همشهری آنلاین: هفدهمین جلسه کارگروه ملی مدیریت پسماند با محوریت بررسی برنامه مدیریت پسماندهای سه استان شمالی کشور و با حضور نمایندگان دستگاه‌های ذی‌ربط در محل سازمان حفاظت محیط زیست تشکیل شد.

میزان زباله استان‌های شمالی ۶-۵ برابر سرانه عادی زباله در کشور

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست (پام)، سعید متصدی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در این جلسه با اشاره به برخی بندهای تدوین شده در این برنامه، گفت: ایجاد شرایط بهتر برای زیستن تنها با مشارکت تمامی ذی‌نفعان و ذی‌مدخلان از جمله مردم مقدور خواهد بود.

وی اشاره‌ای هم به شرایط ویژه استان‌های شمالی همچون بالا بودن سطح آب زیرزمینی، حجم بالای گردشگران، شرایط اقلیمی و رطوبت هوا، میزان بالای پسماند تولیدی در این سه استان داشت و اظهار کرد: میزان پسماندی که در بازه زمانی حضور گردشگران توسط شهرداری این سه استان جمع‌آوری می‌شود حدود 6-5 برابر میزان عادی زباله است.

متصدی ادامه داد: جامعه توریسم و گردشگران باید نسبت به موضوع پسماند در این سه استان حساس شوند و در راستای مسئولیت اجتماعی خود در این زمینه کمک کنند.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست حمایت از تولید کمپوست، ساماندهی موضوع گردشگری در سه استان شمالی، جمع‌آوری پسماندهای پراکنده و رها شده در محیط‌های شهری و روستایی را از جمله اقدامات پیش‌بینی شده برای موضوع مدیریت پسماند در سه استان شمالی دانست.

  • مواد آلی 40 تا 60 درصد پسماند کشور را تشکیل می‌دهد

بنابر این گزارش، محمدجواد سروش مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست نیز با بیان این که تنها 3 درصد از کل پسماندهای استان‌های شمالی به صورت بهداشتی دفن و مابقی به صورت غیر بهداشتی دفن می‌شوند، گفت: شیرابه یکی از مهم‌ترین معضلات پسماند در استان‌های شمالی است که با توجه به بالا بودن سطح آب‌های زیرزمینی خطری جدی محسوب می‌شود.

وی ضمن تاکید بر اهمیت بازیافت مواد به منظور استفاده مجدد از مواد آلی موجود در زباله، اظهار کرد: 40 تا 60 درصد پسماند کشور را مواد آلی تشکیل می‌دهد و این در حالی است که 80 تا 90 درصد خاک کشور کمتر از 1 درصد مواد آلی دارد و در نتیجه حمایت از تولید کمپوست از زباله بسیار ارزشمند خواهد بود.

سروش ترویج الگوی صحیح مصرف در جامعه و به ویژه تلاش برای حفظ مواد پلاستیکی همچون کیسه‌های پلاستیکی از زندگی روزمره افراد را از دیگر برنامه‌های در دست اقدام برشمرد و ابراز امیدواری کرد: با اجرایی شدن برنامه‌های تدوینی در این حوزه، شاهد کاهش مشکلات ناشی از پسماند در کشور باشیم.

در ادامه ج
لسه حاضرین با ارائه پیشنهادات و نظرات خود در خصوص برنامه تدوینی، خواستار تدوین این برنامه به نحو قابل اجرا شدند.

تمرکز بیش‌تر بر موضوع آموزش و ارتقاء سطح آگاهی‌های عمومی مردم به منظور کاهش تولید زباله و تفکیک آن از مبداء، استفاده از ظرفیت صدا و سیما و فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی برای آموزش و فرهنگ‌سازی، ایجاد زیرساخت‌های لازم برای مدیریت پسماند در کشور، ایجاد ارتباط گسترده‌تر میان کارگروه ملی مدیریت پسماند و کارگروه‌های استانی، استفاده از ابزارهای تشویقی و تنبیهی در این زمینه، همراه‌سازی گروه‌های مرجع همچون هنرمندان و ورزشکاران برای آموزش و جذب مشارکت مردم، استفاده از ظرفیت سمن‌های فعال در این حوزه، حمایت از تولید انرژی و کمپوست از زباله از جمله پیشنهادات ارائه شده در این جلسه بود. 

کد خبر 334813

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha