همشهری آنلاین: زمانی که در سال ۲۰۰۳ انیمیشن پرطرفدار درجستجوی نمو اکران شد، خلق زیبایی‌های جهان زیر آب در قالب تصاویر انیمیشنی تحسین و شگفتی منتقدان زیادی را برانگیخت.

دوری

براساس گزارش Cnet، در جستجوي نمو 13 سال پيش ساخته شد، و اكنون نسخه جديد اين انيميشن زيبا،‌در جستجوي دوري قرار است تا چند روز ديگر در سينماهاي جهان روي پرده برود، با اين تفاوت كه بيش از يك دهه فاصله با نسخه اول و پيشرفت‌هاي تكنيكي و فناوري در ساخت اين انيميشن، جلوه‌هاي خيره كننده و زيباتري به آن بخشيده‌است. در اين انيميشن همچنين جاندارن دريايي مانند يك اختاپوس بداخم و عصباني خلق شده‌اند كه ساخت آنها 10 سال پيش امكان‌پذير نبود.

دوری

به گفته جان هالستد مشاور فني كارگردان فيلم درجستجوي دوري، از آن زمان تا به امروز رايانه‌ها بسيار سريع‌تر شده‌اند،‌الگوريتم‌ها هوشمند‌تر شده‌اند و فناوري‌ها متحول شده‌اند، از اين رو امروز متحرك‌سازي آب بسيار ساده‌تر از قبل است. 

يكي از داغ‌ترين فناوري‌هاي روز كه در ساخت اين انيميشن تاثيرگذار بوده، واقعيت مجازي است. به گفته استديوي پيكسار، اين شركت به صورت غيررسمي تجربيات زيادي را با واقعيت مجازي پشت سر گذاشته‌است. به گفته هالستد پيكسار هنوز درحال بررسي قابليت‌هاي اين فناوري است.

داستان در جستجوي دوري درباره دوري است، جراح‌ماهي آبي كه دچار اختلال حافظه كوتاه مدت است و در تلاش است تا با كمك دو دلقك ماهي، نمو و پدرش مارلين خانواده‌اش را بيابد. شخصيت‌هاي جديدي مانند هنك اختاپوس و بيلي، وال بلوگا به اين سري جديد افزوده شده‌اند.

در جستجوی دوری

دست و پنجه نرم كردن با واقعيت مجازي براي پيكسار اجتناب ناپذير است، اين شركت از سال 1979، زماني كه بخش جورج لوكاس در اين استدوي راه‌اندازي شد تا به امروز در زمينه تلفيق فناوري و سرگرمي پيشگام بوده‌است. اكنون با وجود وسواس كاربري واقعيت مجازي در تمامي شركت‌هاي فناوري، از گوگل گرفته تا فيس‌بوك و سامسونگ، طبيعي است كه پيكسار نيز وارد اين ميدان خواهدشد.

هالستد مي‌گويد هدف ما در پيكسار روايت داستان‌هاي شگفت‌انگيز است، و بسياري از ما براين باوريم راهي براي بهره‌برداري از فناوري براي روايت زيباتر داستان‌ها وجود دارد. زماني كه استيو‌جابز، اد كتمال و الوي ري در سال 1986 پيكسار را تاسيس كردند،‌هدف آنها خلق اولين فيلم انيميشن بلند تمام رايانه‌اي بود اما در آن دوران فناوري با بلند پروازي‌هاي بنيانگذاران پيكسار همخواني نداشت. ازاين رو اين شركت به عنوان شركت رايانه‌اي آغاز به كار كرد و به ساخت نرم‌افزارهايي پرداخت كه ويژه ايجاد جلوه‌هاي تصويري بودند.

پس از سال‌ها ساخت انيميشن كوتاه، سرانجام پيكسار در سال 1995 با شركت ديزني پيوند خورد. ساخت فيلم در جستجوي نمو در سال 2003 با استقبال شديدي مواجه شد. اين انيميشن كه اكنون يك كلاسيك مدرن به شمار مي‌رود،‌در آن دوران به اندازه‌اي محبوب شد كه جمعيت دلقك‌ماهي‌ها دچار كاهش شد زيرا طرفداران اين فيلم براي خريداري اين گونه هجوم بردند و اكنون دانشمندان نگرانند همين اتفاق پس از اكران فيلم درجستجوي دوري نيز رخ دهد.

ساخت قسمت دوم اين انيميشن محبوب از سختي‌هاي خاص خود برخوردار بود. به گفته جرمي تالبوت مشاور شخصيت‌پردازي پروژه، مخاطب كوچكترين تغيير در هر شخصيت را به خوبي تشخيص مي‌دهد و سريع به آن واكنش نشان مي‌دهد از اين رو بايد تمامي جزئيات به دقت رعايت و بازخلق مي‌شدند.

اما در ميان تمامي اين مشكلات، شخصيت جديد و جذاب اين انيميشن جديد،‌هنك اختاپوس يكي از كليدي‌ترين عواملي بود كه سازندگان اين انيميشن را وادار كرد تا در قلمرو جديدي قدم بگذارند و با چالش‌هاي بسيار دست و پنجه نرم كنند. هنك اختاپوسي بد‌اخم با رنگي متغيير است كه ساخت آن با فناوري‌هاي سال 2003 امكان‌پذير نبود.

در يكي از صحنه‌ها، هنك دزدكي از جلوي تابلوي نقاشي كه خود را در آن استتار كرده بيرون مي‌آيد، در طول اتاق مي‌خزد، سفيد شده و با رنگ ديوار يكي مي‌شود، و سپس راهي آشپزخانه مي‌شود تا خود را به كيسه زباله برساند. ساخت اين صحنه كه شايد كمتر از چند دقيقه باشد، دو سال طول كشيد. زيرا انيماتورها بايد رواني و وزن هريك از پاهاي اختاپوس را طبيعي جلوه مي‌دادند. توجه بيش از اندازه به اين نوع جزئيات است كه تصويري را باورپذير مي‌سازد.

تالوبت مي‌گويد پس از اكران مي‌توانيد تمامي حركات پر پيچ و تاب و طاقت‌فرسايي را كه براي طبيعي جلوه دادن آن سختي‌هاي فراواني تحمل شده‌است را ببينيد. اكران در جستجوي دوري از 16 ژوئن در استراليا، 17 ژوئن در آمريكا و 18 ژوئن در بريتانيا آغاز مي‌شود.

کد خبر 336643

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha