همشهری آنلاین: نتایج پژوهشی که به تازگی درباره منابع انرژی پاک در جهان انجام گرفته نشان می‌دهد درسال ۲۰۱۵ منابع جدیدی از انرژی خورشیدی، بادی و آبی به جهان افزوده شده و تعداد این منابع رکوردی جدید را به ثبت رسانده‌است.

انرژی

براساس گزارش BBC، گزارش وضعيت جهاني انرژي‌هاي تجديد‌پذير نشان مي‌دهد در سال 2015 سرمايه‌گذاري در حوزه منابع انرژي پاك به بيش از دوبرابر سرمايه‌گذاري در زمينه نيروگاه‌هاي ذغال‌سنگ و گاز رسيده‌است.

براي اولين‌بار در طول سال‌هاي اخير اقتصاد‌هاي درحال شكوفايي بيش از كشورهاي ثروتمند در زمينه انرژي‌هاي تجديد‌پذير و سوخت‌هاي پاك سرمايه‌گذاري كرده‌اند. درحال حاضر بيش از هشت ميليون نفر در بخش انرژي‌هاي پاك مشغول به كارند.

براساس اين گزارش، براي سال‌هاي متوالي ميزان سرمايه‌گذاري در زمينه انرژي‌هاي تجديد‌پذير رو به افزايش گذاشت و در سال 2015 به اوج خود رسيد و ركوردي جديد ثبت شد. در اين سال بيش از 147 گيگاوات به ظرفيت برق پاك جهان افزوده شد، اين مقدار با ظرفيت توليد انرژي از تمامي منابع ممكن در آفريقا برابري مي‌كند.

چين،‌آمريكا، ژاپن، بريتانيا و هندوستان جزو كشورهايي هستند كه به توسعه انرژي پاك در جهان كمك زيادي كرده‌اند،‌حتي با وجود اينكه قيمت سوخت‌هاي فسيلي نيز با كاهشي قابل توجه مواجه شده‌است. به گفته نويسندگان اين گزارش، قيمت انرژي‌هاي تجديد‌پذير نيز كاهش يافته‌است.

به گفته كريستين لينز دبير اجرايي نهاد بين‌المللي REN21 كه تدوين اين گزارش را به عهده دارد، افزايش 147 گيگاواتي به ظرفيت انرژي پاك جهان به اين معني است كه اين منابع پاك از نظر قيمت با منابع فسيلي در رقابتند، اين منابع براي بسياري از كشورها در اولويت قرار دارند و تاسيسات و سرمايه بيشتري به آنها اختصاص پيدا مي‌كند و اين نشانه‌ مثبتي است.

ميزان سرمايه‌گذاري روي منابع پاك در سال 2015 به 286 ميليارد دلار رسيده‌است. چين يك سوم از سهم منابع تجديد‌پذير انرژي در جهان را به خود اختصاص داده‌است،‌اما نكته جالب اين است كه كشورهاي فقيرتر بيش از كشورهاي ثروتمند در اين حوزه سرمايه‌گذاري مي‌كنند،‌براي مثال با مقايسه ميزان سرمايه‌گذاري با توليد ناخالص ملي كشورها،‌كشورهاي كوچكي مانند موريتاني، هندوراس، اوروگوئه و جامائيكا بزرگترين سرمايه‌گذاران در اين حوزه به حساب مي‌آيند. به گفته لينز، اين نشان از كاهش قابل توجه هزينه‌ها دارد زيرا اقتصاد‌هاي نوپا نيز توانسته‌اند تمركز خود را روي اين منابع پاك قرار دهند.

باوجود كاهش 21 درصدي از سهم سرمايه‌گذاري كشورهاي اروپايي در حوزه انرژي‌هاي سبز، اين منابع درحال حاضر اصلي‌ترين منبع برق در اروپا به شمار مي‌روند و 44 درصد از ظرفيت برق اروپا را تامين مي‌كنند. 

نويسندگان اين گزارش مي‌گويند اگرچه توافقنامه اقليمي پاريس زماني به سرانجام رسيد كه اين گزارش گرد‌آوري شده‌بود،‌ اما اين حقيقت كه كشورها نسبت به افزايش دماي جهاني ديدگاهي جدي‌تر پيدا كرده‌اند را به خوبي مي‌توان در اين گزارش و در بخش سرمايه‌گذاري كشورها احساس كرد. تا اوايل سال 2016 نزديك به 173 كشور براي خود اهدافي به منظور توسعه منابع انرژي پاك تعريف كردند.

با اين‌همه در بخش‌هايي خاص از قبيل حمل و نقل و سيستم‌هاي گرمايشي و سرمايشي، هنوز نسبت به انرژي‌هاي پاك مقاومت‌هايي احساس مي‌شود. قيمت پايين نفت مانع شده تا اين بخش‌ها نيز انرژي‌هاي پاك را بپذيرند.

کد خبر 335680

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha