مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲ تیر ۱۳۹۵ - ۰۵:۴۲
۰ نفر

عقربه‌های ساعت که روی عدد ۹ می‌ایستد صدای اذان مرحوم مؤذن‌زاده از گلدسته‌های مسجد، هوای محله را عطرآگین می‌کند اما این صدا برای بچه‌های محله هرندی معنای دیگری دارد؛ انگار جریان خون را زیر پوست کودکان و نوجوانان این محله بیشتر به جریان می‌اندازد.

فرشته‌ها در محله هرندی جشن گرفته‌اند

همه بي‌تاب هستند تا از خانه‌ها بيرون بزنند. صداي اذان كه اوج مي‌گيرد بچه‌ها دوان دوان به بوستان زندگي مي‌روند تا شايد براي ساعتي سختي‌هاي زندگي را فراموش كنند.

«از زماني كه شهرداري در بوستان زندگي برنامه اجرا مي‌كند، ديگر بچه‌ها را نمي‌توان در خانه نگه‌داشت... بوستان زندگي شده تمام زندگي بچه‌هاي ما» اينها را خانم مرادي مي‌گويد كه به گفته خودش 20سالي مي‌شود در محله هرندي زندگي مي‌كند. در شب‌هاي‌ماه مبارك رمضان بوستان زندگي، بوي زندگي مي‌دهد و ساكنان محل دوست دارند حتي سفره افطار خود را در بوستان زندگي پهن كنند، البته با افطاري ساده هم از محلي‌ها و بازديد‌كنندگان پذيرايي مي‌شود.

  • جشن بزرگ فرشته‌ها در هرندي

اين روزها كودكان و نوجوانان هرندي بيشتر از ايام ديگر سال، مزه هيجان و پر كردن اوقات فراغت را مي‌چشند. 50 غرفه جشن بزرگ« فرشته‌ها» ساعت‌هاي دلهره‌آور شب‌هاي محله هرندي را به شادي براي آنها پر مي‌كند. حداقل تا ساعت 12شب ديگر چهره زشت اعتياد در كوچه پسكوچه‌هاي اين محله زخم خورده فراموش مي‌شود.

از غرفه‌هاي ورزشي پيداست كه بيشتر تلاش شهرداري منطقه12 آشنايي شهروندان به‌ويژه ساكنان محله هرندي به ورزش‌هاي همگاني است. در كنار غرفه‌هاي تفريحي و ورزشي، بازار غرفه‌ها و كارگاه‌هاي آموزشي داغ داغ است. در غرفه‌هاي حرفه‌آموزي كودكان و نوجوانان با برخي از مشاغل به‌صورت فشرده آشنا مي‌شوند. اما شركت در اين غرفه‌ها شرايطي دارد كه با گذشت نيمي از‌ماه مبارك رمضان،كودكان و نوجوانان شرايط شركت در اين كارگاه‌هاي حرفه آموزي را ياد گرفته‌اند. ابتدا بچه‌ها مشاغلي كه دوست دارند تجربه كنند را انتخاب و بعد اقدام به ثبت نام مي‌كنند. در اين كارگاه‌ها از سفالگري تا نمدبافي، نانوايي، بنايي، طبخ پيتزا، چرم دوزي، قنادي و... به متقاضيان آموزش داده مي‌شود. بعد از ثبت نام كودكان و نوجوانان به‌مدت 20 دقيقه تا نيم ساعت آموزش فشرده مي‌بينند و بعد وارد كارگاه مي‌شوند. از كنار تك تك اين كارگاه‌ها كه رد شويد، مي‌بينيد كودكان محله هرندي يا مشغول سفالگري هستند يا بنايي و نانوايي.

  • دستپخت خودت را بخور

كارگاه‌هاي طبخ پيتزا و قنادي هم حال و هواي خودش را دارد چراكه در اين كارگاه‌ها بچه‌ها مي‌توانند آنچه را كه طبخ كرده‌اند از شيريني گرفته تا پيتزا ميل كنند. آنطور كه پيداست دختر خانم‌ها از غرفه‌هاي قنادي، طبخ پيتزا و سفالگري بيشتر استقبال كرده‌اند و آقا پسرها از كارگاه‌هاي بنايي و نانوايي. در اين كارگاه‌ها كودكان محله هرندي ياد مي‌گيرند كه چگونه توانايي‌هاي خود را براي انتخاب مشاغل بالا ببرند و از همه مهم‌تر اينكه به چه شغلي علاقه دارند و در اين ميان كودكان كار بيشتر از همه دوست دارند تا با ياد گرفتن بنايي، نانوايي و حتي طبخ پيتزا به جاي اينكه در خيابان‌هاي دود گرفته تهران خنزرپنزر بفروشند، در يك مغازه يا كارگاه كار كنند. در غرفه طبخ پيتزا غوغايي برپاست. زماني كه كودكان و نوجوانان در اين غرفه‌ها ثبت نام مي‌كنند يك واحد پولي مجازي به نام «جيرينگ» را دريافت مي‌كنند. كودكان و نوجوانان مي‌دانند كه براي شركت در كارگاه طبخ پيتزا و تست دستپخت خود بايد 100جيرينگ از پول مجازي خود را بپردازند.

غرفه‌هاي آموزش‌هاي ديني هم با حضور طلبه‌هاي جواني كه با استفاده از فضاهاي شاد، آموزه‌هاي ديني را به كودكان و نوجوانان آموزش مي‌دهند داغ داغ است. برنامه استيج گروه فيتيله‌ها ساعت 10:30 شروع مي‌شود و از ساعت‌ها قبل تمامي 4هزار صندلي اين برنامه پر مي‌شود از كودكان و نوجواناني كه از محله هرندي و ساير محله‌هاي منطقه 12 و حتي مناطق همجوار و بعضا مهمانان شهرهاي ديگر به بوستان زندگي آمده‌اند. طبق آمار عابد ملكي، شهردار منطقه 12 در 10شب اول‌ماه مبارك رمضان، 40هزار نفر از شهروندان از جشن بزرگ «فرشته‌ها» بازديد كرده‌اند. حضور مهمانان وي‍ژه كه بيشتر آنها بازيگران و هنرمندان حوزه كودكان و نوجوانان هستند از ديگر بخش‌هاي برنامه استيج است. در اين شب‌ها كودكان محله هرندي خوشحال هستند. آنها كابوس شب‌هاي ترسناك محله را حداقل براي ساعاتي فراموش مي‌كنند. گويا در هرندي فرشته‌ها جشن گرفته‌اند.

  • فيتيله محبت روشن است

يكي از برنامه‌هاي جذاب جشن بزرگ «فرشته‌ها» برنامه فيتيله محبت است كه از سوي اهالي محله هرندي با استقبال روبه‌رو شده است. در اين برنامه چند ساعت قبل از اذان مغرب و شروع جشن؛ عمو فيتيله‌اي‌ها به خانه افراد نيازمند، خانواده شهداي مدافع حرم، خانواده معلولان و... مي‌روند. حضور سرزده آنها در خانه‌هاي محقر و بدون رياي اين افراد با عكس‌العمل‌هايي كه خانواده‌ها نسبت به حضور فيتيله‌‌اي‌ها در خانه‌هايشان دارند، جالب است. با توجه به اينكه اين برنامه از شبكه يك سيما پخش مي‌شود اين كار فيتيله‌اي‌‌ها فرصتي را فراهم مي‌كند تا اگر اين خانواده‌ها نيازمند حمايت خيرين باشند كمك‌هايي به آنها ارائه شود. جشن بزرگ فرشته‌ها همزمان با شب‌هاي قدر برگزار نمي‌شود اما از 9 تا 18 تير دوباره ميزبان اهالي هرندي است.

کد خبر 337862

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha