یکشنبه ۱۵ مهر ۱۳۸۶ - ۲۰:۱۰
۰ نفر

هشمهری آنلاین: دو بررسی جدید نشان می‌دهد که ویروس آنفلوآنزای پرندگان طوری جهش یافته است که می‌تواند آسان‌تر میان انسان‌ها منتقل شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه این جهش که شامل تغییر یک اسید آمینه واحد در ساختمان این ویروس است به طور قابل‌توجهی بیماری‌زایی آن را افزایش می‌دهد.

با اینکه تا به حال مواردی از انتقال ویروس H5N1 عامل آنفلوآنزای مرگبار پرندگان در میان اعضای خانواده افرادی که در نتیجه سرو کار داشتن با پرندگان به این بیماری مبتلا شده بودند، گزارش شده است، این ویروس هنوز به نقطه‌ای نرسیده است که به سادگی در میا ن انسان‌ها منتشر شود.

اما پژوهشگران هشدار می‌دهند که ویروس در این جهت در حال حرکت است و ترکیب جهش‌ها ممکن است باعث همه‌گیری جهانی آنفلوآنزای مرگبار شود.

اولین بررسی که بر روی سویه‌های ویروس آنفلوآنزای پرندگان در اروپا و در آفریقا انجام شده است، نشان می‌دهد که این ویروس‌ها به نحوی جهش‌ پیدا کرده‌اند که می‌توانند به سادگی گلو و بینی انسان‌ها را آلوده کنند، و این  تغییر احتمال انتشار بیماری را از طریق سرفه و عطسه می‌افزاید.

سرپرست این پژوهش یوشیهیرو کاوائوکا از دانشگاه ویسکانسین- مدیسن در آمریکا در این باره گفت: "این تغییر برای بروز پاندمی یا همه‌گیری جهانی بیماری ضروری است ولی به تنهایی برای این همه‌گیری کافی نیست."

او افزود:‌ " ما نمی‌دانیم برای چه تغییر دیگری برای ایجاد پاندمی لازم است، اما در حال بررسی در این باره هستیم."

سویه‌های ابتدایی ویروس H5N1  که در سال 1997 کشف شدند، نمی‌توانستند در درجه حرارت پایین گلو و بینی انسان زنده باقی بمانند.

اما کائواکا و همکارانش در بررسی نمونه‌های ویروس‌های به دست آمده از یک بیمار ویتنامی در سال 2004  سویه جدیدی را یافتند که می توانست در دستگاه تنفسی فوقانی انسان تکثیر کند.

هنگامی که آنها تغییرات ساختاری در این سویه ویروس را شناسایی کردند، متوجه شدند که این تغییر در ویروس‌های  H5N1 به دست آمده در اروپا و آفریقا نیز وجود دارد.

پژوهشگران در تحقیق دوم ویروس‌های به دست آمده از شیوع آنفلوانزا در سال 1997 در هنگ‌کنگ را با ویروس‌های پاندمی آنفلوانزا سال 1918 که 50 میلیون‌ نفر را کشت، مورد مقایسه قرار دادند.

آنها  یک پروتئین واحد را که در هر دو ویروس وجود دارد شناسایی کردند گه هنگامی که در نتیجه جهش ژنتیکی یک اسید  آمینه آن تغییر می‌کند، به شدن بر قدرت  بیماری‌زایی ان افزوده می‌شود.

به گفته پیتر پالیس از دانشکده پزشکی مونت سینایی  در نیویورک و سرپرست این تحقیق با وجود اینکه این جهش در سویه‌های کنونی ویروس H5N1 وجود ندارد، ممکن است دوباره بروز کند، هر چند که بروز این جهش در سایر ویروس‌های آنفلوانزا لزوما مانند دو گونه مورد تحقیق ممکن است بیماری‌زایی شدید ایجاد نکند.

به همین ترتیب به گفته دانشمندان این کشف به معنای توانایی ساختن دارویی معجزه‌آسا که با هدف قرار دادن این اسید آمینه بیماری را مهار کند، نیست، ولی می‌تواند در  ایجاد شیوه‌های درمانی بهتر  مفید باشد.

اغلب موارد ابتلای انسانی به آنفلوآنزای پرندگان در اندونزی، ویتنام و سایر کشورهای آسیایی رخ داده است، اما مواردی از ابتلای انسان‌ها به این بیماری از نیجریه و کشورهای خاورمیانه به خصوص مصر و  ترکیه هم گزارش شده است.

کد خبر 33445

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز