دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۷
۰ نفر

محمد امین خرمی: کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان دیروز همزمان با «روز جهانی آوارگان» اعلام کرد: تعداد آوارگان جهان اکنون به رقم بی‌سابقه ۶۵میلیون و ۳۰۰هزار نفر رسیده است؛ به این ترتیب اکنون از هر ۱۱۳نفر در جهان، یک نفر آواره است.

پناهندگان

گزارش سازمان ملل مربوط به ميليون‌ها انساني مي‌شود كه اگر گرد هم جمع شوند، بيست و يكمين كشور پرجمعيت جهان را تشكيل مي‌دهند؛ انسان‌هايي كه در اثر جنگ، درگيري‌هاي قوميتي و فقر از خانه، شهر يا كشور خود رانده شده‌اند. اين تعداد آواره طي 7دهه اخير يعني پس از جنگ جهاني دوم، هيچ‌گاه سابقه نداشته است. طبق اين گزارش، ادامه درگيري‌ها در افغانستان و سوريه، يكي از دلايل اصلي افزايش تعداد آواره‌ها در جهان بوده است.

از ميان بيش از 65ميليون آواره كنوني در جهان، نزديك به 41ميليون نفر در خاك سرزميني خود آواره شده و به مناطق نسبتا امن‌تر فرار كرده‌اند، 3ميليون نفر به اميد دريافت پناهندگي به كشورهاي ديگر پناه برده‌اند و بيش از 21ميليون نفر هم از جنگ و درگيري در كشورشان گريخته و آواره ديگر كشورها شده‌اند.

مهاجرت اجباري نوع ديگري از آوارگي در جهان امروز است. مسلمانان روهينگيا با حدود 140هزار نفر جمعيت، بحراني‌ترين وضعيت در ميان اين افراد را دارند. قوم روهينگيا زير فشارهاي دولت آپارتايد ميانمار در كمپ‌هايي به دور از شهرها زندگي مي‌كنند. طبق گزارش سازمان ملل، تركيه، با بيش از 2و نيم ميليون نفر، بيشترين تعداد آواره‌هاي جهان را در خود جا داده است. بيشتر اين افراد از سوريه به تركيه گريخته‌اند. پاكستان، لبنان و ايران به‌ترتيب ديگر كشورهايي هستند كه پذيراي بيشترين آوارگان جهان بوده‌اند.

لبنان به‌خاطر نزديكي به سوريه، پاكستان به‌دليل نزديكي به افغانستان و ايران نيز به‌خاطر نزديكي به افغانستان و عراق بيشترين تعداد آواره را دارند. طبق گزارش سازمان ملل، در مجموع بيش از 86درصد از آوارگان جهان در كشورهاي در حال توسعه پناه داده شده‌اند.

  • 12ميليون آواره در يك‌سال

كميسارياي عالي سازمان ملل در امور پناهندگان به تفصيل آمار مربوط به تعداد آوارگان جهان طي سال گذشته ميلادي را منتشر كرده است. طبق آن گزارش، تنها طي اين سال، بيش از 12ميليون نفر در جهان آواره شده‌اند و اين بدين معني است كه در هر روز حدود 34هزار نفر و در هر دقيقه به‌طور متوسط 24نفر آواره شده‌اند.

نيمي از 21ميليون آواره‌اي كه راهي كشورهاي ديگر شده‌اند، از 3كشور سوريه، افغانستان و سومالي هستند؛ 3كشوري كه سال‌هاست درگير جنگ و خونريزي شده‌اند. بيش از يك ميليون نفر از آوارگان جنگ طي سال گذشته وارد اروپا شده‌اند كه خود بحران بي‌سابقه‌اي را براي كشورهاي اين منطقه رقم زده است. بيشتر اين افراد نيز از سوريه، افغانستان و سومالي هستند.

فيليپو گراندي، رئيس كميسارياي عالي پناهندگان سازمان ملل ديروز در جمع خبرنگاران گفت كه وضعيت كنوني آوارگان جهان نيازمند اقدام است؛ «اقدامي سياسي كه بتواند جنگ و درگيري در جهان را متوقف كند». او با انتقاد از عملكرد رهبران جهان گفت: «اگر اين مسائل را حل نكنيد، به سراغ شما مي‌آيند.»

  • دلايل اصلي افزايش آوارگان جهان چيست؟

جنگ و درگيري در جهان از ميانه دهه 1990ميلادي افزايش ناگهاني داشته اما طي 5سال اخير، با آغاز انقلاب‌هاي عربي و بروز پديده داعش، آتش درگيري‌ها شعله‌ور‌تر از گذشته شده و جمعيت غيرنظامي بيشتري را تحت‌تأثير قرار داده است. سازمان ملل 3دليل عمده را براي افزايش تعداد آوارگان در جهان برشمرده است.

يكي، ادامه درگيري‌هاي كهنه‌اي همچون درگيري‌هاي افغانستان و سومالي است كه اكنون دهه سوم يا چهارم خود را پشت‌سر مي‌گذارند. اين درگيري‌ها به آوارگي مردم در گروه‌هاي بزرگ منجر شده‌اند. دليل دوم، بروز درگيري‌هاي جديد يا تشديد برخي درگيري‌هاي ديگر است. جنگ در سوريه، سودان جنوبي، يمن، بروندي، اوكراين و جمهوري آفريقاي مركزي جزو اين دسته است. دليل سوم ارائه شده از سوي سازمان ملل اما به ناتواني جامعه جهاني در حل اين بحران‌ها اشاره دارد. بر اين اساس، پس از جنگ جهاني دوم، كمتر آتش جنگي بوده كه براساس راه‌حلي از سوي جامعه جهاني فروكش كند.

نمودار

کد خبر 337727

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha