۶۸ سال گذشته است اما داغ ۱۵ می سال ۱۹۴۸ یا همان روز نکبت هنوز برای فلسطینی‌‌ها و مردم جهان تازه است.

فلسطین

 68 سال از روزي كه صدها هزار فلسطيني از سرزمين خودشان بيرون رانده شدند مي‌گذرد اما تظاهرات، شعارها و مراسم‌ها در روز گذشته بار ديگر نشان داد كه هيچ‌كس در دنيا هنوز فراموش نكرده در روزي كه به فلاكت و فاجعه مشهور شده رژيم صهيونيستي در كشور و سرزميني كه متعلق به ملتي ديگر است، اعلام موجوديت كرده است. اين روزها آنقدر اوضاع خاورميانه با جولان گروه‌هاي افراطي و تروريستي به هم ريخته و بحراني است كه شايد درد و رنج فلسطيني‌ها در ميان هياهوي خبري گم شود اما هنوز فلسطيني‌ها و همراهان آنها در جهان پس از نزديك به 7دهه عزادار آن روز هستند.

مردم فلسطين در شصت و هشتمين سالگرد نكبت با دردست داشتن مشعل تظاهرات گسترده‌اي در رام‌الله برگزار كردند. شركت‌كنندگان در اين تظاهرات 68 مشعل به نشانه گذشت 68 سال از سالگرد نكبت و اعلام موجوديت رژيم صهيونيستي در دست داشتند.

گروهي از جوانان هم با از كار انداختن دوربين‌هاي يك مركز پليس در الجليل پرچم رژيم صهيونيستي را در يك اقدام نمادين پايين كشيده و پرچم فلسطين را برفراز اين ساختمان امنيتي به اهتزاز درآوردند.جوانان فلسطيني يك‌بار ديگر با دست‌هاي خالي درمناطق مختلف ازجمله نابلس و بيت لحم به نبرد با نيروهاي اشغالگر سرزمين پدري‌شان رفتند. آنها كه مانند 7دهه گذشته تنها سلاح‌شان سنگ بود خودروهاي نظاميان و شهرك‌نشينان صهيونيست را در منطقه گوش عتصيون در شمال بيت لحم هدف سنگ‌هايشان قرار دادند.

جوانان فلسطيني همچنين با نظاميان رژيم صهيونيستي مستقر در نزديكي ايست بازرسي حواره در جنوب نابلس درگير شدند. جنبش‌هاي حماس و جهاد اسلامي در بيانيه‌اي مشترك به مناسبت روز نكبت خواستار گسترش دامنه انتفاضه و رويارويي همه جانبه با رژيم صهيونيستي شده‌اند. در آنكارا هم صدها معترض با تظاهرات مقابل سفارت رژيم صهيونيستي خواستار پايان اشغالگري‌هاي صهيونيست‌ها در اراضي فلسطين و لغو محاصره نوار غزه شدند. در مالزي هم حزب اسلامي مالزي و دفتر نايب رئيس اتحاديه جهاني علماي مسلمان هفته قدس را براي گراميداشت سالروز فاجعه اشغال فلسطين برگزار كردند. شركت‌كنندگان در اين مراسم بر حمايت از انتفاضه قدس و مخالفت با هرگونه عادي‌سازي‌ روابط با رژيم اشغالگر قدس تأكيد كردند. روز گذشته رئيس حزب اسلامي مالزي در كنفرانسي اعلام كرد كه مسئله فلسطين و مسجد الاقصي بايد هميشه در راس اولويت‌هاي جهان اسلام باشد.

همچنين در پاكستان مردم اين كشور اقدام به برگزاري تظاهراتي گسترده در حمايت از مردم فلسطين كردند. در آمريكا هم گروه‌هاي فعال حقوق بشر اقدام به برگزاري تظاهرات به مناسبت سالگرد روز نكبت در چندين نقطه ازجمله نيويورك و مينه‌سوتا كردند. در نيويورك همچنين گروهي از معترضان در مقابل موزه بروكلين در اعتراض به برگزاري يك نمايشگاه عكس تجمع كردند. به گفته معترضان اين نمايشگاه تلاشي از سوي لابي رژيم صهيونيستي براي هويت بخشي به اين رژيم و عادي‌سازي اشغال فلسطين است.

  • ترس رژيم صهيونيستي از روز نكبت

صائب عريقات مذاكره‌كننده ارشد تشكيلات خودگردان هم روز گذشته در يادداشتي نوشت: آنچه ما فاجعه و نكبت مي‌خوانيم تنها ماجراي ويران كردن 436روستا يا آواره كردن 70درصد جمعيت فلسطين نيست؛ فاجعه اصلي سياست پاكسازي قومي و راهبرد استعمار و اشغال است.

زنده ماندن روز نكبت در سراسر جهان به‌شدت باعث خشم و نگراني مقام‌هاي رژيم صهيونيستي شده است. شايد مقام‌هاي اين رژيم تصور مي‌كردند كه جهان سرانجام روزي اشغالگري اين رژيم را فراموش مي‌كند اما گذشت نزديك به 7دهه نشان داده كه اين مسئله هر روز زنده‌تر مي‌شود. پارلمان رژيم صهيونيستي در مارس سال2011 قانوني را تصويب كرد كه هر سازمان مردمي كه در برگزاري مراسم روز نكبت دست داشته باشد با مشكلات كاهش بودجه و فشارهاي همه جانبه روبه‌رو شود.

مقام‌هاي رژيم صهيونيستي تلاش داشتند با اين مسئله كه به قانون نكبت مشهور شده جلوي برگزاري تظاهرات و تجمع‌ها را بگيرند تا شايد ديگر كسي روز اعلام موجوديت اين رژيم را به نام «نكبت» نشناسد.اما «تظاهرات بازگشت» فلسطيني‌ها كه نشان از اميد هميشگي آوارگان براي بازگشت به سرزمين و خانه‌هايشان دارد امسال شكل تازه‌تري به‌خود گرفت. به گزارش الجزيره تظاهراتي كه در نقب و در روستايي قديمي برگزار شد يك پيام سياسي مهم داشته است.

اين روستا در سال1948 توسط نيروهاي رژيم صهيونيستي به‌صورت كامل تخريب شد و ساكنان آن به زور آواره شدند اما امسال شاهد تظاهرات فلسطيني‌ها بود.صندوق حمايت از كودكان سازمان ملل اعلام كرده كه در 3ماهه پاياني سال2015، 25كودك فلسطيني به ضرب گلوله نظاميان رژيم صهيونيستي در مناطق مختلف اراضي اشغالي به شهادت رسيده‌اند. اين سازمان همچنين نسبت به افزايش چشمگير بازداشت كودكان فلسطيني در زندان‌هاي رژيم صهيونيستي ابراز نگراني كرده است.

چند روز پيش در اقدام مهم ديگري يونسكو قطعنامه‌اي را با رأي اكثريت اعضاي خود درباره اماكن تاريخي فلسطين به تصويب رساند كه در آن از مناطق تحت تصرف رژيم صهيونيستي به‌عنوان سرزمين‌هاي اشغالي نام برده شده است. اين مسئله باعث خشم شديد مقام‌هاي رژيم صهيونيستي شد.پس از 68سال كليدهايي كه روز گذشته در سالگرد روز نكبت در دست فلسطيني‌ها بود نشان از اميد آنها براي باز كردن در خانه‌هايشان در فلسطين و بازگشت به سرزمين خود دارد.

  • كليد؛ نماد اميد بازگشت آوارگان فلسطيني

براساس آماري كه سازمان ملل به تازگي منتشر كرده 7.5ميليون فلسطيني با آواره شدن از خانه‌هايشان در تبعيد به‌سرمي‌برند. اكثريت اين جمعيت در اردوگاه‌هاي اردن، سوريه و لبنان مستقر هستند. با 4.6 ميليون فلسطيني ساكن در كرانه باختري و غزه درمجموع 12.1ميليون فلسطيني در جهان هستند كه همچنان به بازگشت به خانه‌هايشان فكر مي‌كنند.

کد خبر 333969

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha