مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۶
۰ نفر

سید محمد فخار: به‌زودی تحول بزرگی در عرصه معاینه فنی خودروها رخ خواهد داد.

معاینه فنی

 افزايش كيفيت معاينه فني در سراسر كشور، نظارت آنلاين پليس بر برگه معاينه فني خودروها و طرح كاهش ازجمله رخداد‌هايي است كه طي سال‌جاري در كشور و تهران به اجرا در مي‌آيند و اساس اين اتفاقات، استقرار سيمفا(سامانه يكپارچه معاينه فني) است.

  • تعامل با دولت در سامانه

با توجه به هماهنگي خوبي كه ميان شهرداري تهران و وزارت كشور درخصوص يكدست شدن سيستم معاينه فني صورت گرفته، سيمفا همزمان با شهرهاي بزرگ كشور در تهران شكل گرفته است. سيدجعفر تشكري هاشمي، معاون حمل‌ونقل و ترافيك شهردار تهران در اين‌باره به همشهري مي‌گويد: اين سيستم به سرعت مراحل تكامل خود را طي مي‌كند تا با راه‌اندازي آن اطلاعات فني تمام خودروهاي كشور در يك بانك ثبت شود و معضل معاينه فني‌هاي صوري و غيرمعتبر به راحتي قابل تشخيص باشد.

آنگونه كه معاون شهردار اعلام كرده، با استناد به اين بانك، پليس راهنمايي و رانندگي در معابر شهري و جاده‌ها مي‌تواند وضعيت معاينه فني هر خودرو را كنترل كند و هماهنگي خوبي هم با اين نهاد صورت گرفته و پيش‌بيني مي‌شود كه در آينده نزديك اين سيستم به‌عنوان يك مرجع در اختيار نهادهاي نظارتي قرار گيرد. با استقرار سيمفا به‌نظر مي‌رسد كه ديگر نيازي به حضور پليس در خيابان‌ها نباشد و با يك مقايسه فوري در بانك اطلاعات پليس و بانك معاينه فني بتوان داشتن يا نداشتن برگه معاينه فني را به‌صورت مكانيزه بررسي كرد تا متخلفان شناسايي شوند و اعمال قانون صورت گيرد. به علاوه حتي اگر خودروهاي در حال حركت هم قرار باشد كنترل شوند بدين صورت قابل شناسايي هستند.

  • حالا نوبت مجلس است

در پي اتصال شهرداري، دولت و پليس راهور به سامانه يكپارچه معاينه فني، نوبت به مجلس رسيده تا با تغيير قانون به كمك اجراي معاينه فني در كشور بيايد. اسفند89 مجلس هشتم طي مصوبه‌اي معافيت معاينه فني خودروهاي نو را از 2سال به 5سال افزايش داد تا اعتراض جمله نهادهاي محيط‌زيستي و شهري را بر انگيزد. اين تصميم در شرايطي به قانون تبديل شد كه خودروساز هم يك خودرو را بيش از يك‌سال گارانتي نمي‌كند و پس از آن نظارت دوره‌اي را براي يك خودروي نو نياز مي‌داند. اكنون نوبت نمايندگان مجلس دهم است كه اين قانون غلط را اصلاح كنند.

تشكري هاشمي در اين‌باره مي‌گويد: اميدواريم نمايندگان مجلس جديد از موقعيت ايجاد شده فعلي بهره ببرند و در زمينه اصلاح قانون معافيت 5ساله معاينه فني براي خودروهاي نو اقدام كنند تا اين نقص هم در چارچوب ايمني خودروها و كاهش آلودگي هوا رفع شود. وي خاطرنشان كرد: با توجه به جلسات برگزار شده با وزارت كشور، شرايط براي اجراي طرح كاهش بسيار هموار شده و پس از استقرار سيمفا، طرح كاهش به‌عنوان يك طرح شدني، معقول و علمي به جاي طرح زوج و فرد در تهران اجرايي شود.

  • سيمفا مقدمه طرح كاهش است

«اتصال مراكز معاينه فني خودرو به سامانه سيمفا نقطه شروع قدم‌هاي بزرگ بعدي است.» اين جمله‌اي بود كه هوشنگ خندان‌دل، معاون عمران و توسعه شهري وزير كشور اعلام كرد. وي در اين‌باره اظهار كرد: اتصال مراكز معاينه فني خودرو به سامانه سيمفا نقطه كليدي اجراي طرح كاهش در تهران است كه تأثير زيادي در كنترل آلودگي هوا در سال‌جاري دارد.

وي، تجهيز مراكز معاينه فني خودرو به دوربين‌هاي پلاك‌خوان و تجهيز اين مراكز به امكانات سخت‌افزاري لازم و ارائه آموزش‌هاي تخصصي و اعمال استانداردهاي لازم را ساير اقداماتي برشمرد كه بايد در آينده به آنها توجه شود.

خندان‌دل افزود: بايد تاريخي را براي پايان دوره تست معاينه فني خودرو مشخص كرد و تمركز لازم را در تهران به‌دليل دسترسي آسان دست اندركاران طرح به مراكز معاينه فني اين شهر براي بررسي‌هاي تخصصي و همچنين حجم بالاي كار در اين شهر داشته باشيم. وي در ادامه تأكيد كرد: با اتصال مراكز معاينه فني خودرو به سامانه سيمفا از اين پس بايد تمامي اقدامات و توجه‌ها را روي كيفيت كار متمركز كنيم.

کد خبر 337732

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha