همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت امور خارجه در مصاحبه با خبرنگاران داخلی و خارجی آخرین مواضع رسمی ایران در در مورد مسائل مختلف اعلام کرد.

به گزارش ایرنا، سید محمد علی حسینی در ادامه گفتگوی هفتگی خود با خبرنگاران درمورد آزادی فرهادی  از دست نیروهای آمریکایی در عراق گفت: هنوز اتفاق جدیدی رخ نداده و آقای طالبانی رییس‌جمهور عراق نیز پیگیری‌هایی درمورد فرهادی و پنج مامور کنسولی ایران انجام داده است.

وی تصریح کرد: متاسفانه این تلاش‌ها با کارشکنی و مانع تراشی‌های طرف آمریکایی مواجه شده است که البته ماتاکید کرده‌ایم، تلاشهای دولت عراق باید گسترده تر باشد و ادامه یابد.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: انتظار ما از سازمان ملل و شورای امنیت این است که تدابیری بیاندیشند که مقامات آمریکایی ملزم به رعایت حقوق بشر و احترام به قوانین و مقررات بین‌المللی در عراق شوند.

اعتراضات به طرح کنگره آمریکا

حسینی در پاسخ به سوالی درخصوص طرح کنگره آمریکا برای تقسیم عراق و نیز رایزنی‌ها در این مورد با کشورهای همسایه عراق گفت: کشورهای همسایه عراق، مخالفت خود را با این طرح اعلام کردند. وی تاکید کرد: از آنجا که این طرح، ابتکار جدیدی است، لذا حتما باید اعتراضات ادامه داشته باشد.

مواضع بوش جدید نیست

حسینی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دلیل تغییر رویکرد مقامات آمریکایی نسبت به تهران چیست، گفت: اظهاراتی که از سوی بوش مطرح شد، نسبت به گذشته از صراحت بیشتری برخوردار بود، اما موضع جدیدی نیست و ما قبلا این مواضع یعنی مذاکره مشروط به تعلیق غنی‌سازی را از زبان برخی دیگر از مسئولان آمریکایی نیز شنیده بودیم.

اظهارات سعود الفیصل و زیباری

خبرنگاری از سخنگوی وزارت امور خارجه علت اظهار نظر سعود الفیصل، وزیر خارجه عربستان سعودی مبنی بر اینکه ایران باید اثبات کند که فعالیت های هسته‌ای‌اش صلح آمیز است و نیز اظهارات هوشیار زیباری مبنی بر اینکه ایران باید از صدام درس عبرت بگیرد، را پرسید.

حسینی پاسخ داد: برخی از اظهارنظرها در رسانه‌های آمریکایی با مواضع رسمی که تاکنون شاهد بوده‌ایم، متفاوت است. وی افزود: همواره تاکید کرده‌ایم مواضع ما در مورد اوضاع عراق و نیز فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای مان از شفافیت و روشنی ملموسی برخوردار است.

وی اضافه کرد که سابقه جمهوری اسلامی ایران در هشت سال دفاع مقدس، مواضع ما در خصوص رویکردمان در مورد عدم استفاده از تسلیحات کشتار جمعی را اثبات کرده است و ملت و دولت عراق نیز این مساله را می‌دانند و بارها بر آن تاکید کرده‌اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: از اظهار نظر وزیر خارجه عربستان تعجب کردیم زیرا نه منطبق بر مناسبات دو کشور بود و نه منطبق بر مواضع قبلی مسوولان سعودی. ظاهرا از یکی از مواضعی که از سوی جمهوری اسلامی ایران مطرح شده بود، سوء برداشت صورت گرفته بود.

حسینی در مورد عراق نیز اظهار داشت: مشکل اصلی و عامل بی‌ثباتی عراق، حضور نیروهای اشغالگر و دخالت آنها در تصمیم‌گیری ها و نیز امور داخلی این کشور است.

کمک به آمریکا در صورت اعلام برنامه خروج

حسینی در خصوص اظهارات علی لاریجانی مبنی بر کمک ایران به آمریکا مبنی بر اعلام برنامه خروج زمانبندی شده از عراق، گفت: این موضع جدیدی نیست و بارها این مساله را به طرف آمریکایی اعلام کرده‌ایم که اگر خروج نیروهای آمریکایی از عراق ، برنامه ریزی و زمانبندی شده باشد، اگر نیاز به کمک جمهوری اسلامی ایران باشد، کمک خواهیم کرد.

تعیین نهایی رژیم حقوقی دریای خزر

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در خصوص دومین اجلاس روسای جمهوری کشورهای ساحلی دریای خزر که قرار است ‪ ۲۴‬مهرماه در تهران برگزار شود، گفت: در این اجلاس، رژیم حقوقی دریای خزر نهایی می‌شود. وی تصریح کرد که توافقات دو جانبه کشورها جای خود را به تفاهمات همه جانبه خواهد داد .

جزایر سه گانه

حسینی در پاسخ به پرسش دیگری درخصوص ادعای مقامات کویتی درمورد جزایر سه گانه گفت: به اظهارات مقامات کویتی پاسخ دادیم و بر حاکمیت ایران بر جزایر سه گانه تاکید داریم.

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت: در تماسی که با مقامات اماراتی داشتیم،اعلام کردیم اگر سوء تفاهمی از گذشته در مورد "ابوموسی" وجود دارد، در گفت و گوهای رو در رو و مستقیم آن را مورد بحث قرار دهیم. وی در عین حال تاکید کرد: مالکیت این جزایر مساله‌ای نیست که خیلی قابل طرح و چانه زنی باشد که بطور مرتب بخواهیم به آن بپردازیم. این، یک اصل انکارناپذیر است.

گفت و گو با ابومازن

حسینی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص تمایل ابومازن (محمود عباس) رییس تشکیلات خودگردان فلسطین برای رابطه با جمهوری اسلامی ایران گفت که هیچ وقت با طرف فلسطینی مشکلی نداشته‌ایم و از گروه‌های مختلف فلسطینی دعوت کرده‌ایم و ملاقات‌هایی انجام شده است.

کد خبر 33392

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز