همشهری آنلاین: هفتاد و سومین شماره ماهنامه ‌مدیریت‌ ارتباطات (خرداد ۹۵) در هفته روابط‌عمومی و با تمرکز بر کاربردهای شبکه‌های اجتماعی در تحقق اهداف روابط‌عمومی منتشر شد.

هفتاد و سومین شماره ماهنامه مدیریت ‌ارتباطات منتشر شد

در سرمقاله ماهنامه مدیریت ‌ارتباطات، امیرعباس تقی‌پور، مدیرمسئول، با تأکید بر این امر که دولت موظف به پاسخگویی و رفع نیازهای اصلی مردم است، علل مختلفی را بر شمرده که تعامل سازنده مردم را با دستگاه‌های دولتی با چالشی همیشگی روبه‌رو می‌کند.

وی در ادامه ضمن ارائه آماری که نشان از افزایش اعتراضات و شکایات مردمی از واحدها، مأموران و آیین‌نامه‌های دولتی است، راه‌حل کاهش فاصله میان دولت و مردم را این‌گونه بیان کرده است: «در کنار تمام توصیه‌هایی که صاحب‌نظران حوزه‌های سازمانی‌-‌اداری و اصلاح و تنظیم روابط میان دولت و ملت ارائه می‌دهند، توجه به کارآمدی تاکتیک‌ها و تکنیک‌های ارتباطی یکی از راه‌حل‌های کاهش فاصله میان این دو و افزایش محبوبیت و مقبولیت سازمان‌ها نزد مردم و افکار عمومی است. به نظر می‌رسد روابط‌عمومی‌ها در دستگاه‌های اداری، توانمندی و قابلیتی مناسب و نه حداکثری برای کاستن از عمق این مشکلات دارند. حدود دو دهه است که به دلیل توسعه روزافزون تکنولوژی ارتباطی، روابط‌عمومی‌های ایران بیش از هر زمان دیگری توانمند شده و امکان ایفای مؤثرتر نقش خود را یافته‌اند. باور این موضوع از سوی مدیران ارشد سازمان‌ها و سپردن مسئولیت استراتژیک تنظیم روابط میان مردم و سازمان‌ها موضوعی است که در صورت تحقق، رضایتمندی مردم را بیشتر می‌کند و مانع عمیق‌تر شدن فاصله مورد نظر می‌شود».

امیر لعلی، سردبیر ماهنامه مدیریت ارتباطات نیز در ستون «یادداشت سردبیر» به موضوع تجلیل از سیدفرید قاسمی و تشریح ویژگی‌های اخلاقی و حرفه‌ای این استاد رسانه و پژوهش پرداخته است.

  • دوئل خاموش

«دوئل خاموش» عنوان میزگردی است در خصوص آسیب‌شناسی تقابل روابط‌عمومی و رسانه که چالش‌های فراوان پیش روی تعامل سازنده و تخصصی میان این دو حوزه را بررسی می‌کند. این گفت‌وگو که با حضور سیدغلامرضا کاظمی‌دینان، رئیس انجمن روابط‌عمومی ایران، جواد قاسمی، عضو هیئت‌مدیره این انجمن و ابراهیم رستمیان‌مقدم از فعالان و صاحب‌نظران حوزه رسانه برگزار شد، در هفتاد و سومین شماره ماهنامه مدیریت ‌ارتباطات به چاپ رسیده است.

در ادامه، احمد یحیایی‌ایله‌ای، مدرس ارتباطات در مقاله‌ای با عنوان «روابط‌عمومی در عصر اشکانیان» به آسیب‌شناسی فعالیت‌های فرهنگی روابط‌عمومی ایران و نقد آن پرداخته است.

محسن کریمی، کارشناس روابط‌عمومی نیز در مقاله «بازنگری باورها» به روابط‌عمومی و وظایف و جایگاه آن در سازمان، نگاهی متفاوت داشته است.

سمیه تاجیک اسماعیلی و علی شاملو نیز در پژوهشی، «نقش فعالیت‌های روابط‌عمومی در عملکرد سازمان» را مورد بررسی قرار داده‌اند.

امیرعلی خلج نیز مصاحبه‌ اختصاصی داشته است با پروفسور کریس فراست، رئیس انجمن آموزش روزنامه‌نگاری بریتانیا با عنوان «روزنامه‌نگاری واقعی که به تولیدات روابط‌عمومی‌ها وابستگی نداشته باشد، دشوارتر شده است».

  • الگوهای کاربردی فعالیت روابط‌عمومی در رسانه‌های اجتماعی

در پرونده روابط‌عمومی جدیدترین شماره ماهنامه مدیریت‌ارتباطات که زیر نظر امیرعلی خلج تدوین شده است، عناوین و مطالب زیر را می‌خوانیم:

- «تدوین راهبرد برای استفاده از رسانه‌های اجتماعی» نوشته سیمون سندرس

- «گوگل تا کنون چه خدماتی به روابط‌عمومی داده است؟» نوشته اندرو اسمیت

- «راهنمای تدوین یک دستورالعمل برای حضور در رسانه‌های اجتماعی» نوشته گما گریفیتز

- «روان‌شناسی، اخلاق حرفه‌ای و آداب روابط‌عمومی‌ها در رسانه‌های اجتماعی» نوشته بکی مک‌مایکل

- «روابط مدرن روابط‌عمومی‌ها با رسانه‌ها و اتاق‌های خبر رسانه‌های اجتماعی» نوشته استوارت بروس

- «تلاش برای جلب توجه روزنامه‌نگاران با استفاده از رسانه‌های اجتماعی»

- «روابط‌عمومی زمان واقعی» نوشته فیلیپ شلدریک

- «چگونه روابط‌عمومی باید رسانه‌های اجتماعی را پایش کند؟» نوشته اندرو اسمیت

- «مهارت‌های حضور در فضای مجازی» نوشته دالجیت بورجی

  • رسانه‌ها در فیلیپین

در پرونده رسانه این شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات نیز وضعیت رسانه‌های فیلیپین توسط گروه رسانه این ماهنامه به سرپرستی علی البرزی بررسی شده است.

در این پرونده ابتدا ضرورت پرداخت به وضعیت دیگر رسانه‌ها تحت این عناوین به چاپ رسیده است:

- «ضرورتی مهم برای رسیدن به اجتهاد رسانه‌ای؛ چرا رسانه‌های کشور فیلیپین را در یک پرونده جامع بررسی کردیم؟» نوشته محمدصادق زمانی

- «پنج دلیل برای آشنایی با رسانه‌های فیلیپین» نوشته محمدمهدی فرقانی

- «آسیب‌های ناآشنایی با رسانه‌های خارجی» نوشته امیدعلی مسعودی

در ادامه نیز گفت‌وگوی اختصاصی علی البرزی با سفیر کشور فیلیپین با عنوان «نظارت دفتر ریاست‌جمهوری بر رسانه‌های دولتی» درج شده است.

«هم‌صدایی مردم فیلیپین در شبکه‌های اجتماعی؛ رسانه‌های اجتماعی چگونه عزم مردم را برای مبارزه با فساد جزم می‌کنند؟» نوشته جواد ارشادی، «دیداری و شنیداری در سرزمین جزیره‌ها» نوشته عباس اسدی، «طوفان شبکه‌های اجتماعی در سرزمین جزیره‌ها؛ بررسی وضعیت اجمالی رسانه‌ها در فیلیپین» و «خرج و برج ارتباطی فیلیپینی‌ها؛ مردم کشور جزیره‌ها چقدر برای استفاده از فضای مجازی و تماس‌های تلفنی هزینه می‌کنند؟» نوشته احمد کارخانه دیگر مطالب این پرونده را تشکیل می‌دهند.

ماهنامه مدیریت ‌ارتباطات اول هر ماه با قیمت 7000 تومان منتشر و در کیوسک‌های مطبوعاتی توزیع می‌شود. علاقمندان جهت دریافت اشتراک سالیانه با تخفیف 50 درصدی می‌توانند با شماره 88904882-021 تماس گرفته و یا به سایت www.magiran.ir مراجعه نمایند.

کد خبر 334240

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha