همشهری آنلاین: کارگاه آموزشی آشنایی با تجارب جهانی مرمت و بهسازی شهرهای تاریخی با حضور پروفسور یوکا یوکیلتو، کارلو چزاری، مارو چامبا و آذر سهیل چهارتن از کارشناسان جهانی حفاظت، مرمت و معماری شهرهای تاریخی، معاون میراث فرهنگی، مدیرکل و معاونان و کارشناسان دفتر حفظ و احیاء بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی برگزار شد.

Workshop

به گزارش روابط عمومي معاونت ميراث فرهنگي، کارلو چزاری در این نشست با ارایه نمونه احیاء و مرمت شهر تاریخی فرارا در ایتالیا که شهری بجا مانده از قرن هشتم میلادی است به ارایه تجربه‌ها، چگونگی تهیه طرح مرمتی و مدیریتی شهری و روش‌شناسی در حفاظت شهری پرداخت.

این کارشناس جهانی تهیه پلان بر اساس اطلاعات و تحلیل‌های تاریخی، استفاده از روش‌های مناسب در فرآیند و استحکام‌بخشی مرمت، توجه به فضای سبز، نحوه سکونت ساکنان، وضعیت موجود ساختمانهای تاریخی، مستندسازی ایده‌های مختلف، ترافیک و حمل نقل شهری و .... را از جمله اقدامات انجام شده در احیاء شهر فرارا که در فهرست میراث جهانی نیز به ثبت رسیده برشمرد و گفت: این موارد از ضروریاتی است که در مطالعه حفاظت و احیای بناها و شهرهای تاریخی باید به آن توجه شود.

ماروچامپا کارشناس دیگر این نشست انجام مطالعات شهری با حضور باستان‌شناسان، معماران و مهندسان هیدرولیک به منظور رسیدن به مورفولوژی و تیپولوژی شهری را مهم برشمرد و گفت: این روندی است که باید در احیاء شهرها و بافت‌های تاریخی لحاظ شود.

یوکا یوکیلتو نظریه‌پرداز مرمت و معمار مشهور فنلاندی به عنوان سومین سخنران با تاکید بر برنامه‌ریزی حفاظتی شهرهای تاریخی با همکاری تمام دستگاههای مسئول، توجه به ویژگی‌های بومی، مورفولوژی و تیپولوژی در اصول طراحی شهری و منزلت فضاهای اجتماعی، اتفاقات افتاده در بافت‌های تاریخی کرمان و شیراز را بحران بزرگ فرهنگی توصیف کرد و گفت: این بحران تنها با همکاری و هماهنگی مردم و مسئولان این دو شهر قابل درمان است.

به گزارش روابط عمومی معاونت میراث فرهنگی خالق کتاب «مدیریت میراث جهانی و تاریخ حفاظت معماری در جهان» با بیان اینکه میراث مشترک شهر باید برای همه مردم شهر حفظ شود و نباید در بافت‌های تاریخی صرفا به حفظ تک بناهای تاریخی پرداخت، گفت: باید تمام مسئولان مدیریت شهری با مشارکت شهروندان در تصمیم‌گیری با هم همکاری و همفکری کنند و به فکر تداوم زندگی در این محیط‌های تاریخی باشند. در این بافت‌ها همانطور که یک ارگ و یا یک کاخ اهمیت دارد خانه‌های ساده شهری نیز در تداوم بیان زندگی مهم هستند.

استاد عالی‌رتبه مدرسه عالی معماری و شهرسازی ایتالیا تأکید کرد: باید مردمان ساکنان بافت‌های تاریخی از ارزش‌های میراثی محیط زندگی خود مطلع شوند و بدانند که منافعشان در استمرار بازسازی بافت تاریخی و حفظ هویت فرهنگی شهرشان است.

معاون میراث فرهنگی کشور نیز با تاکید بر حفظ میراث‌های مشترک شهری برای همه شهروندان شهرهای تاریخی وضعیت اطراف بازار کرمان و بافت تاریخی شیراز را بحرانی و آزاردهنده خواند و گفت: محدوه اطراف بازار کرمان نباید بیش از این اقتصادی شود. در بافت تاریخی شهر کرمان پروژه‌هایی در حال اجراست که درصدد هستیم با مطالعه و مشاوره‌های کارشناسی و همکاری مسئولین، شهرداری و مدیریت شهری کرمان جنبه‌های منفی آن را از بین ببریم.

محمدحسن طالبیان با اشاره به تشکیل دو کارگروه جهت مطالعه، جمع‌آوری اطلاعات به منظور تحلیل و آنالیز برای دو شهر کرمان و شیراز گفت: قرار است در این کارگروه‌ها اعضایی از دستگاههای مختلف حضور یابند.

معاون میراث فرهنگی کشور گفت: اهمیت این همکاری که تغییر روش و رویکرد به شهرهای تاریخی است، در دستورالعمل تهیه طرح‌های جامع و تفضیلی تاثیرگذار خواهد بود. بویژه آنکه طرحها صرفا با همکاری و گفتگو با صاحبان اصلی شهر تاریخی یعنی مردم تهیه خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از اتفاقات حاصل شده در بافت‌های تاریخی این دو شهر خواست و اقبال مردمی نبوده، گفت: امیدواریم با کمک دستگاههای ذیربط و مشارکت مردمی طرحی جامع و ویژه برای حفاظت بافت‌های یادشده تدوین کنیم.

کد خبر 336870

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha