سه‌شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۸
۰ نفر

همشهری دو - حمیدرضا ابراهیمی: پرورش ماهی شغلی است که اکثر قریب به اتفاق مردم با آن آشنایی دارند و حتی از نزدیک این شغل را دیده‌اند ولی تولید بچه‌ماهی کمتر دیده شده است.

تولید ماهی

افراسياب زماني، شغل پرورش بچه‌ماهي را از سال 91 شروع كرده است. در ايران، تخم‌‌ماهي را از 3كشور آمريكا، هلند و فرانسه وارد مي‌كنند. كشاورزها تخم‌ماهي را مي‌خوابانند تا تبديل به بچه‌ماهي ‌شود و منتظر مي‌مانند تا بچه‌ماهي‌ها 20يا 30گرم شوند. سپس آنها را به افرادي كه پرورش ماهي دارند مي‌فروشند.

افراسياب زماني، اهل فرادنبه، شهري در 5كيلومتري شهرستان بروجن، در استان چهارمحال و بختياري است. 45سال است كه در راه‌اندازي و اداره يك داروخانه نقش داشته و به آن مشغول است. اما 15سال پيش احساس كرد داروخانه‌داري، برايش شغل ثابت و بدون تحركي شده و اين شد كه يك مزرعه در سميرم اصفهان خريد. در سال اول يك چاه آب خريداري كرد و در سال دوم چون در زمينه سيب‌زميني مطالعه كرده بود، مشغول كاشت سيب‌زميني شد و همان سال اول(1382) كشاورز نمونه كشوري شد. مي‌گويد از همان ابتدا مي‌خواسته سيب ارگانيك توليد كند؛ سيبي كه كود شيميايي نخورده باشد و حتي‌الامكان سم هم نخورده باشد؛ «اگر سيب‌زميني‌هايي كه در حال حاضر در بازار موجود است، آناليز شود، متوجه خواهند شد كه اين سيب‌ها چقدر اوره دارد و اين اوره‌ها براي سلامتي ضرر دارد.» آقاي كشاورز نمونه، سال 83 هم در استان اصفهان كشاورز نمونه شد؛ هم در كيفيت و هم كميت. با برداشت 7تن و 800كيلو در هر جريب زمين؛ يعني 78تن در هكتار، سيب‌زميني برداشت كرد. زماني در طول سال 31كارگر دارد ولي در فصل برداشت 220كارگر. سال گذشته در 90هكتار زمين، سيب‌زميني كاشته و 6800 تن برداشت كرده است. او حالا، مزرعه توليد بچه‌ماهي دارد! مي‌گويد سال اول ضرر زيادي داده و تقريبا نصف بچه‌ماهي‌هايش تلف شدند ولي دلسرد نشد.اما اين بار با كمك پسرش موفق شده‌اند در طول 4سال تلفات ندهند. مي‌گويد كه سود حاصل از اين شغل، 20تا 30درصد است.

  • مقدمات توليد بچه‌ماهي چيست؟

زمين: براي تاسيس چنين مزرعه‌اي، يك زمين 4 الي 5 هكتاري مورد نياز است.

آب: توصيه‌اي كه بايد به علاقه‌مندان توليد بچه‌ماهي ارائه داد اين است كه محلي را انتخاب كنند كه از آب نسبتا خوبي برخوردار باشد؛ مكان‌هايي نزديك رودخانه يا چشمه؛ البته مي‌توان از چاه‌هاي پر آب كشاورزي هم استفاده كرد. درصورت نبود هركدام از اين موارد بايد چند چاه نزديك به هم كه آب كمي داشته باشند را انتخاب كرد. اگر آبي كه براي اين كار درنظر گرفته مي‌شود از چاه باشد، اين آب پر از گاز‌هاي مضر و خطرناك براي بچه‌ماهي‌هاست. براي همين بايد گاز آب تخليه شده تا تلفات كمتري داده شود. آقاي زماني، آب چاه را 20متر بالا برده و در آن ارتفاع يك آبشار تعبيه كرده است كه آب، پله‌پله تا استخر ريخته مي‌شود. در اين مسير 20متري علاوه بر اينكه گاز‌هاي آب از بين مي‌رود، اكسيژن به آب اضافه مي‌شود و اين اكسيژن به سرزنده بودن ماهي‌ها كمك شاياني مي‌كند.

استخر: در درجه اول بايد زمين را مسقف كرد و شكل استخر به زمين مورد نظر داد. در مرحله دوم، استخر را بايد جدول‌بندي كرد. جدول‌ها هم بايد باريك و كم‌عمق باشد. در هر يك از قسمت‌هاي جداول، يك نوع ماهي ريخته خواهد شد. بايد به نوبت در هر كانال تخم‌ماهي ريخت تا نوبت برداشت هر كانال جداگانه باشد و هميشه امكان رسيدگي و برداشت وجود داشته باشد. نكته‌اي كه نبايد فراموش كرد، اين است كه علاوه بر 3مورد فوق، بايد از جهادكشاورزي مجوز توليد بچه‌ماهي گرفته شود.

کد خبر 334781

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha