یکشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۵:۲۰
۰ نفر

همشهری دو - موژان اردانی: شاید در داستان زندگی همه ما خاطرات یا لحظه‌های بدی وجود داشته‌ باشد که با مرور آنها از حرکت بایستیم و چشم‌هایمان را به روی آینده‌ای که با دست‌های خودمان ساخته می‌شود ببندیم. ما این بار پای صحبت‌های کسی نشسته‌ایم که چاله‌های زندگی، او را از پای نینداخته بلکه به آنها مثل پله‌هایی برای رسیدن به موفقیت نگاه کرده‌است.

نوشتن روی آسمان!

 امين صبوري قسمتي از كودكي‌‌اش را پا به پاي پدرش كه به اعتياد مبتلا بوده گذرانده‌ است. او حتي بعضي شب‌ها سرپناهي براي خوابيدن نداشته اما هيچ‌كدام از اينها باعث نشده كه دست از كار بكشد. امروز او صاحب شركتي است كه در توليد بالن‌هاي تبليغاتي و سازه‌هاي بادي حرف‌هاي زيادي براي گفتن دارد.

  • خطاطي كه خودآموز بود!

من به‌دليل شرايط زندگي نتوانستم ادامه تحصيل بدهم. از ۱۶ سالگي شاگرد يك خطاط شدم. هر وقت مي‌خواستم از استاد چيزي ياد بگيرم او به بهانه‌اي سر من را گرم كاري ديگر مي‌كرد. من خيلي براي يادگيري سماجت مي‌كردم اما نشد. كار من فقط رنگ‌كردن ديوارهايي بود كه او روي آنها مي‌نوشت. دستمزد من براي هر مترمربع ۵۰ تومان بود. كمي بعد شاگردي را رها كردم تا اينكه يك روز يكي از همسايه‌ها كه شنيده بود من شاگرد خطاط بوده‌ام، پارچه‌اي آورد و سفارش خطاطي داد. هر چه گفتم از پسش برنمي‌آيم قبول نكرد. نوشتن آن پارچه ۸ ساعت تمام زمان برد؛ كاري كه بعدها مي‌توانستم ۱۰دقيقه‌اي تمامش كنم. يك كتاب آموزش خط داشتم كه آن را گذاشته ‌بودم پيش رويم و هر حرفي را كه در متن به چشم‌ام مي‌خورد با مداد روي پارچه نقاشي كردم و بعد با يك قلمو تمام اين حروف را رنگ زدم. نتيجه كار خوب از آب درآمد. ۵‌هزار تومان دستمزد گرفتم و به دنبالش سفارش‌هاي بيشتر. آنقدر تلاش كردم تا خطاطي را به‌صورت خود‌آموز ياد گرفتم و شدم خطاط آن منطقه. اين اشتياق براي يادگيري هميشه به من كمك مي‌كرد؛ مثلا بعدها در يك شركت طراحي وب به‌عنوان كسي كه كارهاي بايگاني و دفتري را انجام مي‌دهد استخدام شدم. وقتي طراحان را مي‌ديدم كه با نرم‌افزاري مثل فتوشاپ مشغول كار هستند با تمام وجود دلم مي‌خواست ياد بگيرم. شـب‌ها از 3-2 نفري كه براي اضافه‌كار مي‌ماندند كار با فتوشاپ و برنامه‌نويسي را به هر زحمتي بود ياد گرفتم و وب‌سايتي طراحي كردم كه باعث شد به‌عنوان طراح وب در آن شركت شروع به‌كار كنم.

  • نوشته‌هايي كه هوايي مي‌شد!

شركتي كه در آن طراحي وب انجام مي‌دادم در كيش بود. آن‌ روزها بايد ساعت ۹صبح در محل كار حاضر مي‌شدم، به همين دليل 5صبح بيدار مي‌شدم و سفارش‌هاي خطاطي را انجام مي‌دادم. بعد از آن دوره به تهران برگشتم و راهي خدمت سربازي شدم. اوضاع مالي‌ و شرايط زندگي‌ام خيلي بد شده ‌بود، به حدي كه از مسئولين پادگان اجازه خواستم تا شب‌ها را همانجا بمانم كه مجبور نشوم جايي براي خواب پيدا كنم اما قوانين پادگان مي‌گفتند اگر ساكن تهران هستي، شب‌ها بايد برگردي به خانه خودت! همين شد كه اتاقي را در يك كارگاه تابلوسازي اجاره كردم و عصرها وقتي از سربازي برمي‌گشتم دعا مي‌كردم كه برايم كار باشد يا سفارشي بگيرم كه بتوانم از پس مخارجم بر بيايم. در همين زمان يك كار بزرگ به من پيشنهاد شد؛ قرارشد روي بالن‌هايي در نمايشگاه بين‌المللي تهران خطاطي كنم. از پادگان مرخصي خواستم كه موافقت نشد اما من بايد كار مي‌كردم. اين شد كه دل را به دريا زدم و غيبت كردم. در طول نمايشگاه شبانه‌روز كار مي‌كردم و به‌قدري ضعيف شده ‌بودم كه موقع خطاطي روي يكي از كارها خوابم برد. پس از آن براي يك هفته در بستر بيماري افتادم و بعد براي اين 17-16 روز غيبتم شدم يك سرباز فراري! بعد از آن، ماجراهاي زيادي پيش آمد و پاي من به زندان نظامي هم باز شد.

  • او از شكست نمي‌ترسيد

پس از گذراندن ۲‌ماه در زندان، به‌دليل ميگرن شديد از سربازي معاف شدم. بعد از آن، كار بالن‌سازي‌ را شروع كردم. پيش‌تر با يك بالن‌ساز كار كرده‌بودم و كمي فوت و فن آن را مي‌شناختم. آن روزها داشتم ازدواج مي‌كردم و توانسته ‌بودم ۳ ميليون تومان پس‌انداز كنم. ۵ بالن براي شهر مشهد سفارش گرفتم اما چشم‌تان روز بد نبيند يكي دو ساعت از نصب هر بالن كه مي‌گذشت با من تماس مي‌گرفتند و مي‌گفتند كه بالن‌ها پاره شده. آن زمان اين بالن‌ها براي مردم تازگي داشت. آنها هم لطف كرده ‌بودند و بالن‌ها را پاره مي‌كردند. دست آخر هم دستمزد كارم را نگرفتم اما نااميد نشدم. يادم هست پيش‌تر كه كار خطاطي و بعضا تابلوسازي مي‌كردم يك سفارش براي ساخت يك تابلوي تبليغاتي براي يك ساختمان گرفته ‌بودم. تابلو بايد طوري نصب مي‌شد كه حروف آن از اتوبان كنار ساختمان به خوبي ديده مي‌شد. ۲۰۰ هزار تومان داشتم كه تمام آن را خرج اين كار كردم. براي نصب تابلو دست به جوشكاري زدم كه تا آن زمان اصلا بلد نبودم. زماني كه تابلو نصب شد، هيچ‌چيز از اتوبان پيدا نبود! آن روز خيلي نااميد شدم اما بعد به‌خودم گفتم همين شكست‌هاست كه آدم‌ را مي‌سازد.

  • درستكار باش تا معتبر باشي

در يك دوره كار بالن‌سازي بسيار كساد شد. به‌دليل تحريم‌ها گاز هليوم بسيار گران شده‌ بود. در اين زمان بسياري از همكاران من به جاي هليوم از گاز هيدروژن استفاده مي‌كردند. آن زمان يك كپسول گاز هيدروژن ۳۰ هزار تومان و گاز هليوم ۲۵۰ هزار تومان بود. من خودم را از اين رقابت ناسالم بيرون كشيدم چرا‌كه گاز هيدروژن بسيار خطرناك است و درصورت انفجار باعث آتش‌سوزي مي‌شود. 2 سال پيش در شهر لاهيجان يك بالن با گاز هيدروژن تركيد كه۶ نفر را سوزاند و جان يكي را هم گرفت. اين موارد زياد هستند اما سود بالن‌هاي هيدروژني به قدري زياد است كه توليدكنندگان دست‌بردار نيستند. من در اين بازار حتي مجبور
شدم كارگاهم را تعطيل كنم. خانه‌اي كه اجاره كرده ‌بودم را به مالكش برگردانده و به همراه همسرم در كارگاه زندگي كردم. اما در تمام اين لحظه‌ها حتي فكر اينكه بخواهم براي سود خودم با جان آدم‌ها بازي كنم به ذهنم خطور نكرد. بعد از آنكه ۴‌ماه بيكار بودم سفارشي به من پيشنهاد شد كه سودي ۱۰۰ ميليون توماني داشت اما مشتري اصرار مي‌كرد كه براي ارزان‌تر شدن كار، من هم از گاز هيدروژن استفاده كنم كه نپذيرفتم و سفارش را رد كردم. حالا فكر مي‌كنم شايد همه اينها امتحان خداوند بوده چرا كه بعد از آن يك كار با سودي برابر ۱۸ ميليون تومان گرفتم.

  • اگر مي‌خواهيد وارد اين كار شويد

اصل درآمد اين كار اين ‌است كه بتوانيد پارچه ۱۰۰هزار توماني را به يك بالن يك‌ميليون توماني تبديل كنيد.

بهتر است با نرم‌افزارهاي نقشه‌كشي صنعتي و نرم‌افزارهاي طراحي و توليد، مثل ‌CATIA و Solid Works آشنايي كامل داشته‌ باشيد. حتي اگر براي طراحي، مهندساني را به‌كار بگيريد، مي‌توانيد برخي از محاسبات آنها را براساس تجربه كاري‌تان اصلاح كنيد. آشنايي با نرم‌افزارهايي مثل 3D-Max هم مي‌تواند به شما براي انتقال ايده‌هايتان به مشتري كمك كند. به وسيله اين نرم‌افزار شما مي‌توانيد نتيجه كار را پيش از اجرا در اختيار آنها بگذاريد.

فضاي مورد نياز براي توليد بالن زياد نيست. شما حتي مي‌توانيد در يك كارگاه 8×4 متري يك سالن بادي ۳۰۰متري هم بسازيد.

به سرمايه اوليه چنداني نياز نيست، همان هزينه‌اي كه براي اجاره يا خريد كارگاه و نيز تهيه مواداوليه مي‌پردازيد كافي است. حتي مي‌توانيد پس از دريافت بيعانه از مشتري، براي خريد مواداوليه اقدام كنيد.

جنس پارچه‌اي كه براي بالن‌سازي استفاده مي‌شود ورني است. اين نوع پارچه‌ها كيفيت عالي‌اي ندارند اما در ايران بهتر از آن موجود نيست. هر طاقه اين پارچه را با حدود ۱۰۰ هزار تومان مي‌توانيد تهيه كنيد. توجه كنيد كه نخ بالن هم بسيار مهم است، حتما بايد نخي سبك اما محكم بخريد، مثل طناب كوهنوردي كه البته اين طناب كمي گران است و مي‌توانيد مشابهش را در بازار پيدا كنيد.

ويترين اين حرفه وب‌سايت شماست. بايد سعي كنيد حتما يك وب‌سايت خوب طراحي كنيد و نمونه كارهاي خود را در آن به نمايش بگذاريد. بهترين روش اين است كه اين وب‌سايت را به شبكه‌هاي اجتماعي نيز لينك كنيد.

هنگام شروع كار كه هنوز نمونه‌اي نداريد، براي بازاريابي مي‌توانيد با قيمت خيلي كمتر كار كنيد، حتي مي‌توانيد به مشتري پيشنهاد دهيد كه درصورتي كه كار طبق قول و قرارتان پيش رفت هزينه را پرداخت كند، اين كار به كسب اعتبار شما كمك مي‌كند.

نوآوري در توليد سازه‌هاي بادي بسيار با اهميت است اما سعي كنيد پيش از آنكه طرح نوآورانه خود را به توليد برسانيد به شرايط بازار، مخاطبان و تمام جوانبش فكر كنيد.

کد خبر 336727

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha