همشهری آنلاین: دکتر محقق داماد استاد حوزه و دانشگاه گفت: ریشه اتفاقات و جنایت‌ها در کج‌اندیشی‌های دینی و برداشت‌های غلط از ظواهر دین است و جای انکار نیست.

به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی محقق داماد در هفتمین اجلاس مجمع جهانی اسلام، افزود: جای انکار ندارد که بسیاری از روایات ما چه شیعه و چه سنی را اگر کسی درست نفهمد نتیجه‌ای جز جنایت نخواهد داشت.

وی اظهار کرد: قرآن دو روش را برای جلوگیری از کج‌اندیشی دینی و جهالت به نام خدا ارائه کرده که یکی تدبر در آیات و روایات و دیگری استنباط درک احادیث است.

محقق داماد گفت: اکنون اگر گوش دل به جهان اسلام بسپارید، صدای ناله بچه‌هایی را می‌شنوید که سر بریده می‌شوند و صدای ضجه مردانی را می‌شنوید که در آتش و اسید می‌سوزند و متاسفانه این کارها به نام خدا و برای رفتن به بهشت از سوی عده‌ای جاهل و نادان انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: وجود دست اجنبی و جنایتکار اسرائیل در این جنایات حتمی بوده و جای تردید ندارد اما باید ریشه‌های کج‌اندیشی و برداشت‌های غلط آنهایی را بررسی کنیم که بازیچه این کشورها می‌شوند.

محقق داماد افزود: عده‌ای با کج‌اندیشی و برداشت‌های غلط از تعالیم اسلامی به خود بمب بسته و خود و دیگران را می‌کشند، اینها به دلیلی برداشت‌های نادرست از آیات قرآنی دچار انحراف شده‌اند.

وی با اشاره به راه حل و روش قران برای جلوگیری از کج‌اندیشی دینی این افراد، گفت: امان از جاهلتی که همراه با تقدس و به نام خدا باشد و به خاطر مقابله با همین موضوع قرآن هم مسلمانان به ویژه علمای دینی را به فهم عقلانی، ژرف‌نگری و تدبر در قران توصیه می‌کند تا به جای توجه به ظاهر قرآن در آن تدبر کنند.

محقق داماد یادآور شد: در این کتاب الهی از افرادی که از وقت خود به خوبی استفاده نمی‌کنند به عنوان خسارت‌دیده شده یاد شده و افرادی را که به نام دین، خود و دیگران را شکنجه می‌دهند و می‌کشند به عنوان قوم اخسرین یا خسارت‌دیده بیشتر یاد می‌شود.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: از سوی دیکر قرآن، مربیان این جاهلان بدبخت را طاغوت نامیده یعنی همان علمای دینی که به نام دین عده‌ای را احمق و نادان کرده و دیگران را شست‌وشوی مغزی می‌دهند.

وی تصریح کرد: در کنار این مباحث قرآن تاکید کرده است كه نباید هر خبری را پذیرفته و پخش کرد و افرادی که اینگونه عمل می‌کنند مسلمانان بی‌شعور و کم‌شعور هستند.

محقق داماد تاکید کرد: باید اخبار نزد اهل آن استنباط شده و زیر ذره‌بین عقل قرار گیرد، نباید هر حدیثی را پذیرفت و پخش کرد.

کد خبر 335070

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha