‌در هفته اخیر، نامطلوب‌ترین کیفیت هوا از ابتدای سال ۹۵ تاکنون در تهران تجربه شد.

آلودگی هوا یکی از عوامل اصلی سکته مغزی

ارزيابي هفتگي كيفيت هواي تهران نشان مي‌دهد پايتخت طي هفته گذشته يعني روزهاي 15تا 21خرداد، 2روز را در شرايط سالم و 5روز با وضعيت ناسالم براي گروه‌هاي حساس سپري كرده است. ميانگين ساعتي غلظت ذرات معلق با قطر كمتر از 2.5 ميكرون در تمامي روزهاي با شرايط نامطلوب كيفيت هوا، بالاتر از حد استاندارد روزانه گزارش شده است. به گفته مريم نادري، مدير واحد پايش و پيش‌بيني شركت كنترل كيفيت هواي تهران، در اوايل هفته فعاليت امواج ناپايدار روي همسايه‌هاي غربي كشور به‌ويژه عراق منجر به وزش باد شديد و وقوع پديده گرد وغبار در اين مناطق شد.

وي تصريح كرد: آنگونه كه تصاوير ماهواره‌اي نشان مي‌دهد، شكل‌گيري پديده گردوغبار‌ روي عراق مشخص بوده و توده انبوهي از گردوغبار همراه با وزش باد شديد غربي به سمت استان‌هاي واقع در غرب كشور و با غلظت كمتربه سمت دامنه‌هاي جنوبي البرز منتقل شده است. همين امر سبب افزايش قابل ملاحظه غلظت ذرات معلق با قطر كمتر از 10ميكرون شد و به تبع افت كيفيت هواي پايتخت را به‌دنبال داشت.

سرعت باد در هفته گذشته (با ميانگين سرعت 4.7 متر بر ثانيه) روند نوساني داشته و در بيشتر روزها بزرگي آن بين 4تا 10متر بر ثانيه با جهت غالب غربي و جنوب‌غربي متغير بوده است. به گفته نادري همچنين از شبانگاه چهارشنبه با گذر موج كم‌دامنه از نوار شمالي و شمال‌غربي كشور، دامنه‌هاي جنوبي البرز تحت‌تأثير فعاليت آن قرار گرفته و به‌تدريج سبب افزايش ميزان ناپايداري جوي، ميزان ابرناكي، رگبار و وزش باد شديد موقتي در اين مناطق شد.

همچنين در روز جمعه بعدازظهر وزش تندباد لحظه‌اي (سرعت باد 15متر بر ثانيه از سمت شمال‌غرب) سبب افزايش موقتي غلظت ذرات معلق و كاهش شاخص كيفيت هوا شد. عمق ميدان ديد نيز‌ بر اثر خيزش گرد و خاك و غبارآلودگي در سطح شهر دستخوش تغيير شد و در برخي ساعات طي هفته مورد مطالعه به 4كيلومتر رسيد.

کد خبر 336826

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha