همشهری آنلاین: دستیار ویژه رئیس‌جمهوری در امور اقوام و اقلیت‌ها گفت : دکتر روحانی مبتکر جهان علیه خشونت، از اندیشمندان، متفکران و دلسوزان جامعه اسلامی توقع دارد برای مبارزه جهانی علیه خشونت و افراطی‌گری برای سازمان همکاری اسلامی راهکار ارایه دهند.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی یونسی

به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام والمسلمين علی یونسی در آیین پایانی هفتمین کنفراس مجمع جهانی اسلام در یزد، اظهار کرد: از جانب رئیس‌جمهوری مسئولیت دارم که همه اقلیت‌های قومی، مذهبی و دینی در ایران را به سوی وحدت و انسجام دعوت و از حقوق آنان دفاع و با هر گونه تبعیض تحقر و نابرابری مبارزه کنیم.

وی خطاب به حاضران که از 35 کشور جهان اسلام هستند، خاطرنشان کرد: این هدف در جهان اسلام بر عهده سازمان همکاری اسلامی نهاده شده و شما اندیشمندان و متفکران در صدد تدوین و ارایه راهکارهای عملی در این زمینه هستید.

یونسی با طرح پرسش دیگری مبنی بر اینکه دلایل انحراف از جامعه اسلامی چیست؟ اظهار کرد: امروز جامعه اسلامی گرفتار افراط، تفریط، خشونت، سنگدلی و آدم کشی و به ظاهر اسلام علیه اسلام و دین علیه دین شده است؛ در بیشتر جوامع اسلامی ناامنی، آدم‌کشی و جنگ داخلی است.

دستیار ویژه رئیس‌جمهوری در امور اقوام و اقلیت‌ها ادامه داد: در آسیب‌شناسی سه عامل دوری از قرآن، فطرت و عقلانیت و سه اصل اساسی تشکیل و تکوین جامعه و امت اسلامی عامل این انحراف است؛ هرگز با شمشیر، انفجار و آدم کشی به جامعه اسلامی باز نمی‌گردیم بلکه از اسلام دورتر می‌شویم.

يونسي با اشاره به قرآن مجید به عنوان تنها سند مشترک همه مسلمانان، مذاهب و فرق اسلامی، افزود: نخستین نکته اینکه قرآن در جاهای مختلف بر اصل تنوع، تکثر تاکید کرده است و بدون تنوع و تکثر، حیات بشری قابل تحقق و تعریف نیست.

یونسی اضافه کرد: قرآن تنوع مختلف قومی، مذهبی، نژادی و زبانی و هر گونه گوناگونی دیگر به عنوان فرصت و آیت الهی و نشانه توحید و خداپرستی عنوان کرده است از این رو باید این تنوع بشری را باید پاس بداریم و به عنوان آیات الهی از آن استقبال کنیم.

وی ادامه داد: در آیاتی به این حقیقت به صورت خاص توجه شده که اگر این اراده و مشیت الهی است باید رنگ‌ها، زبان‌ها و مذاهب مختلف داشته باشیم؛ خدا می‌توانست همه ما را همانند بیافریند اما این کار را نکرد، همیشه این تنوعات و اختلافات لازمه بشری است و خواهد بود.

دستیار ویژه رئیس‌جمهوری با بیان اینکه قرآن برای رفع نزاع‌های قومی و هر نوع نزاع و اختلاف ناشی از تنوع راهکار ارایه می‌دهد، تاکید کرد: قرآن نظریه تعارف را برای رفع دعواهای قومی، مذهبی و دینی ارایه کرده که پذیرش و به رسمیت شناختن انتقادات، تفاوت‌ها و اختلاف است.

وی با بیان اینکه در صورت پذیرش یکدیگر برای همدیگر حقوقی قائل می‌شویم، گفت : در این صورت دو نفر، قوم، مذهب و ملت که یکدیگر را قبول کردند به گفت‌وگو می‌نشینند و بر اساس حقوق متقابل برای نزاع‌هایی که دارند راهکار پیدا می‌کنند.

یونسی با طرح این پرسش که نحوه تعامل و همزیستی مسلمان‌ها باید چگونه باشد، اظهار کرد: در این خصوص از قرآن سه راهکار شامل مسلمان با مسلمان، مسلمان با کافر و مسلمان با مشرک استخراج کردم.

این مسئول با بیان اینکه نحوه تعامل، همزیستی و همکاری مسلمان‌ها با هم بر اساس اصل اخوت اسلامی است، افزود: برای راهکار بین مسلمان‌ها و اهل کتاب از جمله مسیحیان، کلیمیان، یهودیان، زرتشتیان و همه افرادی که به دین توحیدی با منشأ آسمانی اعتقاد دارند قرآن راه حل داده است.

دستیار ویژه رئیس‌جمهوری در امور اقوام و اقلیت‌ها با بیان اینکه نکته اساسی نحوه تعایش و همکاری با مشرکان است، گفت: طبق آیه قرآن اگر مشرکان اعلام پناهندگی به جامعه اسلامی کردند وظیفه داریم آنها را بپذیریم و سخن خدا را به آنها اعلام کنیم؛ وظیفه تامین امنیت و ارایه خدمات و رساندن سخن خدا به آنها را دارید.

یونسی خاطرنشان کرد: در برخورد با مشرکان و ملهدان ضددین تکلیف ما اصل بر قسط و عدالت با مشرکان است اگرچه او حق دارد که مسلمان نشود شما وظیفه دارید سخن خدا را بگویید.

یونسی گفت: این جامعه اسلامی و مدینه فاضله‌ای که پیامبر (ص) ایجاد کرد برای مسلمانان ایده‌آل و برای مخالفان و مشرکان قابل تحمل است یعنی آنها هم اگر بر خلاف نظم اسلامی عمل نکنند و در سایه حکومت اسلامی به زندگی شخصی خود در دین یا بی‌دینی خود زندگی کنند جامعه اسلامی وظیفه تامین امنیت آنان را دارد.

یونسی با بیان اینکه جهان اسلام باید برای جوانان و امروز خود الگو ارایه دهد، گفت: نمونه عینی برای انسجام جهان اسلام رجوع به اندیشه عرفانی و متعالی مولاناست.

به گفته دستیار ویژه رئیس جمهوری، مولانا با تمام وجود جهالت و نادانی را به عنوان درد بشر درک کرده و این درد ریشه تعصب، حماقت و خشونت است.

وی با بیان اینکه مولانا به همه جهان اسلام تعلق دارد، افزود: از بلخ برخاسته به زبان فارسی سروده و در ترکیه آرمیده است، عرب و ترک و ما ایرانیان به شخصیت وی افتخار می‌کنیم.

دستیار ویژه رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه امروز برای همه دنیا اثری بهتر از مثنوی مولانا برای معرفی اسلام نداریم، خاطرنشان کرد: مثنوی درد بشر را درک و راهکار پرهیز از تعصب را ارایه کرده است؛ تعصب‌های قومی، دینی، مذهبی ملی، هر گونه تعصب یعنی جنگ و خشونت، مولوی تعصب‌ها را کودکانه و ناشی از حماقت و جهالت می‌داند.

دستیار ویژه رئیس‌جمهوری گفت: ملت ایران رنگین کمانی از گونه‌های مختلف قومی، مذهبی و دینی ولی از یک انسجام کامل وحدت و امنیتی برخوردار است.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی از روزی که آغاز شده وحدت خود را در کثرت موجود دیده و امنیت خود را در جذب همه اینها تعریف کرده است؛ امروز اعلام می‌کنیم این سیاست موکد اسلام و جمهوری اسلامی است که همه ادیان، مذاهب و اقوام در ایران از حقوقی برخوردارند که کسی نمی‌تواند بر خلاف آن حقوق حرف بزند، همه در تحقق این امنیت سهیم هستند.

کد خبر 335075

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha