنیتی تحت امر تشکیلات خودگردان فلسطین طی ماه‌های اخیر از هیچ اقدامی برای توقف انتفاضه و بستن دستان مقاومت فروگذار نکرده‎اند.

چهارم این‌که اجرای توافق آشتی ملی به وضع چند قطبی در درون جنبش فتح که موردنظر عباس است پایان خواهد داد. رئیس تشکیلات خودگردان همواره طی سال های اخیر از چنین وضعی برای کنار زدن رقبای سیاسی خود درون جنبش فتح از جمله محمد دحلان استفاده کرده است.

در پایان می‌‎توان گفت عباس اجرای توافق آشتی ملی را که از 10 سال پیش در عرصه فلسطین مسکوت مانده و باعث تشدید اختلاف‌ها میان گروه‌های فلسطینی شده است به معنای مرگ سیاسی خود می‎داند.

کد خبر 337902

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha