سه‌شنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۸
۰ نفر

یک روز پس از آنکه رئیس کمیسیون بهداشت از پیشنهاد این کمیسیون برای وضع مالیات ۷۰ درصدی برای پزشکان پردرآمد خبر داد، سخنگوی وزارت بهداشت نیز پیشنهادی ۶۰درصدی برای درآمد بیش از ۴۰میلیون تومان برخی پزشکان مطرح کرد.

پزشک

سخنگوي وزارت بهداشت با اشاره به اينكه پزشكان با درآمد بالاي 40ميليون تومان به‌صورت پلكاني از حقوق آنها كسر مي‌شود، گفت: درصدي نيز تحت عنوان ماليات توسط وزارت اقتصاد از حقوق اين افراد كم مي‌شود. البته آن چيزي كه پيشنهاد ما در ارتباط با موضوع درآمد پزشكان است سيستم پلكاني بوده كه هم‌اكنون به شوراي حقوق و دستمزد ارائه كرده‌ايم. درواقع براساس سيستم پلكاني بسته به ميزان عملكرد فرد، پزشكاني كه درآمد بالاي 40 و 50ميليون توماني داشته باشند براساس نظام پلكاني از 10ميليون‌تومان آخر حقوق‌شان 60درصد آن را عملا كم مي‌كنند.

به گزارش همشهري، تحقيق و تفحص از وزارت بهداشت، مافياي تجهيزات پزشكي، واگذاري اختيار تعرفه از نظام پزشكي به وزارت بهداشت، خشونت عليه پزشكان، تكذيب دوره‌هاي آموزش سه‌روزه سونوگرافي به متخصصان زنان و زايمان، افزايش ميزان خودكشي به‌دليل انعكاس خبر در رسانه‌ها و آخرين جزئيات پرونده كيارستمي از جمله مهم‌ترين موضوعاتي بود كه در نشست خبري، ايرج حريرچي، سخنگوي وزارت بهداشت پاسخگوي آنها بود.

سخنگوي وزارت بهداشت در پاسخ به اين موضوع كه آيا مافياي تجهيزات پزشكي وجود دارد و آن را تأييد مي‌كند، گفت: موضوع تجهيزات پزشكي در كل دنيا يك تجارت است و فروشنده مي‌خواهد فروش بيشتري داشته باشد و گاهي از تبليغ و تقاضاي القايي براي اين منظور استفاده مي‌كند.حريرچي افزود: سرانه تجهيزات پزشكي در ايران در بسياري از موارد نسبت به نرم جهاني كشورهاي مشابه كمتر است. طي 2سال 170دستگاه آندوسكوپي واردات داشتيم كه تعداد اين دستگاه كم و صف‌هاي استفاده طولاني بود ولي برخي مي‌گفتند مافياي آندوسكوپي آمده است و با اجراي طرح تحول قيمت تجهيزات پزشكي در كشور به طرز معناداري كاهش يافته است. اما با وجود اين بروز تخلف در حوزه تجهيزات پزشكي را صفر نمي‌دانيم ولي به ميزان زيادي كاهش يافته است.

  • واگذاري اختيار تعرفه در انتظار تأييد شوراي نگهبان

حريرچي گفت: مجلس به موضوع واگذاري اختيار تعرفه از نظام پزشكي به وزارت بهداشت چند ‌ماه پيش رأي داده و هم‌اكنون در شوراي نگهبان مطرح است ولي تأييد نهايي نشده است. البته اصل اين مصوبه را كميسيون بهداشت پيگيري مي‌كند و اگر در شوراي نگهبان تأييد نهايي نشود دوباره در مجلس مطرح خواهد شد. وزارت بهداشت در مورد اين مصوبه جزئياتي داشته كه فعلا از اعلام آن خودداري مي‌كنيم.

  • كاهش خشونت با خرد جمعي

خشونت كلامي و فيزيكي عليه پزشكان از جمله موضوعاتي بود كه حريرچي به آن اشاره كرد و گفت: بايد روش‌هاي پيشگيرانه براي كاهش خشونت در جامعه انجام گيرد و لازم است خرد جمعي و تمهيدات لازم به‌كار گرفته شود كه شاهد چنين مسائلي در جامعه نباشيم.

سخنگوي وزارت بهداشت همچنين افزود: مثلا به‌دليل كمبود تخت بيمارستاني و هم به ‌علت اينكه مردم تمايل دارند بيماران خود را به بيمارستان‌هاي بزرگ منتقل كنند تراكم زيادي در بيمارستان‌ها ايجاد شده و پرسنل ما بيش از ظرفيت خود كار مي‌كنند.

  • پرونده كيارستمي نيازمند زمان

سخنگوي وزارت بهداشت درباره آخرين جزئيات پرونده كيارستمي نيز گفت: رسيدگي به اين پرونده حساس بوده و بررسي آن در سيستم قضايي و سازمان نظام پزشكي زمان طولاني نياز دارد.
وي با اشاره به اينكه وزير بهداشت تأكيد داشته كه مراحل كارشناسي و صدور نظر داديار و دادستان هرچه سريع‌تر انجام گيرد، افزود: در روزهاي اول پس از فوت مرحوم كيارستمي شكايتي از خانواده او مطرح نشده بود و اكنون كارهاي اين پرونده حساس است و مراحل خود را طي مي‌كند.

  • رد تحقيق و تفحص از وزارت بهداشت

سخنگوي وزارت بهداشت در مورد تحقيق و تفحص از اين وزارتخانه گفت: 3مورد تحقيق و تفحص در فاصله يك‌ماه از وزارت بهداشت توسط گروهي از دوستان مطرح شد كه سرانجام، اين موضوع به تأييد نرسيد و در ارتباط با 2 مورد ديگر نيز در حال پاسخ هستيم.

  • آمار خودكشي را رسانه‌اي نكنيد

سخنگوي وزارت بهداشت در مورد آمار خودكشي گفت: از لحاظ علمي ثابت شده انعكاس خبر خودكشي در رسانه‌ها تا 10روز ميزان خودكشي را افزايش مي‌دهد؛ به‌ويژه اگر روش آن اعلام شود؛ بنابراين رسانه‌ها بايد به اين مسئله واقف باشند و آگاهي‌بخشي كنند تا خودكشي تقليل يابد و به طرف پيشگيري پيش رود.

  • دوره‌هاي راديولوژي سه‌روزه نيست

حريرچي در مورد اينكه گفته مي‌شود آموزش سه روزه استفاده از دستگاه‌هاي سونوگرافي به متخصصان زنان و زايمان ارائه مي‌شود، گفت:‌ گاهي كمبود راديولوژي به‌ويژه در شهرستان‌ها ايجاد مي‌شود؛ بنابراين پزشكان زنان در مواردي مي‌توانند از طريق شركت در دوره‌هايي به اين مسئله دست يابند ولي بايد توجه داشت كه اين دوره‌ها به هيچ عنوان سه‌روزه نيست.

حريرچي گفت:‌ برخي، ادعاي سه‌روزه بودن اين دوره‌ها را مي‌كنند؛ درحالي‌كه اين موضوع موجب حق براي كسي نمي‌شود. قانون در اين رابطه شفاف است و به‌دليل محدوديت‌هايي كه داريم گاهي نياز است كه پزشكاني غير از راديولوژيست‌ها سونوگرافي را انجام دهند. البته ‌گاهي بيماران اورژانسي به‌دليل تروماي شكم توسط رزيدنت‌هاي جراحي سونوگرافي مي‌شوند كه اين مسئله در كريكلوم آموزشي آنها پيش‌بيني شده و در همه دنيا نيز انجام مي‌گيرد. وي گفت: ‌رسانه‌ها نبايد در زمين كسي بازي كنند.

زماني در بيمارستان شهدا دستگاه‌هاي سونوگرافي خريداري كرديم كه طي يك‌سال كسي حاضر نشد به جراحان براي بررسي تروماي شكم سونوگرافي انجام دهد.

کد خبر 345553

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha