مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۴:۲۲
۰ نفر

الهام مصدقی راد: رئیس شورای شهر تهران چندروز گذشته از عدم‌هماهنگی ستاد مبارزه با مواد‌مخدر و رهاسازی پیش از موعد معتادان از کمپ شفق انتقاد کرد و گفت: طبق هماهنگی‌های انجام شده قرار بود این افراد در شفق بمانند و در امتداد مسیر بهبود، به بهاران که همان مرکز کسب مهارت‌های شغلی و رفتاری است منتقل شوند اما عدم‌هماهنگی‌ها در این مسیر خلل وارد کرده است.

سخنگوي ستاد مبارزه با مواد‌مخدر هم در واكنش به اظهارات مهدي چمران، آماده نشدن مراكز بهاران توسط شهرداري تهران را دليل اين موضوع اعلام كرد. پرويز افشار در سخنان خود كه اشاره چنداني به‌علت ترخيص پيش از موعد زنان كمپ شفق نداشت و بيشتر به بيان بندها و مواد قانوني در مورد وظايف شهرداري معطوف بود، گفت: «شهرداري با وجود زحمت‌هايي كه كشيد نتوانست حتي يك مورد از مراكز بهاران را راه‌اندازي كند و اكنون با گذشت چند‌ماه تنها 13مركز آماده بهره‌برداري است.» اين درحالي است كه طبق اعلام سازمان خدمات اجتماعي شهرداري تاكنون 23 مجتمع بهاران راه‌اندازي شده كه 14مركز آن در حال پذيرش مددجوست و 15‌ ماه از آغاز فعاليت نخستين مركز بهاران نيز مي‌گذرد. نخستين مجتمع بهاران ويژه بانوان نيز 21 فروردين‌ماه و با حضور رسانه‌هاي جمعي، با ورود نخستين گروه از بانوان بهبود يافته شفق كار خود را آغازكرد. به گفته فرزاد هوشيار پارسيان رئيس سازمان خدمات اجتماعي شهرداري تهران، از دي‌ماه 94اين سازمان آمادگي آغاز فرايند پذيرش بهبوديافتگان كمپ شفق و انتقال آنها به بهاران را طي مكاتبات رسمي اعلام كرده بود اما مسئولان شفق نخستين گروه را فروردين‌ 95 به بهاران منتقل كردند.

  • ممانعت از ورود مددكار به شفق

بعد از انتقال زنان معتاد متجاهر به شفق، مسئولان شهرداري از نياز مبرم اين كمپ به مددكار حرفه‌اي خبر دادند چرا كه مداخله بموقع مددكاران حرفه‌اي دراين موارد، كار را با دقت بيشتر پيش برده و نتيجه رابه وضعيت مطلوب نزديك مي‌كند. اما در نهايت با تعلل سازمان‌هاي مسئول همچون بهزيستي كه كمبود بودجه و زيرساخت‌ها مي‌تواند از دلايل آن باشد، شهرداري باهمراهي تشكل‌هاي مردمي فعال دراين حوزه، براي جبران كمبود مددكار وارد عمل شد كه به گفته فاطمه دانشور رئيس كميته اجتماعي شوراي شهر تأمين مددكار تخصصي وظيفه شهرداري نيست اما نهادهاي مسئول آنقدر تعلل كردند كه شهرداري مجبور به ورود به اين حوزه شد.

  • ستاد اجازه ورود نداد

با وجود تأمين مددكار براي حضور در شفق، ستاد مبارزه با مواد‌مخدراجازه ورود آنها به كمپ را صادر نكرد و به گفته حجت‌الاسلام ميثم امرودي، معاون فرهنگي و اجتماعي شهرداري، ورود مسئولان شهرداري به شفق هم نيازمند صدور حكم ازسوي قاضي بوده است. مسئولان شهرداري از ابتدا اعلام كردند كه بهاران مراكزي باز و بدون اجبار است كه تنها با تمايل بهبوديافتگان و به‌صورت داوطلبانه آنها را پذيرش و تلاش مي‌كند طي دوره‌اي حدودا 9ماهه و به كمك متخصصان و مددكاران و كارآفرينان، شرايط روحي و مهارتي لازم را براي ورود دوباره بهبوديافتگان به جامعه فراهم كند.

قرار شد مددكاراني كه با حضور آنها در كمپ مخالفت شد نهايتا در روزهاي آخر و براي ايجاد آمادگي روحي و ترغيب معتادان بهبود‌يافته براي ورود به بهاران، وارد شفق شوند كه اين اجازه با تأخير داده شد و نتايج خوبي به‌دنبال نداشت. هوشيار پارسيان به همشهري مي‌‌گويد:‌ «قريب به 20روز از ورود مددكاران به كمپ‌ها ممانعت به عمل آمد و اين امر منجربه تأخير در اعزام و به تبع آن رهايي تعدادي از مددجويان در شهر تهران شد.»

  • شهرداري 10برابر بيشتر از وظيفه‌اش عمل كرده است

عزيزالله رجب‌زاده فرمانده قرارگاه انضباط شهري گفته «طبق اظهارات مسئول كمپ شفق درخصوص ترخيص تعدادي از بانوان، 70 نفر به‌دليل داشتن بچه، 25نفر به‌دليل آنكه شهرستاني بودند و عده‌اي با حضور خانواده و حكم دادستاني از شفق خارج شدند. عده‌اي هم كه در شفق باقي ماندند درصورت ترك متادون و تمايل شخصي مي‌توانند به بهاران منتقل شوند.» هفته گذشته نيز اعلام شد كه تعداد قابل توجهي از بانوان باقيمانده در شفق اظهار تمايل به حضور در بهاران داشته‌اند اما اگر از ورود بموقع مددكاران شهرداري به شفق، ممانعت به عمل نمي‌آمد هم‌اكنون تعداد بيشتري از اين بانوان علاقه‌مند حضور در بهاران بودند. به گفته امرودي، معاون فرهنگي اجتماعي شهرداري همچنان مراكز تهيه مواد‌مخدر در قالب خانه‌هاي مسكوني در محله هرندي وجود دارد و همين مي‌تواند دليل خوبي براي مراجعه دوباره بهبوديافتگاني باشد كه اقدامات مددكاري مناسب و تأثيرگذاري درموردشان انجام نگرفته است. رئيس شوراي شهر تهران هم در نشست خبري ديروز خود تأكيد كرد كه شهرداري در اجراي اين طرح 10برابر بيشتر از وظيفه خودش كار كرده و همچنان نيز كار مي‌كند و البته انتقادات را هم مي‌پذيرد. مهدي چمران به برنامه‌هاي اجتماعي و فرهنگي انجام شده در محله هرندي و بوستان زندگي و مقايسه آن با قبل از اجراي طرح اشاره كرد و اين را هم گفت كه معتادان تهران تنها دراين محله حضور نداشته‌اند و در ديگر مناطق و بزرگراه‌ها هم هستند.

کد خبر 331965

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha