مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۵ - ۰۵:۲۴
۰ نفر

الهام مصدقی‌راد: احداث سرویس‌های بهداشتی ویژه کودکان یکی از بندهای مصوبه شهردوستدار کودک است.

طبق اين مصوبه فضاهاي عمومي شهري، پارك‌ها، فرهنگسراها، مراكز فرهنگي اجتماعي، ايستگاه‌هاي قطار شهري، پايانه‌هاي مسافربري، مراكز خريد و گردشگري بايد به سرويس‌هاي بهداشتي كودك مجهز شوند.

هرچند كه كمبود سرويس بهداشتي در فضاهاي عمومي شهري يكي از مشكلاتي است كه شهروندان بزرگسال هم با آن مواجهند و شهرداري در چند سال اخير تلاش كرده انواع ساختماني و پرتابل آن را افزايش دهد كه البته اين نياز همچنان پابرجاست اما درنظر گرفتن سرويس‌ها براي كودك در قالب يك مصوبه، نشان‌دهنده لزوم توجه به نيازهاي بخشي از شهروندان است كه بايد در طراحي‌هاي شهري آنها را مدنظر قرار داد.

كودكان خردسال وقتي مي‌خواهند در فضاهاي عمومي از سرويس‌هاي بهداشتي استفاده كنند هم خودشان و هم والدينشان با مشكلات متعددي روبه‌رو مي‌شوند. متناسب نبودن جثه كودكان با ابعاد توالت و همچنين ارتفاع روشويي‌ها سختي‌هاي زيادي براي هر دو ايجاد مي‌كند كه در نهايت گاهي اوقات والدين عدم‌استفاده از سرويس‌هاي بهداشتي عمومي را براي كودكشان ترجيح مي‌دهند و كودكان هم به‌دليل كابوس سختي استفاده از اين سرويس‌ها، طاقت‌طاق‌شده‌شان را كتمان مي‌كنند.

  • سازمان زيباسازي ورود خواهد كرد

سرويس‌هاي بهداشتي ويژه كودكان نوعي مبلمان شهري محسوب مي‌شود كه سازمان زيباسازي متولي آن است. اين سازمان چندي پيش مدل‌هايي از نيمكت‌هاي 2نفره و 3نفره ويژه كودكان را طراحي و نمونه آن را در اختيار مناطق قرار داده تا براساس نياز ساخته و مورد استفاده قرار دهند. همچنين طي مذاكراتي با سازمان استاندارد قرار است مطالعاتي در انواع مبلمان شهري مناسب براي كودكان انجام و در نهايت اجرا شود.

هرچند طي سال گذشته 140چشمه سرويس بهداشتي ساختماني در فضاهاي شهري احداث شد و قرار است همچنان افزايش يابد اما باز هم اين نياز وجود دارد و بايد براي رفع آن تلاش كرد. حميدرضا نيلي، معاون فني و طراحي شهري زيباسازي به همشهري مي‌گويد: «نيازسنجي و پيش مطالعه احداث سرويس‌هاي بهداشتي توسط سازمان زيباسازي انجام خواهد شد. اين موضوع يك ضرورت و نياز است كه البته محتاج بررسي است.»

وي بر اين موضوع تأكيد مي‌كند كه لازم است تمام ابعاد اين مسئله همانند آنچه در مورد سرويس‌هاي ويژه معلولان و جانبازان انجام شد مورد مطالعه قرار گيرد تا كارايي لازم و مورد انتظار اين خدمات را به خوبي دريافت كنيم.

  • استقبال گسترده از چند مركز مجهز به سرويس بهداشتي كودكان

پايانه مسافربري شرق در سال89 و بعد از آن پايانه بيهقي نيز به سرويس بهداشتي ويژه كودكان مجهز شدند و در هر دو سرويس‌هاي ويژه آقايان و بانوان، سرويس‌هاي كودكان نيز نصب شد. مرجان مرتضوي كه آن زمان رئيس اداره امور بانوان سازمان پارك‌سوارها و پايانه‌هاي شهرداري تهران و پيشنهاد‌دهنده اين طرح بوده و مدتي روي اين طرح مطالعه كرده به همشهري مي‌گويد: راه‌اندازي سرويس‌هاي بهداشتي كودكان بااستقبال بسياري از سوي والدين مواجه شد.

حتي راه‌اندازي اين خدمات در سرويس‌هاي مردانه نيز با استقبال مواجه شد چراكه هم پدران بسياري به تنهايي با كودكشان سفر مي‌كردند و هم اين وظيفه ميان پدر و مادر تقسيم مي‌شد. در ميان مراكزي كه مصوبه شهر دوستدار كودك به احداث سرويس‌هاي بهداشتي ويژه كودكان در آنها اشاره كرده، پارك‌ها و زمين‌هاي بازي به‌عنوان مراكز ويژه كودك و با مراجعين متعدد شناخته مي‌شوند كه لزوم احداث سرويس‌هاي ويژه كودكان نه در انتهاي بوستان بلكه در كنار زمين‌هاي بازي ضرورت دارد. در ميان بوستان‌هايي كه اكنون در تهران فعاليت مي‌كنند بوستان دوستدار كودكان كه سال گذشته در منطقه18 راه‌اندازي شد اين ضرورت و نياز را پاسخ داده و به جز احداث سرويس‌ بهداشتي در كنار زمين بازي خردسالان، دو چشمه سرويس ويژه كودكان و همچنين دو روشويي با ارتفاع كم احداث كرده كه با استقبال بسياري از سوي والدين و كودكان مواجه شده است. علي محمد مختاري، مديرعامل سازمان پارك‌ها و فضاي سبز شهرداري به همشهري گفت كه در بوستان دوستدار كودكي كه هم‌اكنون در منطقه20 در حال احداث است اين نوع سرويس‌هاي بهداشتي در دستور كار قرار گرفته و اجرا خواهد شد.

  • صندلي نگهدار كودك در سرويس بهداشتي عمومي

در برخي كشورها در راهروي سرويس‌هاي بهداشتي عمومي، صندلي‌هايي ويژه كودكان نصب شده است. اين صندلي‌ها مجهز به كمربند براي نگه داشتن كودك است تا زماني كه مادر، پدر يا مراقب كودك قصد استفاده از سرويس بهداشتي را دارد و هيچ مراقب ديگري همراهشان نيست بتواند كودك خردسال را با كمربند روي اين صندلي نشانده و بدون نگراني از گم شدن كودك، از سرويس بهداشتي استفاده كنند.

کد خبر 338878

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha