مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۳
۰ نفر

مجتبی شاکری: در این تلاش رو به رشد مهم‌ترین ابزار برنامه‌ریزی در این حوزه کسب اطلاعات دقیق از توانمندی‌های بالفعل این تشکیلات غیردولتی، غیرسیاسی و مستقل به‌عنوان یکی از لایه‌های مردمی مهم و اثرگذار پا به پای مدیریت شهری است.

مجتبی شاکری

برخي از اين سمن‌ها با دايره وسيع ارتباطات و فعاليت‌هاي خود مي‌توانند خدمات، امكانات و حمايت‌هاي شهرداري را به چندبرابر ارتقا دهند و چون لكوموتيوي واگن نيازهاي اجتماعي را به‌دنبال خود تا رسيدن به نتيجه به پيش ببرند.

‌ناگفته نماند برخي از سمن‌ها و خيريه‌هاي شهر تهران به لحاظ اقتصادي به‌خودكفايي كامل رسيده‌اند كه نمايشگر تراز سمن كارآمدند و بايد جدول فعاليت آنان را به سوي موضوعات اولويت دار شهر هدايت كرد. اما گرانيگاه اين سخن در اين نوشتار دقت نظر در شناسه سمن‌هايي است كه هر ميزان حمايت مديريت شهري را با چند وچندين برابر آورده خود تبديل به خدمت مي‌كنند.

رتبه بندي اينگونه سمن‌ها ستاد سمن‌ها را در تصميم‌گيري به درجه‌اي از اعتبار و اطمينان مي‌رساند تا در تصويب طرح‌هاي پيشنهادي آنان نگاه كارشناسانه داشته باشد. ترديد نيست نظام رتبه بندي سمن‌هاي شهر مبتني بر آورده، ظرفيت و توانمندي‌هاي آنها بايد صورت پذيرد و نظام سنجش اثربخشي رتبه آنان را در گذر ايام در جايگاه واقعي ثبت كند.

‌تراز و ترازوي سمن‌هاي رتبه بندي شده جايي براي شركت‌ها و مؤسسات سودمحور در پوشش سمن باقي نمي‌گذارد و برخي خوداظهاري‌هاي بدون پشتوانه و عمل را در نظام غربالگري صحيح به حاشيه مي‌راند. ستاد توان‌افزايي سمن‌ها بايد قرارگاهي براي نظارت، هدايت و حمايت از سمن‌ها باشد و مجموعه مديريت شهري براي كارسازي مسائل خود در موضوعات متنوع به اين قرارگاه مراجعه كند.

شوراي شهر و شهرداري تهران مي‌بايست سرمايه اجتماعي سازمان‌هاي مردم نهاد را فرصتي مغتنم براي اقدام و عمل بهنگام در پاسخگويي به مطالبات شهروندان تلقي كرده و مجموعه سازمان‌هاي مردم نهاد را براي پاسخگويي به مطالبات شهروندان هدايت و حمايت كنند. عبور از مرحله بانك اطلاعاتي، در اختيارداشتن شناسه فعاليت‌ها، غربالگري و رتبه بندي، سنجش اثربخشي فعاليت‌ها و واگذاري مسئوليت‌هاي بزرگ مراحل پيش روي«ستاد توان‌افزايي و حمايت از فعاليت سازمان‌هاي مردم نهاد شهر تهران» براي شكوفاسازي اين سرمايه اجتماعي است.

  • ‌عضو شوراي اسلامي شهر تهران
کد خبر 337251

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha