همشهری آنلاین: مقامات سازمان جهانی بهداشت جمعه ۳ ژوئن (۱۴ خرداد) هشدار دادند هزاران نوزاد مبتلا به ویروس زیکا ممکن است دچار ناهنجاری‌های عصب‌شناختی شوند و کشورهایی که با شیوع این ویروس مواجه‌اند باید مراقب مشکلاتی فراتر از موارد به‌طور گسترده گزارش‌شده میکروسفالی باشند.

zika

این مشکلات عصب‌شناختی شامل گرفتگی عضلات، حملات تشنجی، تحریک‌پذیری، مشکلات تغذیه، اختلالات بینایی و شواهد ناهنجاری شدید مغزی است.

مقامات بهداشتی قبلاً به این نتیجه رسیده بودند که عفونت زیکا در زنان باردار علت ایجاد میکروسفالی در نوزادانشان است. این نقصان نادر هنگام تولد با سرهای به‌طور غیرمعمول کوچک و اختلالات بالقوه شدید رشدی همراه است. اکنون این کارشناسان اعتقاد دارند که مشکلات عصب‌شناختی بالقوه در نوزادان ممکن است بسیار گسترده‌تر باشد.

به گزارش رویترز این کارشناسان در یک سرمقاله منتشرشده در بولتن سازمان جهانی بهداشت نوشتند ۳۷ کشور و قلمرو در قاره آمریکا در حال حاضر با ویروس زیکا درگیر هستند که عمدتاً از طریق پشه‌ها و نیز از طریق آمیزش جنسی بدون حفاظ مردان آلوده منتقل می‌شود.

مقامات در برزیل، کشوری که تابه‌حال بیشترین شیوع بیماری را متحمل شده است، تأیید کرده‌اند که تصور می‌رود بیش از ۱۴۰۰ مورد میکروسفالی با زیکا مربوط باشد.

در این سرمقاله آمده است: «با وجود چنین چه گسترشی، ممکن است هزاران نوزاد دچار ناتوانی متوسط تا شدید عصب‌شناختی شوند»

این سرمقاله افزوده است: «شواهد موجود و داده‌های منتشرنشده که در اختیار سازمان جهانی بهداشت قرار گرفته است بیانگر طیف گسترده‌تر ناهنجاری‌های مادرزادی است که احتمالاً با کسب عفونت ویروس زیکا در داخل رحم مربوط هستند.»

این سازمان خواستار آن شده است که نظام‌های همیشگی مراقبت و تلاش‌های پژوهشی گسترش یابند تا جمعیت بزرگ‌تری - نه صرفاً کودکان دچار میکروسفالی- را شامل شوند.

کد خبر 335872

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha