همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت بهداشت نسبت به برخی اخبار منتشر شده درباره حقوق‌های چندصدمیلیونی پزشکان واکنش نشان داد.

harirchi

به گزارش خبرنگار «سلامت» ایسنا، دکتر ایرج حریرچی در نشست خبری که روز پنجشنبه در وزارت بهداشت برگزار شد با اشاره انتشار برخی شایعات درباره وجود پرداخت‌های غیر متعارف و چند صد میلیونی در بیمارستان‌های وزارت بهداشت گفت: بنا نیست که هر کسی هر حرفی را زد ما به آن پاسخ دهیم درباره این مضوع نیز عده‌ای با این صحبت‌ها می‌خواهند خود را مطرح کنند به طوری که از ادعای پرداخت‌های چند ده میلیونی آغاز کردند و بعد به چند صدمیلیونی و حتی پرداخت‌های میلیاردی ارتقا یافتند.

وی با بیان اینکه در این زمینه از برخورد مناسب سازمان بازرسی و دیوان محاسبات تشکر می‌کنیم گفت: دادستانی و دیوان محاسبات تاکید کردند که پرداخت‌ها کاملا قانونی بوده است اما ممکن است سقف آنها غیر متعارف باشد که راه حل آن نیز قانون است.

حریرچی ادامه داد: ما یک نظام پرداخت کارانه یا دستمزد در مقابل ارائه خدمت داریم تا سال ۷۴ بیمارستان‌های دولتی و دانشگاهی فقط به پزشکان حقوق می‌دادند اما از آن سال به بعد قانون بیمه همگانی، خودگردانی بیمارستان‌ها، آیین‌نامه‌های استخدامی و غیره تصویب شد و نظام جمهوری اسلامی اعم از وزارت بهداشت، سازمان‌های بیمه‌‌گر و دستگاه‌های نظارتی این نظام را اجرا کرده و آن را ادامه دادند و این در حالی است که باید توجه کرد در گذشته سطوح پرداختی و ارزش ریالی که با توجه به تورم به گروه پزشکی و تخصصی داده می‌شده از ارزش ریالی اکنون بیشتر بوده است.

حریرچی با بیان اینکه در حال حاضر به ازای هر هزار نفر جمعیت در کشور ۱.۵ تخت بیمارستانی وجود دارد گفت: از نظر تعداد پزشک نیز با کمبود مواجهیم به طوریکه در حال حاضر ۱.۵پزشک به ازای هر هزار نفر جمعیت در کشور ما موجود است این در حالی است که شاخص تعداد پزشک در منطقه ۲.۵ و مطلوب جهانی آن ۳.۵ پزشک به ازای هر هزار نفر است. در حال حاضر پزشکان متخصصی که در سیستم دولتی ما کار می‌کنند ۷۷ درصد خدمات درمانی مردم را ارئه می‌دهم و تنها ۱۲.۵ درصد از این خدمات از سوی تامین اجتماعی،‌ بیمه‌های مسلح و سایر بیمه‌ها ارائه شده و کمتر از ۱۰ درصد آن از سوی بخش خصوصی ارائه می‌شود.

قائم مقام وزیر بهداشت با بیان اینکه درحال حاضر پزشکان ما ۷ / ۱ FTE کار می کنند که به طور متوسط معادل ۷۵ ساعت در هفته است افزود: حتی افرادی داریم که ۵ / ۲ و سه FTE کار تمام وقت می‌کنند که من دست این افراد را می بوسم چرا که نمی گذارند شرایط کشور ما مانند برخی کشورهای منطقه شود که در برخی از آنها ۴۰ درصد بیماران سرطانی بدون درمان می‌میرند.

  • روایتی از یک متخصص زنان و زایمان در منطقه صفر مرزی

حریرچی در عین حال ادامه داد: در حال حاضر در یکی از مناطق محروم کشور ما که ۲۰۰۰ کیلومتر از تهران فاصله دارد و در جنوب شرقی کشور است و از نظر امنیت نیز مشکل دارد چندین ماه است که یک متخصص زنان و زایمان داشتیم که کل زایمان‌های یک شهر را همین یک نفر انجام داده است. یعنی این فرد در شبانه روز ۱۵ زایمان طبیعی و سزارین انجام داده و همواره نیز درخواست افزایش متخصص زنان در این حوزه را داشته اند که وزارت بهداشت دو ماه پیش توانست یک نفر دیگر را به آنجا اعزام کند. حال اگر چنین فردی دریافت بالای ۱۰۰ میلیون تومان داشته باشد از شیر مادر نیز به او حلال‌تر است چرا که اگر این فرد در آن منطقه نباشد مادران و فرزندانمان می‌میرند. باید پرسید که اکنون چند نظر حاضرند که با چهار یا پنج برابر حقوق پزشک متخصص که بین دو میلیون و ۱۵۰ هزار تا دو میلیون و ۴۵۰ هزار تومان است در یک نقطه صفر مرزی و با این شرایط ارائه خدمت کنند.

وی تاکید کرد: بنابراین استدلال این موضوع جبران کمبود نیروی انسانی در پزشکان متخصص، فوق تخصص و پرستار بوده است.

  • کاهش انتقال بیماران ایرانی به خارج از کشور

حریرچی با بیان اینکه در نیمه اول دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ میزان اشغال تخت بیمارستان‌های دولتی ۵۱ درصد بوده و نیمی از تخت‌های ما خالی بوده‌اند و لیست انتظار بیماران نیز شش ماهه و یکساله بوده است افزود: این در حالی است که اکنون اشغال تخت تمام بیمارستان‌های بزرگ ما بالای ۸۵ درصد است و در ایام خاص نیز مانند عید و رمضان و غیره این اشغال تخت به ۱۰۰ و بالاتر از آن نیز می‌رسد بنابراین باید توجه کنیم که این افزایش کارایی کاهش انتقال بیمارانمان به خارج از کشور را در پی داشته است.

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه صحبت‌هایش درباره تفاوت میان حقوق و کارانه گفت: حقوق ما در وزارت بهداشت مانند حقوق اعضای هیات علمی در وزارت علوم است. درباره کارانه باید بگویم که ما یک تعرفه دولتی داریم. حال قبل از اجرای کتاب ارزش‌های نسبی خدمات تعرفه یک عمل لوزه ۸۵۰۰ تومان بود اکنون با تعرفه‌های جدید بدون مالیات عمل لوزه ۷۳ هزار تومان است. یک عمل آپاندیس بدون مالیات ۱۰۹ هزار تومان و جراحی قلب با شرط اینکه سه رگ را در جراحی باز کنند ۵۲۸ هزار تومان است. حال کسی که بالای ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان کارانه می‌گیرد مطمئن باشید که بالای دو یا سه برابر فول تایم کار می‌کند.

  • ماجرای فیش حقوقی ۷۰۰ میلیونی چه بود؟

حریرچی در ادامه با اشاره به برخی اخبار مبنی بر پرداخت فیش ۷۰۰ میلیونی برای یک پزشک، گفت: این درآمد براساس جزء‌ فنی و حرفه‌ای از محل پرتو درمانی و از درآمد بیمارستان است ما یک جز فنی داریم و یک جزء‌ حرفه‌ای که از بیمار و بیمه‌ها بابت این جزء فنی و حرفه‌ای این پول را دریافت می‌کنند. درباره این پزشک باید بگویم که این فرد از محل پرتودرمانی ۷۰۰ میلیون درآمد برای بیمارستان ایجاد کرده است.

وی درباره جزئیات این فیش افزود: ما درآمدهای چهار ماهه این پزشک را در آوردیم که در ماه اول درآمدش ۵۰ میلیون و ۹۰۰ بوده در ماه دوم ۶۵ میلیون و ۲۰۰ در ماه سوم ۴۱ میلیون و در ماه چهارم ۳۱ میلیون درآمد داشته است. باید توجه کرد که این فرد در تخصصی‌ترین بیمارستان کشور بیماران سرطانی را درمان می‌‌کند و دستگاه‌های این بیمارستان به صورت هفت در ۲۴ کار می‌کنند. بنابراین این درآمد هزینه این مسائل است.

  • نحوه پرداخت کارانه به پزشکان

وی درباره چگونگی پرداخت کارانه به پزشکان گفت: طبق قوانین مصوبه دولت باید کل تعرفه و حق‌العلاج به پزشک پرداخت شود این در حالیست که ما از محل حق‌العلاج پزشک ۲۷.۵ درصد را برای کارکنان بر می داریم و ۴۷ درصدش را به پزشک پرداخت می‌کنیم که از همین میزان هم ۲۰ درصد مالیات کسر می‌شود، گلایه‌ای که دارم این است که ۲۱ سال در این کشور نظام کارانه وجود داشته و هیچ کس به آن اعتراض نمی کرده اما در این چند ماه اخیر هر هفته شامل انتشار خبری از این موضوع هستیم من ثابت می کنم که در حال حاضر کارانه‌ای که پرداخت می‌شود به قیمت ثابت نسبت به گذشته کمتر است.

حریرچی تاکید کرد: باید توجه کرد که ما به طور متوسط ۵۰ درصد از حق العلاج را به دلیل هزینه‌های بیمارستان به پزشک پرداخت نمی‌کنیم و بقیه آن را نیز اگر بالاتر از سقف مورد نظرمان باشد از طریق مالیات پلکانی کاهش داده و سپس هم یک مالیات ۲۰ درصدی به آن می‌خورد. اگرباز هم مجموع دریافتی پزشک بالای ۸۰ میلیون باشد آن را پرداخت نمی‌کنیم. اکنون اکثر دانشگاه‌های ما سقف ۸۰ میلیونی را تعیین کرده‌اند اما برخی دانشگاه‌ها که در آنها پزشکان چندین برابر FTE کار می‌کنند و فقط یک متخصص در یک منطقه محروم قرار دارد سقف را برداشته‌اند.

  • خرج حق درمان‌ برای مسائل سیاسی

حریرچی ادامه داد: در گذشته بحث دریافت‌های چندصد میلیونی برای مهندسان و بیمه‌ها و بانک‌ها مطرح بود و اکنون این موضوع را به سمت پزشکان چرخاندن آن هم در سازمانی که حق درمان را نمی‌دادند و حق درمان تحت پوششان برای مسائل سیاسی خرج می‌شد و با تقاضای ما و درایت مدیران این حق درمان بازگشت. طوریکه اکنون که حق بیمه را می‌دهند گروه‌های ذی نفع سالم و ناسالم صدایش درمی‌آید.

قائم مقام وزارت بهداشت اضافه کرد که از برخی سیاسیون و افراد دست به قلم گلایه دارم چرا زمانیکه وزارت بهداشت بازار دریافت غیرقانونی که هفت الی ۱۰ هزار میلیارد تومان بود، را از بین برد هیچ کس در رسانه‌ها نگفت که این بازار غیرقانونی از بین رفته است اما اگر یک بیمارستان خصوصی برای یک بخیه پول زیادی می‌گیرد تیتر می زنیم که طرح تحول سلامت پول‌های غیرقانونی می‌گیرد غافل از اینکه که طرح تحول تنها برای بیمارستان‌های دولتی است.

وی همچنین گفت: ما در زمینه پرداخت‌ها اقداماتی را انجام دادیم و سقف هم گذاشته‌ایم و در عین حال اختلاف درآمد میان گروه‌های پزشک و غیرپزشک را کاهش داده‌ایم. به طوری که اکنون نسبت درآمد پزشک عمومی به پرستار در بخش دولتی ۷۵ / ۱ است و نسبت درآمد پزشک متخصص به پرستار نیز ۵۳ / ۴ است.

حریرچی با اشاره به فیش حقوقی که روز گذشته از سوی خبرنگاری در یکی از شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود و ادعا داشت که این حقوق چندصدمیلیونی منتصب به یک پزشک مسئول است گفت: باید توجه کرد که این پزشک فوق تخصص پیوند کلیه است و این پرداخت‌ها نیز برای شش ماه بوده است که او در این شش ماه ۱۰۴۷ عمل انجام داده است. همچنین این پزشک تمام وقت بوده است. حال فردی پرداخت‌هایی را که در شش ماه برای این فرد انجام شده از طریق سیستم آذرخش - سیستم نرم افزار نیروی انسانی- پیرینت گرفته و شش ماه را یک ماه جلوه داده است. اما باید توجه کرد که اینها ارقامی است که در چندین ماه پرداخت شده که آن را در یک ماه اعلام و طوری وانمود کردند که این پرداخت‌ها در یک ماه بوده است و همچنین به دروغ نوشته‌اند که این فرد مسئول است اما حتی مدیر گروه هم نیست و باید توجه کرد که در دو بیمارستان دولتی ارائه خدمت می‌کند و در بخش خصوصی هم فعالیتی ندارد.

وی درباره جزئیات پرداخت‌هایی که به این پزشک شده است گفت: رقم اول آن مربوط به سال ۹۲ بوده که در اسفندماه ۹۳ پرداخت شده است رقم دومی که در این فیش اعلام شده هم برای آذرماه ۹۳ بوده و رقم سوم در دی ماه ۹۳ پرداخت شده. یک رقم هم برای ارتقای ویزیت در آذر و دی بوده است و یک رقم هم برای ارتقاء ویزیت در بهمن و اسفند ماه بوده است.

حریرچی همچنین گفت: البته باید به این موضوع هم توجه کرد که در نیمه دوم سال ۹۳ از آنجایی که نرم افزارهای ما آماده نبودند اعلام کردیم که ۴ / ۱ برابر شش ماه اول را به صورت علی الحساب برای افراد واریز کنند. اما بعدا در اکثر دانشگاه‌ها ما به التفاوت این ارقام را به صورت شش ماهه پرداخت کردند. حال فرد مورد نظر در این شش ماه ۱۶۱ میلیون دریافت کرده است. بنابراین این فیش متعلق به یک ماه نیست بلکه ۹ ردیف کارانه در یک فیش آمده و برای شش ماه بوده است. در عینحال سندی هم که منتشر شده فیش پرداختی نیست که تنها یک پرینت است که از سیستم آذرخش وزارت بهداشت گرفته شده و این ۹ ردیف را یکجا ارائه کرده است.

سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درباره برخی پرداخت‌ها به پزشکان با عنوان حق‌الجلسه یا حق‌التحقیق گفت: فیش حقوقی هر سازمان اجزای متفاوتی دارد. بارها تاکید کرده‌ایم که متوسط و میانگین کل دریافتی پزشکان متخصص و فوق تخصص ۱۳ میلیون و ۹۰۰ تومان است در زمینه حق‌الجلسه نیز اگر آن را پرداخت کنند که در ۹۹ درصد موارد پرداخت نمی‌شود به ازای هر یک ساعت ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان است.

حریرچی در عین حال تاکید کرد: کسانی که دریافت‌های بالای ۱۰۰ میلیون دارند بسیار اندک هستند و مدیر هم نیستند و علت این دریافتی نیز همان است که پیش از این ذکر کردم. در عین حال علت اینکه وزارت بهداشت با این سرعت به این موضوع واکنش نشان داد این است که حسابمان پاک است.

حریرچی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه چرا در مناطق محروم پزشکان متخصص بیشتری را قرار نمی‌دهید گفت: ما با کمبود پزشک تخصص مواجه‌ایم و حداقل تا سال ۱۴۰۴ باید تعداد متخصصان فعلی خود را دو برابر کنیم. پزشکانی را هم که اکنون به مناطق محروم می‌فرستیم در سال‌های دو ساله یا چهار ساله طرحشان است و از این مسیر ماندگاری پزشکان را افزایش دادیم اما به معنی این نیست که یک متخصص ۳۰ سال در یک منطقه محروم می‌ماند.

حریرچی ادامه داد: ما در بیمارستان اصلی خرمشهر تا دو سال قبل پزشک عمومی نداشتیم اما اکنون پزشک عمومی و متخصص را در آنجا تامین کردیم. هرچند شرمنده‌ایم چرا که این میزان نیز کافی نیست.

قائم مقام وزیر بهداشت در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه حقوق مسئولان وزارت بهداشت اعم از معاون وزیر، قائم مقام و غیره چقدر است؟ گفت: میزان دریافتی ما را باید از کسانی بپرسید که آن را به ما پرداخت می‌کنند. اما صراحتا می‌گویند که وزیر بهداشت، معاونین او و اکثر روسای دانشگاه‌ها یک پنجم یا یک دهم معادل کار دولتی‌شان دریافت می‌کنند.

کد خبر 337269

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha