همشهری آنلاین: قائم مقام وزیر بهداشت گفت: از لحاظ علمی ثابت شده است که انعکاس خبر خودکشی در رسانه‌ها، تا مدت ۱۰ روز میزان خودکشی را بالا می‌برد.

قائم مقام وزیر بهداشت

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از وبدا، دکتر ايرج حریرچی با تاکید بر این که تکرار خبر خودکشی در رسانه‌ها باعث ایجاد هنجار در میان افراد جامعه می‌شود، اظهار داشت: خبر منعکس شده از خودکشی توسط رسانه‌ها، بايد اثر بازدارندگی داشته باشد به همين دليل، انتظار ما از رسانه‌ها این است که در اعلام خبر خودکشی جنبه اطلاع رسانی آن و زمینه‌های بروز آن به منظور جلوگیری از انجام بروز خودکشی دیده شود.

حریرچی تاكيد كرد: خبر خودکشی باید در راستای تحلیل و هشدار در خصوص سلامت روان بیان شود نه براي جذب مخاطب.
وی بر لزوم عدم چاپ عکس فرد خودکشی کننده تاکید کرد و افزود: باید عواقب جسمانی خودکشی بیان شود چراکه همه خودکشی‌ها منجر به مرگ نمی‌شود و در بعضی موارد باعث معلولیت‌های جسمی می‌شود.

 حریرچی در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود در حال حاضر آموزش سه روزه استفاده از دستگاه‌های سونوگرافی به متخصصان زنان و زایمان ارائه می‌شود، گفت:‌ گاهی کمبود رادیولوژی به ویژه در شهرستان‌ها وجود دارد بنابر این پزشکان زنان در مواردی می‌توانند از طریق برگزاری دوره‌هایی این کار را انجام دهند ولی باید توجه داشت که این دوره‌ها به هیچ عنوان سه روزه نیست.

وی گفت: به دلیل محدودیت‌هایی که داریم گاهی نیاز است که پزشکانی غیر از رادیولوژیست‌ها، سونوگرافی را انجام دهند. ‌گاهی بیماران اورژانسی به دلیل ترومای شکم توسط رزیدنت‌های جراحی سونوگرافی می‌شوند این مسئله در کریکلوم آموزشی آنها پیش‌بینی شده و در همه دنیا نیز انجام می‌گیرد.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: با اجرای طرح تحول سلامت، قیمت تجهیزات پزشکی در کشور به طرز معناداری کاهش یافته و بروز تخلف در حوزه تجهیزات پزشکی هم به میزان زیادی کاهش داشته است.

حریرچی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مافیای تجهیزات پزشکی را تأیید می‌کنید، گفت: باید تعبیرمان را از مافیا درست کنیم. موضوع تجهیزات پزشکی در کل دنیا یک تجارت است و فروشنده می‌خواهد فروش بیشتری داشته باشد و گاهی از تبلیغ و تقاضای القایی برای این منظور استفاده می‌کند.

وي اظهار داشت: سرانه تجهیزات پزشکی در ایران در بسیاری از موارد نسبت به نرم جهانی کشورهای مشابه کمتر است.
حريرچي تاکید کرد: طی دو سال 171 دستگاه اندوسکوپی واردات داشتیم که تعداد این دستگاه کم و صف‌های استفاده طولانی بود ولی برخی می‌گفتند مافیای اندوسکوپی آمده است و با اجرای طرح تحول قیمت تجهیزات پزشکی در کشور به طرز معناداری کاهش یافته است.

  • موضوع واگذاری اختیار تعرفه به وزارت بهداشت

حریرچی در خصوص واگذاری اختیار تعرفه از نظام پزشکی به وزارت بهداشت گفت: چند ماه پیش مجلس به این موضوع رای داد و در حال حاضر در شورای نگهبان مطرح است ولی تأیید نهایی نشده است.

وی افزود: اصل این مصوبه را کمیسیون بهداشت و درمان مجلس پیگیری می‌کند و اگر در شورای نگهبان تأیید نهایی نشود دوباره در مجلس مطرح خواهد شد.

  • تشكر از پزشكان

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به خشونت کلامی و فیزیکی علیه پزشکان گفت: ‌ از پزشکانی که در شرایطی خشونت کلامی و فیزیکی علیه آنها انجام شده ولی علی‌رغم این مسئله صادقانه به مردم خدمت می‌کنند تشکر می‌کنم.

حریرچی افزود: باید روش‌های پیشگیرانه برای کاهش خشونت در جامعه انجام گیرد و لازم است خرد جمعی و تمهیدات لازم به کار گرفته شود که شاهد چنین مسائلی در جامعه نباشیم.

وی تأکید کرد: امروزه راه، راه مفاهمه است و باید کاری کنیم که خشونت کاهش یابد و به سمت تفاهم پیش رویم.

سخنگوی وزارت بهداشت اضافه کرد: هم به دلیل کمبود تخت بیمارستانی و هم به علت اینکه مردم تمایل دارند بیماران خود را به بیمارستان‌های بزرگ منتقل کنند تراکم زیادی در بیمارستان‌ها ایجاد شده و پرسنل ما بیش از ظرفیت خود کار می‌کنند.

  • شورای عالی بیمه سلامت به وزارت بهداشت منتقل می‌شود

سخنگوی وزیر بهداشت با اشاره به مصوبه اخیر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره تجمیع بیمه‌ها تصریح کرد: بر این اساس خرید خدمت‌ها توسط بیمه سلامت ایران انجام خواهد شود و شورای عالی بیمه سلامت نیز به زیرمجموعه وزارت بهداشت منتقل خواهد شد.

وی افزود: کمیسیون بهداشت، بیمه همگانی را تصویب کرده و تایید کرده که بیمه پایه باید زیرمجموعه وزارت بهداشت باشد.
حریرچی با اشاره به اینکه براساس مصوبه مجلس، بیمه‌های تکمیلی محدود خواهند شد ، افزود: شورای عالی بیمه سلامت نیز به وزارت بهداشت منتقل می‌شود.

وي با بیان اینکه براساس قانون برنامه پنجم توسعه، دولت مجاز است سازمان بیمه سلامت را با ادغام بیمه‌ها تشکیل دهد، ادامه داد: اموال و املاک بیمه تامین اجتماعی در اختیار این نهاد باقی می‌ماند.

سخنگوی وزارت بهداشت در ارتباط با آخرین جزئیات پرونده مرحوم کیارستمی اظهار داشت: به دلیل اینکه رسیدگی به این پرونده بسیار حساس بوده اعلام نتیجه آن به‌ طول انجامیده و در سیستم قضائی و سازمان نظام پزشکی نیاز به زمان طولانی دارد.

وی با اشاره به اینکه وزیر بهداشت تأکید داشته است که مراحل کارشناسی و صدور نظر دادیار و دادستان هرچه سریع‌تر انجام شود، افزود: در روزهای اول پس از فوت مرحوم کیارستمی شکایتی از خانواده او مطرح نشده بود و در حال حاضر کارهای این پرونده حساس است و مراحل خود را طی می‌کند.

سخنگوی وزارت بهداشت در مورد تحقیق و تفحص از وزارت بهداشت گفت: 3 مورد تحقیق و تفحص در فاصله یک ماه از وزارت بهداشت توسط گروهی از دوستان مطرح شد.

دکتر حریرچی با اشاره به اینکه در ارتباط با مورد اول جلساتی در کمیسیون بهداشت تشکیل شد، گفت: سرانجام این موضوع به تأیید نرسید و در ارتباط با دو مورد دیگر نیز در حال پاسخ هستیم.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: رسانه‌ها بویژه صدا و سیما می‌توانند در ارتقاء سطح سواد سلامت و اطلاعات نقش موثری داشته باشند چراکه بیشترین منبع اطلاعاتی مردم در حوزه سلامت از طریق صدا و سیما است.

حریرچی، یکی از مهم‌ترین عوامل تعیین کننده سطح سلامت جوامع را سواد سلامت بیان کرد و گفت: سواد سلامت به معنی میزان ظرفیت افراد برای کسب اطلاعات، تفسیر و درک اطلاعات اولیه از خدمات سلامت می‌باشد که برای تصمیم گیری مناسب توسط فرد لازم است. سواد سلامت فراتر از خواندن، نوشتن و درک مفاهیم است.

قائم مقام وزیر بهداشت با اشاره به مطالعه ای در خصوص سطح سواد سلامت مردم، گفت: براساس این مطالعه ۴۴ درصد افراد جامعه از سطح سواد سلامت محدود یا ناکافی برخوردارند.

حریرچی با تاکید بر این که سطح سواد سلامت از برخی متغیرها مثل سطح درآمد و وضعیت اشتغال بیشتر تاثیر دارد، گفت: کسانی که سواد سلامتشان پایین است کمتر پیگیر سلامت خود هستند و بیشتر در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند.

وی با بیان این که سطح سواد سلامت مردم از نمره ۱۰۰ در شهرها 68 است، افزود: افراد با درآمد اجتماعی پایین، تحصیلات کمتر و زنان خانه دار از سطح سواد سلامت پایین تری برخوردار هستند و سطح سواد سلامت زنان از مردان بیشتر است.

سخنگوی وزارت بهداشت با تاکید بر ضرورت بالا بردن قضاوت مردم در سلامت، گفت: رسانه‌ها بویژه صدا و سیما می‌توانند در ارتقاء سطح سواد سلامت و اطلاعات نقش موثری داشته باشند چراکه بیشترین منبع اطلاعاتی مردم در حوزه سلامت از طریق صدا و سیما بوده است.

حریرچی از جامعه پزشکی خواست تا در ارتقا سطح سلامت جامعه و افزایش مشارکت میان بیمار و پزشک همکاری کنند.

کد خبر 345503

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha