مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۵:۱۹
۰ نفر

الهام مصدقی راد: پس از جمع‌آوری بیش از ۴۰۰زن معتاد متجاهر و انتقال آنها به کمپ شفق، بعد از طی مراحل اولیه و شناسایی خانواده‌های ۳۵۰نفر در این کمپ مستقرشده و مراحل ترک را سپری کردند.

مرکز بهاران بانوان

هم‌اكنون درصد قابل‌توجهي از اين زنان آمادگي خود را براي حضور در مراكز بهاران اعلام كرده‌اند. غربالگري انجام شده درخصوص اين زنان نشان مي‌دهد بيشترين آنها در رده ميانسالي قرار دارند. حضور زنان معتاد با تحصيلات دانشگاهي نيز بخش ديگري از نتايج به‌دست آمده از اين غربالگري است. همچنين بيش از نيمي از اين افراد داراي مهارت‌هاي فني مختلف بوده‌اند و نكته قابل توجه در مورد وضعيت اسكان آنها نشان مي‌دهد 40درصد اين افراد يا كارتن خواب بوده‌اند و يا در سرپناه‌هاي اسكان موقت سكونت داشتند و بقيه‌شان زير سقف خانه‌هايشان روزگار سپري مي‌كردند. شيشه نيز رتبه اول مواد مصرفي را در ميان بانوان داشته است.

كمپ شفق در روزهاي آغازين فعاليت خود با مسئله مددكار متخصص مواجه بود؛ موضوعي كه فاطمه دانشور، رئيس كميته اجتماعي شوراي شهر پيرو بازديدهاي مكرر خود از اين مجموعه كه زيرنظر ستاد مبارزه با مواد‌مخدر فعاليت مي‌كرد، به آن اشاره و به ضعف عملكرد بهزيستي و نهادهاي مربوط در اين خصوص خرده گرفت و در نهايت به‌دليل عدم‌حضور مددكار متخصص كه يكي از نيازهاي اصلي اين كمپ‌هاست و درصورت نبود آنها، ترك معتادان به نتيجه مطلوبي نخواهد رسيد. شهرداري به كمك تشكلي مردم نهاد و فعال دراين حوزه مددكاران موردنياز شفق را تأمين كرد. شهردار تهران نيز چند روز قبل اعلام كرد كه شهرداري در آينده نزديك قصد دارد 2كمپ ترك اعتياد راه‌اندازي كند تا چرخه ترك اعتياد با راه‌اندازي مراكزبهاران و اين كمپ‌ها كامل شده و فعاليت در اين كمپ‌ها با وضعيت مطلوب و تخصصي پيش رود.

  • پيشنهاد براي حضور در بهاران

ترغيب و ايجاد انگيزه براي حضور در مراكز بهاران موضوعي است كه كارشناسان بر آن تأكيد كرده و آن را نيازمند مددكاري قوي مي‌دانند. مجيد ابهري، آسيب‌شناس و متخصص علوم رفتاري به همشهري مي‌گويد معتادان در حال ترك را بايد كاملا درخصوص ماهيت و رسالت مركز بهاران توجيه كرد تا بدانند چه خدماتي در انتظارشان است. بيان اين موارد انگيزه و رغبت آنها را براي حضور در بهاران افزايش خواهد داد.

ابهري با تكيه بر اصول رفتارشناسي، به مسئله تأثيرپذيري افراد از افراد همانند خودشان اشاره كرده و پيشنهاد مي‌دهد:‌ «مددجويان حاضر در مراكز بهاران كه در حال گذراندن دوره‌هاي مهارت هستند بهترين مبلغان براي تشويق معتادان حاضر در كمپ‌هاي ترك اعتياد هستند تا آنها نيز به بهاران مراجعه كنند.»

استاد دانشگاه شهيد بهشتي بر به‌كارگيري مددكاران متخصص و دغدغه مند و نه كساني كه اين شغل را نوعي وظيفه اداري مي‌دانند تأكيد كرد و گفت: با توجه به‌احتمال عدم‌پذيرش از سوي خانواده‌ها، تيم‌هاي مددكاري بهاران بايد به خوبي دراين حوزه فعاليت كنند. پذيرش خانواده‌ها بعد از ترك كامل و ورود مددجو به حوزه كار و فعاليت افزايش خواهد يافت. رسانه‌ها نيز بايد نگاه جامع براي پذيرش بهبوديافتگان را تغيير دهند.

رده سني درصد
19 تا 25 ساله 8.5
25 تا 32 ساله 27.5
32 تا 39 ساله 27
39 تا 46 ساله 27
46 تا 53 ساله 9
53 و بالاتر 1
ميزان تحصيلات درصد
بيسواد 13
ابتدايي 24
راهنمايي 34
ديپلم 23
دانشگاه 6
مهارت شغلي درصد
داراي مهارت فني 56
كارگر 8
فعاليت در مشاغل متفرقه 34
وضعيت اسكان درصد
خانه استيجاري 42
خانه شخصي 12
خانه پدري 20
كارتن خواب 17
شلتر و سرپناه 9
بيشترين مواد مصرفي نوع
رتبه اول شيشه
رتبه دوم هرويين
کد خبر 331099

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha