دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۴
۰ نفر

بررسی قیمت خرده‌فروشی اقلام خوراکی و کالاهای اساسی از تثبیت قیمت برخی اقلام و افزایش نرخ برخی دیگر در آغاز‌ ماه مبارک رمضان امسال حکایت دارد.

نرخ گذاری

بررسي نرخ اقلام مختلف در بازار مواد غذايي و كالاهاي اساسي پرمصرف مورد نياز ‌ماه رمضان نشان مي‌دهد كه گرچه قيمت بيشتر كالاهاي اساسي مانند مواد پروتئيني(گوشت قرمز، مرغ و تخم مرغ)، حبوبات و خواربار (برنج، روغن نباتي، قندوشكر و چاي) به‌دليل عرضه كافي نسبت به روزها و هفته‌هاي قبل ثابت بوده يا افزايش جزئي داشته است اما قيمت برخي اقلام پرمصرف اين‌ماه مانند خرما با افزايش 2هزار توماني در هر كيلوگرم مواجه شده و اكنون نرخ هر كيلوگرم خرماي بسته‌بندي شده در بازار از 7هزار و 500تا 8هزار و 500تومان در نوسان است.

سودجويي برخي افراد و نوسان قيمت و كيفيت اين اقلام پرمصرف موجب شده است تا مسئولان از اجراي طرح‌هاي ويژه نظارتي براي پايش قيمت و كيفيت برخي كالاها يا تعيين و ابلاغ نرخ برخي كالاهاي پرمصرف مانند زولبيا، باميه و حليم توسط تشكل‌هاي صنفي ذيربط خبر دهند.گرچه قيمت عمده‌فروشي برنج ايراني درجه يك 8تا 10هزار تومان است اما اين محصول در خرده‌فروشي‌هاي سطح شهر به نرخ 12تا 16هزار تومان بنا بر نوع و كيفيت آن عرضه مي‌شود؛ به‌نحوي كه برنج هاشمي درجه يك در خرده‌فروشي‌ها تا كيلويي 16هزار تومان نيز فروخته مي‌شود.

در بازار خرده‌فروشي مواد پروتئيني نيز قيمت هر كيلوگرم گوشت گوساله فيله پاك كرده 47هزار، گوشت گوسفندي راسته با استخوان 31هزار، ران پاك كرده با استخوان 35هزار، ماهيچه 39هزار، گوشت استيكي 45هزار، شقه با گردن 33هزار و گوشت چرخ كرده 35هزار تومان است. همچنين نرخ هر كيلوگرم مرغ تازه 6هزار و 500، سينه 7هزار و 800 و ران 7هزار و 300تومان است كه نسبت به يك‌ماه قبل افزايش نسبي داشته است. قيمت هر عدد تخم مرغ نيز 350تا 400 تومان و هر شانه 30تايي بين 10هزار تا 11هزار تومان است.

  • نرخ‌گذاري اقلام پرمصرف

براساس تصميم كميسيون نظارت و قيمت‌گذاري اصناف استان تهران براي تعيين قيمت زولبيا و باميه در‌ ماه مبارك رمضان امسال، واحد‌هاي درجه يك بايد هر كيلوگرم زولبيا و باميه را به نرخ 11هزار تومان و واحد‌هاي درجه 2 با قيمت 10هزار و 500تومان به متقاضيان عرضه كنند.

حسين محمدي، رئيس اتحاديه كباب، حليم و غذاهاي سنتي تهران نيز از افزايش 5درصدي قيمت حليم و‌ آش در‌ ماه مبارك رمضان امسال خبر داد و اعلام كرد، قيمت هر كيلوگرم حليم معجون با مخلفات كامل 12هزار، حليم ساده بدون مخلفات 11هزار، ‌آش شله‌ قلمكار با مخلفات 12هزار، آش رشته با مخلفات 10هزار و‌آش رشته بدون مخلفات 9هزار و 500و هر پرس‌ آش شله‌قلمكار و حليم 7هزار و هر پرس آش رشته 6هزار و 500تومان تعيين شده است.

  • عرضه كافي گوشت مرغ

رئيس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتي نيز از تدارك لازم براي تأمين و عرضه كافي گوشت مرغ در‌ماه رمضان خبرداد و اعلام كرد، توليد به اندازه كافي بوده، كمبودي در اين زمينه نداريم و به‌طور كلي بازار آرام است. محمد يوسفي افزود: اكنون قيمت هر كيلوگرم مرغ زنده 4هزار، مرغ كشتار شده در مراكز عمده‌فروشي 5هزار و 700تا 5هزارو 800 و نرخ مرغ در غرفه‌هاي سطح شهر و ميادين ميوه و تره‌بار 6هزار و 180تا 6هزار و 190تومان است اما قيمت خرده‌فروشي مرغ در مغازه‌هاي سطح شهر از اين نرخ‌ها تبعيت نكرده و تابع عرضه و تقاضاست.

  • طرح نظارتي استاندارد

سازمان ملي استاندارد ايران در اطلاعيه‌اي از اجراي طرح ويژه رمضان براي كنترل بازار اقلام پرمصرف خبر داد و اعلام كرد، در اين طرح كه از ابتداي خرداد‌ماه آغاز شده و تا پايان‌ماه مبارك رمضان ادامه دارد، از كالاهاي پرمصرف مانند انواع فرآورده‌هاي لبني ازجمله شير، پنير و كشك، قندوشكر، آرد گندم و برنج، زعفران، خرما، روغن مورد مصرف در زولبيا و باميه در مراكز عرضه و فروش، بازرسي و نمونه‌برداري انجام مي‌شود و درصورت مشاهده كالاي بي‌كيفيت و يا فاقد علامت استاندارد، كالا توقيف و با توليدكنندگان و عرضه‌كنندگان آن برخوردقانوني مي‌شود.

کد خبر 336188

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha