شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۶:۵۶
۰ نفر

همشهری دو - فاطمه محمدصالحی: جمع زیادی از مردم، ماه رمضان که می‌آید فکر می‌کنند فعلا باید برای برگزاری مراسم ازدواج‌شان دست‌نگه‌دارند.

پیوندی مبـارک در ‌ماه مبـارک

 اغلب اين افراد فكر مي‌كنند كه در اين ماه همه امور زندگي به غير از روزه، دعا و... بايد تعطيل شود. اما نگاهي به زندگي بزرگان دين نشان مي‌دهد كه اين تصور، درست و دقيق نيست؛ مثلا امام‌خميني‌(ره) از كساني بودند كه زندگي مشترك‌شان را در ماه مبارك رمضان شروع كردند. همراه ما باشيد تا سبك ازدواج رمضاني را مرور كنيم و سنت‌هاي غلطي را كه مي‌شود به كمك اين‌ماه مبارك به آنها پشت‌پا زد بشناسيم تا هم سهمي در نشاط رمضاني جامعه و هم شروع پاك و مقدس زندگي داشته باشيم.

  • شما مدافع داريد

در روزهاي دلگير آخرالزمان مومن‌ها تنها مي‌شوند. دينداري سخت مي‌شود و گاهي بايد براي قانون‌هاي ساده و روشن هم دليل داشته باشيد تا باورتان كنند. گاهي به خاطر باورهاي خوبتان تنها مي‌مانيد يا حتي مورد تمسخر قرار‌مي‌گيريد. اگر به فكر برگزاري مراسم ازدواج باشيد، بيشتر از هميشه اين مثال‌ها برايتان روشن مي‌شود. عروس و دامادي كه بخواهند جشن ازدواج بدون گناه داشته باشند گاهي به خاطر اينكه مدافع كم دارند بالاخره تسليم مي‌شوند و به اسراف، موسيقي حرام و... تن مي‌دهند. روح حاكم بر ‌ماه رمضان در دل اغلب آدم‌ها فضاي رقيقي ايجاد مي‌كند و افراد به‌خاطر انس بيشتر با خدا، حرف حق شما را هم راحت‌تر قبول مي‌كنند. اين هنر شماست كه بتوانيد اهل افراط و تفريط نباشيد و همه حلال‌ها را به خوبي بشناسيد تا پيشنهاد‌هاي جايگزين جذابي براي عادات اشتباه داشته باشيد. ابتدا آسيب‌هايي كه ممكن است در جشن ازدواج‌تان به‌وجود بيايد را بشناسيد و تا اين‌ماه تمام نشده براي حل آنها از فرصت استفاده كنيد. كمك دومي كه اين حامي به شما مي‌كند، وضع جسماني مهمان‌هاي شماست. وقتي جشن‌تان در حال برگزاري است اما حداقل يك ساعت از آن قبل از اذان مغرب است، خيلي بهتر مي‌توانيد از روزه‌داري مهمان‌ها كمك بگيريد و خاطره جديدي از عروسي‌هايي رقم بزنيد كه در آن رقص، اختلاط محرم و نامحرم و... نيست. مطمئن باشيد روزه‌داري مهمان‌ها خودش كمك‌كار شماست تا نشاط مجلس‌تان به راه باشد اما ميل به گناه نه!

  • خريدهاي به ياد ماندني

اسراف‌هايي كه در طول سال و زمان خريدهاي ازدواج پيش مي‌آيد، از دست‌انداز‌هاي فرهنگي و موانع‌ ازدواج است. متأسفانه هنوز فرهنگ جشن ازدواج در‌ ماه رمضان در كشورمان جانيفتاده و البته همين فرصتي است كه زوج‌هاي‌ رمضاني در جريان خريد عروسي و هزينه‌ها از تخفيف‌هاي خوبي بهره‌مند شوند و خريد‌هاي به‌صرفه‌تري را تجربه كنند. از نخستين مرحله دعوت مهمانان كه با كارت دعوت است شروع كنيم. مي‌توانيد در‌ ماه رمضان كمتر در صف انتظار چاپخانه و... باشيد. خلاقيت رمضاني‌تان هم مي‌تواند گل كند و مثلا براي به ياد ماندني‌شدن كارت ازدواجتان، از طرح‌هاي فرهنگي استفاده كنيد. مي‌توانيد متن كارت دعوت‌تان را روي سي‌دي چاپ كنيد و داخل سي‌دي، محتواي جالب فرهنگي را جاي دهيد؛ مثلا تندخواني قرآن كه هر جزء در نيم ساعت خوانده مي‌شود، داستان‌هاي صوتي، برنامه‌هاي كاربردي فرهنگي و خيلي چيزهاي ديگر. آرايشگاه‌ها هم در اين‌ماه خلوت‌تر است و رسيدگي بدون عجله به‌كار شما، قيمت كمتر اما كيفيت بهتري را برايتان به ارمغان مي‌آورد. احتمالا به فكر لباس مراسم هم هستيد. اينجا هم به خاطر آرامش فروشنده‌ها و روزه‌دار بودن آنها، دقت بيشتري پيدا مي‌كنيد. حتي خانم‌ها در ترافيك طرفداران يك لباس، مجبور نمي‌شوند از اجاره لباس مورد علاقه‌شان منصرف شوند. سالن‌هاي پذيرايي هم به شما به چشم يك مروج فرهنگ ازدواج رمضاني نگاه مي‌كنند كه ممكن است بتوانيد اوضاع رمضان سال‌هاي بعد آنها را هم پررونق كنيد. روزهاي خوب ماه رمضان مثل تولد امام حسن مجتبي(ع) براي برگزاري جشن ازدواجتان يكي از بهترين انتخاب‌هاست.

  • پذيرايي پرسود

در فرهنگ اسلام كه به شادي و دور هم بودن بها مي‌دهد، وليمه و پذيرايي عروسي ثواب دارد. اين روزها هم خرج پذيرايي‌ها بالاست. اگر جشن ازدواجتان در‌ماه رمضان برگزار شود، پذيرايي شما از مهمان‌ها در حقيقت افطاري هم حساب مي‌شود؛ يعني يك معامله دو سر سود. يك شام و يك افطاري ساده مي‌تواند در كنار خاطره جديد مهمان‌هايي كه تا به حال در جشن ازدواج رمضاني شركت نكرده‌اند به‌يادماندني شود. فكرش را بكنيد؛ خيلي از زوج‌ها فقط با خيال خاطره‌انگيز شدن مراسمشان است كه به اسراف و چند مدل‌بودن غذا راضي مي‌شوند اما شما با كمك اين‌ماه مبارك، بدون اسراف، هم براي خودتان و هم براي فاميل و دوستان‌تان خاطره‌انگيز خواهيد شد. مي‌توانيد راه ديگري را هم در جشن رمضاني زندگي‌تان تجربه كنيد. پذيرايي معنوي بخش ديگري از ابتكار زوج‌هاي خوش‌فكر است. با نيت ترويج سنت‌هاي خوب، در مراسم اعلام كنيد كه به نيابت از مهمانان، هزينه‌هاي اضافي پذيرايي صرف افطاري يك محله بي‌بضاعت خواهدشد. اگر هم توانايي مالي كمي داريد اما عزت نفس‌تان بالاست و شجاعت انجام كارهاي كمياب اما خوب را داريد از اين پذيرايي‌هاي فرهنگي استفاده كنيد: 1- مي‌توانيد تعداد زيادي چادر نماز سفيد و تميز را از اطرافيان جمع‌آوري كنيد و با شست‌وشو و معطر كردن آنها، آماده برگزاري نماز اول وقت در مراسم‌تان شويد. 2- بعضي زوج‌ها حتي تجربه خواندن نماز جماعت سريع را حين مراسم عروسي دارند. 3- پخش نواي شاد و معنوي، يك سوره كوچك از قرآن و... هم در نزديكي‌هاي اذان مغرب برايتان تجربه جذابي خواهد شد.

  • يك شب هزار شب مي‌شه

مي‌گوييم اسراف است، مي‌گويند يك شب است! مي‌گوييم اين موسيقي اشكال دارد، مي‌گويند فقط يك شب است! مي‌گوييم حجاب تعطيلي ندارد، مي‌گويند يك شب است! و... . يك جمله عاميانه و معروف وجود دارد كه اغلب در شب‌هاي عروسي روي زبان‌ها تكرار مي‌شود: «يه شب كه هزار شب نمي‌شه». اين جمله كه رفع نتايج دلخراش مادي و معنوي‌اش شايد تا سال‌ها بعد هم ممكن نباشد را به‌خاطر داشته باشيد. چرا اين جمله اشتباه است، درحالي‌كه زمان مي‌گذرد و شما هيچ وقت ديگر مرتكب اين نوع كارهاي گناه شب ازدواج نمي‌شويد؟ رازش در رسم عاشقي است. اگر همسري مثلا متوجه بي‌وفايي چندساعته همسرش شود، آيا به‌راحتي خود را قانع مي‌كند كه يك‌بار بود، چند ساعت بود و...! آيا پزشكي كه به خاطر دير رسيدن پول شما، فقط نيم ساعت به‌كار شخصي‌اش برسد و اتفاقا بيمار شما به شرايط حادتري دچار شود، قابل بخشش است؟ آيا جمله ناحقي كه فقط براي چند ثانيه درباره شما گفته شود اثرش از بين رفتني است؟ و... . اين جواب‌هاي روشن، قانون عادي بين ما انسان‌هاست. به‌نظرتان خدايي كه همه‌‌چيز ما ازآن اوست و با مهرباني، سخاوت و ستارالعيوبي هميشه ناظر ماست، چه نوع وفاداري‌اي را انتظار دارد؟ دليل ديگر بر ادامه‌دار بودن يك شب و هزار شب شدن آن، پايه و بناي فرهنگي‌اي است كه مي‌گذاريد. فرض كنيد به جواب يك درخواست نادرست بله بگوييد. با اين حساب ديگران هم در دفعات بعدي، شما را اهل انجام آن توقعات مي‌دانند و جواب رد شما آنها را دلخور مي‌كند. همسري كه در شب عروسي با اسراف همسرش موافقت كند، بعدها هم نمي‌تواند توقعات بيجاي او را كنترل كند. ‌ماه رمضان از آن زمان‌هايي است كه شروع اصلاح رفتارها را آسان مي‌كند و شما مي‌توانيد با همسرتان در برنامه‌ريزي منطقي همدل شويد.

کد خبر 336621

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha