عمید نمازیخواه: باز هم نوای خوش برگزاری نمایشگاه الکامپ به گوش رسید. این نمایشگاه همآن‌گونه که از نامش مشخص است در زمینه‌های الکترونیک، کامپیوتر و (تجارت الکترونیک!) در تهران برگزار می‌شود.

به نام نمایشگاه که دقت کنیم، بحث الکترونیک و کامپیوتر است که هر دو مقوله از ملزومات تجارت الکترونیک به حساب می‌آیند. ولی آیا کوچکترین پایه‌های تجارت الکترونیک در کشور ما ایجاد شده که چنین نمایشگاهی با شرح الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک برگزار می‌شود؟

ورود به بحث تجارت الکترونیک اسباب و وسائلی لازم دارد که هنوز در ایران هیچ‌یک از آن‌ها به شایستگی دیده نمی‌شود.

حتی قوانین مربوط به تجارت الکترونیک در ایران مدون و کامل نیست و آنقدر حجم تحقیق و تثبیت آن کم است که بهتر است بگوییم اصلاً وجود ندارد.

البته برگزاری نمایشگاه‌هایی با چنین عناوینی جذاب و مفید است، ولی‌ای کاش پس از برگزاری، هیأت‌های مسئول در این زمینه بتوانند دستاوردهای تئوری و عملی آن را در اختیار بگذارند تا ببینیم اثر مثبت آن بیشتر از سهم سرمایه‌گذاری است یا خیر.

در کشور ما که ضریب نفوذ رایانه‌ها کمی بیش از 22 درصد است، تا تجارت الکترونیک راه بسیار است و شاید بهتر باشد چنین هزینه‌هایی در امر تولید، اطلاع رسانی و مهیا کردن زیرساخت‌ها خرج شود.

البته چنین شیوه‌ای را در نمایشگاه‌های دیگری مانند تسما (تولید و ساماندهی محتوای الکترونیک) هم دیده‌ایم.

در تسما هم تمرکز ویژه‌ای مسئولین برگزاری بر بازی‌های رایانه‌ای داشتند و حتی به برگزیدگان جوایزی اهدا می‌شود ولی نکته اینجاست که ما چه سهمی در بازار بازی‌های رایانه‌ای دنیا و حتی بازار کشور خودمان ایران داریم که نمایشگاهش را برگزار می‌کنیم.

این حرف‌ها به معنای مخالفت با برگزاری نمایشگاه‌ها نیست و در سودمندی نسبی چنین حرکت‌هایی هم شکی نیست، ولی شاید راه‌های بهتر و مؤثرتری برای ایجاد تجارت الکترونیک هم در ایران موجود باشد.

تفاوت کاربران اروپایی و ایرانی

خبرگزاری مهر خبر جالبی مبنی بر اینکه 75 درصد از کاربران اروپایی تلفن همراه پیام‌های کوتاه تبلیغاتی دریافت می‌کنند را اعلام کرد که کمی برای ما عجیب بود.

زیرا در بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکا هم اکنون قوانینی وجود دارد که ارسال پیام تبلیغاتی از طریق پیامک را منع می‌کند و از شیوه‌های دیگری برای نیل به اهداف تبلیغاتیشان استفاده می‌کنند.

پس از خواندن شرح خبر دیدیم که در همان خط اول آمده است: نتایج بررسی‌های یک مؤسسه تحقیقاتی در 5کشور اتحادیه اروپا در ماه جولای نشان می‌دهد که 75 درصد از کاربران این کشورها در این ماه پیام‌های کوتاه تبلیغاتی را روی تلفن همراه خود دریافت کرده‌اند.

مسلماً 5 کشور اسپانیا، آلمان، فرانسه انگلیس و ایتالیا با کل اروپا متفاوت است، درصورتی که در تیتر خبر اروپا آمده و نه 5 کشور اروپایی.

اروپا یکی از بالاترین ضریب نفوذهای موبایل را در میان قاره‌ها دارد و قاعدتاً این 5 کشور نمی‌توانند کل سهم ضریب نفوذ را داشته باشند.

این شیوه تبلیغاتی هم از مسائل بحث برانگیز جوامع حتی کشورمان ایران است. بسیاری از کارشناسان حقوقی معتقدند به‌دلیل ایجاد مزاحمت و شکستن حریم خصوصی کاربران موبایل استفاده از این سامانه تبلیغاتی باید غیرقانونی اعلام شود.

کد خبر 33502

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز