مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۵:۲۱
۰ نفر

سید محمد فخار: با گذشت ۱۱روز از برقراری سامانه یکپارچه معاینه فنی هنوز عدم‌هماهنگی‌ میان بخش‌های مربوطه نگذاشته تا این سامانه مفید برای سلامت حمل‌ونقل کشور اجرایی شود.

طبق اعلام رسمي پليس راهور كشور، از 8خرداد اين سامانه ميان پليس و دولت به اشتراك گذاشته شده است.

تأخير 11روزه اجراي قانون اتصال بانك اطلاعات پليس راهور و دولت در شرايطي رخ داده كه پيش از اين نيز برقراري سامانه يكپارچه معاينه فني(سيمفا) با 495روز تأخير عملي شده بود. نخستين وعده افتتاح سيمفا مربوط به 29دي 93بود اما بيش از 16‌ماه تا نخستين اتصال سامانه با بانك پليس تأخير پيش آمد.

  • هنوز دستور صادر نشده

سرهنگ حسن عابدي جانشين پليس راهور تهران بزرگ در گفت‌وگو با همشهري تصريح مي‌كند: اتصالي كه سردار مهري فرمانده راهور ناجا شنبه 8خرداد اعلام كرده است، برقرار شده و پليس به اطلاعات معاينه فني خودروهاي پايتخت دست پيدا كرده است اما هنوز آناليزي براي اعمال قانون انجام نشده و هنوز دستوري در اين رابطه صادر نشده است. به گفته وي، هنوز امكان آن فراهم نشده كه پليس راهور تهران بتواند تمام خودروهايي كه فاقد معاينه فني هستند را اعمال قانون كند. سرهنگ عابدي با تأييد اين نكته كه پيش از اين با خودروهاي فاقد معاينه فني برخورد صورت مي‌گرفته، گفت: اعمال قانون توسط همكاران ما در شهر پيش از اين صورت مي‌گرفته و هم‌اكنون نيز اين رويه ادامه دارد و خودروهاي فاقد معاينه فني جريمه مي‌شوند اما هنوز برخورد مكانيزه با خودروهاي متخلف در موضوع معاينه فني صورت نگرفته است.

  • حفاظت اطلاعات، سد راه سيمفا

در جريان راه‌اندازي سيمفا مشكلاتي در زمينه ميزان دسترسي سيستم‌ به اطلاعات پليس راهور وجود دارد. سعيد متصدي معاون محيط‌زيست انساني سازمان حفاظت محيط‌زيست در اين‌باره گفت: با توجه به مكاتبات رياست سازمان حفاظت محيط‌زيست با رئيس‌جمهور و وزير كشور اميدواريم اين معضل به سرعت حل شده و يكپارچگي معاينه فني عملياتي شود.

به گفته متصدي، تأخير چند ماهه راه‌اندازي سيمفا به‌دليل برخي ناهماهنگي‌ها در شرايطي است كه يكي از معضلات در اين زمينه اتصال اطلاعات راهنمايي رانندگي به اين سيستم است كه هنوز مرتفع نشده است. وي با بيان اينكه پليس بحث‌هاي مربوط به حفاظت اطلاعات محرمانه را مطرح كرده‌ است، اظهار كرد: در سيستم راهنمايي رانندگي مشخصاتي از خودرو و صاحب آن ازجمله نشاني شخصي وجود دارد و اينكه اين سيستم بايد تا چه سطحي از اطلاعات راهنمايي‌ رانندگي را در اختيار داشته باشد و چگونه برخي اطلاعات به‌صورت آفلاين يا آنلاين در اختيار سيستم معاينه فني قرار داده شود، ازجمله اين مشكلات هستند. اين مشكل از دي‌ماه سال گذشته تاكنون ادامه داشته اما متصدي ابزار اميدواري مي‌كند: «طي پيگيري‌هاي معاونت انساني سازمان حفاظت محيط‌زيست و مكاتبات صورت گرفته از سوي رياست اين سازمان با رياست‌جمهوري و وزارت كشور و همچنين دستور رياست‌جمهوري، خوشبختانه خبرهاي خوشي در راه است و اميدواريم به سرعت مشكلات حل شده و يكپارچگي معاينه فني عملياتي شود.»

  • لزوم برخورد دائم

مأموران نيروي انتظامي با برقراري سيمفا بايد بتوانند معاينه فني را به لحظه و با استفاده از امكانات مكانيزه رصد كنند و خودروها چنان در شهرها و جاده‌ها زيرنظر باشند كه از اين مهم تخلف نكنند. كاهش چشمگير تصادفات جاده‌اي و شهري، كاهش آلودگي هوا و كاهش مصرف سوخت از آثار معاينه فني مستمر خودروهاست اما هنوز ميليون‌ها خودرو از اين مهم سربازمي‌زنند و جريمه متناوب پليس نتوانسته آنها را به اين قانون مجاب كند. پليس راهور تنها در مقاطع خاص نظير شرايط بحراني شدن آلودگي هوا طرح تشديد برخورد با خودروهاي فاقد معاينه فني را اجرا مي‌كند در شرايطي كه اين تخلف به وضوح و با نظارت ظاهري روي برچسب خودروها قابل تشخيص است.

کد خبر 336210

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha