همشهری آنلاین: یک بررسی جدید نشان می‌دهد که خوردن برخی از انواع چربی‌ها نه تنها باعث افزایش وزن نمی‌شود، بلکه ممکن است به کاهش وزن هم کمک کند.

olive oil

به نوشته لایوساینس در این بررسی افرادی که یک رژیم غذایی مدیترانه‌ای پرچربی سرشار از روغن زیتون یا مغزهای خوراکی مصرف کرده بودند، نسبت به افرادی که فقط دستور کم کردن مصرف چربی به آنان داده شده بود، بیشتر وزن کم کردند و دور کمرشان بیشتر کاهش یافت.

 دکتر رامون استروک پزشک متخصص داخلی دانشگاه بارسلونا در اسپانیا و همکارانش داده‌های مربوط به ۷۵۰۰ نفر فرد سالمند را که در یک بررسی پنج ساله درباره اثرات رژیم غذایی بر قلب شرکت کرده بودند، ارزیابی کردند.  اکثریت این افراد چاق بودند یا اضافه وزن داشتند و همه آنان یا دچار دیابت نوع بودند یا دست کم سه عامل خطرساز برای بیماری قلیی داشتند.

این افراد در سه گروه رژیم غذایی قرار گرفته بودند: گروهی که رژیم غذایی مدیترانه‌ای به همراه ۴ قاشق غذاخوری روعن زیتون فرابکر در روز می‌خوردند، گروهی که رژیم غذایی مدیترانه‌ای با دست کم سه وعده مغزهای خوراکی در هفته مصرف می‌کردند و بالاخره گروه شاهد که توصیه کلی به کاهش مصرف چربی غذایی به آنان شده بود.

پس از پنج سال افراد در گروه روغن زیتون در مقایسه با گروه شاهد به مقدار اندک اما قابل‌توجهی (حدود نیم کیلوگرم)، بیشتر وزن کم کرده بودند.

افراد در گروه‌ مغزهای خوراکی هم نسبت به گروه شاهد به مقدار کمی بیشتر وزن کم کرده بودند، اما این تفاوت از لحاظ آماری قابل‌توجه نبود یا به عبارت دیگر ممکن است به طور شانسی رخ داده باشد.

دور کمر در هر دو گروه روغن زیتون و مغزهای خوراکی هم در مقایسه با گروه شاهد کمی کاهش یافته بود.

به گفته استروک، یافته کلیدی این است که هیچکدام از این دو رژیم غذایی با وچود داشتن چربی بالا باعث افزایش وزن یا دور کمر نمی‌شوند.

این پژوهشگران می‌گویند گرچه به مشارکت‌کنندگان در گروه‌های روغن‌زیتون و مغزهای خوراکی آموزش داده نشده بود تا دریافت کالری روزانه‌شان را کاهش دهند، افراد در هر دو گروه درنهایت به‌طور میانگین نسبت پیش از شروع این بررسی روزانه کالری کمتری دریافت کرده بودند که ممکن است به اثرات سیرکننده چربی‌ها مربوط باشد.

رژیم غذایی مدیترانه‌ای که غنی از چربی‌های سالم و پروتئین‌های گیاهی است در بررسی‌های پیشین با تاثیرات سلامتبخش گسترده‌ای مرتبط شده است، ازجمله کاهش خطر بیماری قلبی و دیابت نوع ۲- که هردویشان با چاقی هم مرتبط هستند.

هم روغن‌زیتون و هم مغزهای خوراکی حاوی مقادیر نسبتاً بالایی از چربی هستند، اما چربی موجود در آن‌ها عمدتاً از نوع «تک‌اشباع‌نشده» است که تصور می‌رود سالم‌تر از چربی اشباع‌شده موجود در غذاهای حیوانی مانند گوشت و پنیر باشد.

کد خبر 336485

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =